Volvo 740 Tic 85 väldigt segstartad.

DZA89
27 april 2010 · 467 Inlägg

så nu har jag kollat bränsle pumpen jag kopplade den direkt till ett batteri då funkar den jatte bra och hörs att den är igong men settar jag på tändningen hörs det ingenting. och på start motorn hörs det inget. jag har kollat kablarna till pumpen jord har jord och den rosa har kontakt med den rosa på relät. vad fins det mer som tyr brenslepumpen?

Sharky
27 april 2010 · 10 287 Inlägg

Bränslepumpen skall inte gå konstant på tändningen.

Så här skall det funka:

- När man vrider till tändläget skall bränslpumpen gå i typ en sekund för att trycksätta. Sedan skall pumpen stanna.
- När man vrider till startmotorläget och motorn snurra så pass att sprutet hittar en varvtalssignal från tändgivaren så startar pumpen på nytt för att förse motorn med den bensin som behövs så länge motorn snurrar.


Detta av (uppenbara) säkerhetsskäl. Vad händer när man krockar rejält tex? Då slutar motorn att snurra men nyckeln är kvar i tändläget. Då får ju inte pumpen fortsätta att mata soppa under tryck.
Man skall alltså inte koppla ström direkt till en bränslepump om man inte tänker satsa på att försöka brinna inne i sin bil vid en olycka.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
DZA89
27 april 2010 · 467 Inlägg

men jag testa bara brensläpumpen så. klart att jag inte skulle köra med det så skulle bara se så att bränslepumpen funkade. men den går inte igång när man vrider på tändningen o inte när man kör med startmotorn heller

Sharky skrev:
Bränslepumpen skall inte gå konstant på tändningen.

Så här skall det funka:

- När man vrider till tändläget skall bränslpumpen gå i typ en sekund för att trycksätta. Sedan skall pumpen stanna.
- När man vrider till startmotorläget och motorn snurra så pass att sprutet hittar en varvtalssignal från tändgivaren så startar pumpen på nytt för att förse motorn med den bensin som behövs så länge motorn snurrar.


Detta av (uppenbara) säkerhetsskäl. Vad händer när man krockar rejält tex? Då slutar motorn att snurra men nyckeln är kvar i tändläget. Då får ju inte pumpen fortsätta att mata soppa under tryck.
Man skall alltså inte koppla ström direkt till en bränslepump om man inte tänker satsa på att försöka brinna inne i sin bil vid en olycka.

/Göran

Sharky
27 april 2010 · 10 287 Inlägg

Jag ville bara berätta det så att du skulle slippa "goda råd" på hur du skulle lösa problemet.

/Göran


Daniel_89_Boy skrev:
men jag testa bara brensläpumpen så.]

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
DZA89
27 april 2010 · 467 Inlägg

Sharky skrev:
Jag ville bara berätta det så att du skulle slippa "goda råd" på hur du skulle lösa problemet.

/Göran


Daniel_89_Boy skrev:
men jag testa bara brensläpumpen så.]

oki. feresten nu har jag kollat en sakt till jag tog där höljet på bränslepumpsrelät o state på tändningen då klikade bara den en klicka saken till på relät o den går antagligen till pumpen i tanken för den som inte klickade trök jag imot då gick pumpen under bilen igång. så var kan problemet vara? hmm

DZA89
27 april 2010 · 467 Inlägg

nu har jag kollat en sak till båda pumparna går bara på startmotorn ingen av dom går igång på tändningen och jobbar upp ett tryck

Senast redigerat av Daniel_89_Boy (27 april 2010)

DZA89
27 april 2010 · 467 Inlägg

kan ju komma men en ny nyhet till. jag och min bror tvångs körde måda brenslepumparna ett tag då gick bilen igång. men jkag klömde att kopla in den i tanken igen så han stanade efter ett par minuter igen men vi ka kolla imorgon igen o se om han går igång då med. kan det vara sändnings låset som är slut? för drar jag inte till backa nyckeln helt till noll så kan jag dra ur nykeln ovrida på teningen o allt kan även ta ur nyklen i alla lägena

Drönirettab
27 april 2010 · 21 761 Inlägg

Daniel_89_Boy skrev:
feresten nu har jag kollat en sakt till jag tog där höljet på bränslepumpsrelät o state på tändningen då klikade bara den en klicka saken till på relät o den går antagligen till pumpen i tanken för den som inte klickade trök jag imot då gick pumpen under bilen igång. så var kan problemet vara? hmm

Du menar alltså att du tryckte/tvingade ner den andra relätungan och då startade pumpen under bilen?

På det gröna pumprelät så får båda relätungorna samma styrspänning, därför drar båda tungorna samtidigt. Hur det vita relät är uppbyggt är jag dock lite osäker på, men enligt elschemat för 240 med B230F (ska ju också vara vitt relä) så verkar det relät ha separat styrspänning för varje relätunga. smile

Daniel_89_Boy skrev:
kan ju komma men en ny nyhet till. jag och min bror tvångs körde måda brenslepumparna ett tag då gick bilen igång. men jkag klömde att kopla in den i tanken igen så han stanade efter ett par minuter igen men vi ka kolla imorgon igen o se om han går igång då med. kan det vara sändnings låset som är slut? för drar jag inte till backa nyckeln helt till noll så kan jag dra ur nykeln ovrida på teningen o allt kan även ta ur nyklen i alla lägena

Om det nu är på det sättet att det vita relät har separat styrspänning för varje relätunga så kan det saknas styrspänning till ena ingången på relät, i så fall låter det ju troligt att ditt tändlås orsakar detta.

Men det är tyvärr gissningar från min sida, jag har inte skruvat i 740. Deras kabeldragning kan skilja sig litegrann från 240 fastän det gäller samma årsmodell, dessutom skiljer sig väl din insprutning/tändning från motorer med vanliga mekaniska insprutningen. smile

DZA89
27 april 2010 · 467 Inlägg

Drönirettab skrev:

Daniel_89_Boy skrev:
feresten nu har jag kollat en sakt till jag tog där höljet på bränslepumpsrelät o state på tändningen då klikade bara den en klicka saken till på relät o den går antagligen till pumpen i tanken för den som inte klickade trök jag imot då gick pumpen under bilen igång. så var kan problemet vara? hmm

Du menar alltså att du tryckte/tvingade ner den andra relätungan och då startade pumpen under bilen?

På det gröna pumprelät så får båda relätungorna samma styrspänning, därför drar båda tungorna samtidigt. Hur det vita relät är uppbyggt är jag dock lite osäker på, men enligt elschemat för 240 med B230F (ska ju också vara vitt relä) så verkar det relät ha separat styrspänning för varje relätunga. smile

jaap det var precis så jag gjorde. o även så när jag tvingade båda att pumpa bensin.

Daniel_89_Boy skrev:
kan ju komma men en ny nyhet till. jag och min bror tvångs körde måda brenslepumparna ett tag då gick bilen igång. men jkag klömde att kopla in den i tanken igen så han stanade efter ett par minuter igen men vi ka kolla imorgon igen o se om han går igång då med. kan det vara sändnings låset som är slut? för drar jag inte till backa nyckeln helt till noll så kan jag dra ur nykeln ovrida på teningen o allt kan även ta ur nyklen i alla lägena

Om det nu är på det sättet att det vita relät har separat styrspänning för varje relätunga så kan det saknas styrspänning till ena ingången på relät, i så fall låter det ju troligt att ditt tändlås orsakar detta.

Men det är tyvärr gissningar från min sida, jag har inte skruvat i 740. Deras kabeldragning kan skilja sig litegrann från 240 fastän det gäller samma årsmodell, dessutom skiljer sig väl din insprutning/tändning från motorer med vanliga mekaniska insprutningen. smile

får testa imorgon då jag har ett tändnings lås med nykeln av i

DZA89
28 april 2010 · 467 Inlägg

jag har hålt på lite med den idag med byte en bränsleslangen från tank pumpen för den läckte massor. sen när jag hade fåt igong den så gick den till s jag stängde av den o då fick den stå hanska länga på tomgången så att temp mätaren inte steg mer sen stängde jag av den väntade kanske en kvart då gick den igång igen. så jag får se om den fortfarande är segstartad

DZA89
28 april 2010 · 467 Inlägg

nu har bilen ståt stilla i allafal 1 tim o 30 min o den startade ganska så direkt

DZA89
29 april 2010 · 467 Inlägg

nu har den ståt sen igår den gick igång även idag utan start gas fast jag har inte tomgångsmotorn ikoplan kopplar jag in den så stiger varvet från 1000 till typ 2000 eller 2500. fast inan den startar så frår jag ju dra ganska många varv på start motorn men han går ju i alla fal igång big_smile

Johan-114
29 april 2010 · 102 Inlägg

går pumpen? kan ju vara att pumpen är dålig eller bränslerelät..
kan väll även vara tempgivaren eftersom den känner av om motorn är varm eller kall och sprutar in olika mkt soppa.. är motorn tempgivaren trasig så blir det fel signaler och motorn kan uppfattas som varm fast den är kall.. brukar vara ett vanligt fel

DZA89
29 april 2010 · 467 Inlägg

Johan-114 skrev:
går pumpen? kan ju vara att pumpen är dålig eller bränslerelät..
kan väll även vara tempgivaren eftersom den känner av om motorn är varm eller kall och sprutar in olika mkt soppa.. är motorn tempgivaren trasig så blir det fel signaler och motorn kan uppfattas som varm fast den är kall.. brukar vara ett vanligt fel

oki vilken tempgivare det fins ju fler

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang