[Mazda 626 2.0 -99] Hög/instabil tomgång

MattiasJ_2
28 april 2010 · 4 Inlägg

Hej!
Första posten på det här forumet och jag hoppas jag har sökt tillräckligt bra innan jag kommer med min fråga...

Har precis skaffat en Mazda 626 2.0 Kombi -99 som går kanonfint bortsett från en sak - instabil tomgång.

Vid kallstart går den upp till 1600 varv och hänger kvar där. Gasar jag upp lite grann och släpper så går den tillbaka till 1600 varv, hänger kvar där c:a 5 sek, för att sedan droppa ned till mer normala 7-800 varv.

Samma sak när jag kör: Stannar jag vid ett rödljus, ligger den ibland kvar på 1600 varv i 5 sek, för att sedan droppa ned till 7-800 varv.

Om jag låter den gå på 7-800 varv några minuter, kan den plötligt dö helt utan pludder eller annan förvarning. Inte alltid, men nånting är ju sjukt.

Vad tror ni? Insugspackning? Läcka nån annanstans? Jag tycker mig kunna höra ett pysljud över insugen, men det kan ju vara vadsomhelst. Jag har sprejat startgas runt insuget, men märker ingen skillnad.

Har trixat med farthållaren också (av, på, set, reset, acc) men det verkar inte göra någon skillnad.

fred89 Mazda Über Alles
28 april 2010 · 121 Inlägg

troligtvis insugspackningen som läcker
brukar vara vanligt fel på 626 årsmodell 98-02

snart på en väg nära dig
MattiasJ_2
28 april 2010 · 4 Inlägg

Tack! Då känns det som att jag har stöd för min första teori...

Insugspackningen är väl en undertryckspackning? Och då borde man väl (rent teoretiskt i alla fall...) kunna lägga nån smörja runt packningen på utsidan, starta motorn en stund så att smörjan sugs in i läckan, stänga av och vänta på att smörjan stelnar. Och sen är det tätt!

Självklart ska man byta packningen, men som fulfix i väntan på byte hade det ju varit bra.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang