Bmw ZF låda i orginal 740 16v

smurfrosa
26 april 2010 · 32 Inlägg

har lite funderingar kring hur det funkar att sätta in en bmw låda i min 16ventilare och vad man behöver byta och så då min m46ovd losade 5:te växeln i förra veckan å zf-låda från L-M-R kostar ungefär lika mkt som en M90 låda Beroendes på om man behöver byta svänghjul å till vilken lamel å så man behöver byta

Jerk-R
26 april 2010 · 593 Inlägg
smurfrosa
26 april 2010 · 32 Inlägg

det är ju samma bild som L-M-R men tyvär så är jag inte sugen på å få reda på var man kan köpa även om det var ett bra tips utan jag e mer sugen på å få reda på vad man kan köra med för lamel å om man behöver göra något med svänghjulet och så? tanken är ju även å trimma min sugis till ca 250häst å då funkar m90 lika bra så skiljer det bara ca 1000kr på dem tar jag bmw:n då jag personligen tror den klarar mer men behöver man byta hur mkt som helst för å få till det med ZF:n då känner jag att det e väldigt onördiga pengar

Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
26 april 2010 · 1 163 Inlägg

smurfrosa skrev:
det är ju samma bild som L-M-R men tyvär så är jag inte sugen på å få reda på var man kan köpa även om det var ett bra tips utan jag e mer sugen på å få reda på vad man kan köra med för lamel å om man behöver göra något med svänghjulet och så? tanken är ju även å trimma min sugis till ca 250häst å då funkar m90 lika bra så skiljer det bara ca 1000kr på dem tar jag bmw:n då jag personligen tror den klarar mer men behöver man byta hur mkt som helst för å få till det med ZF:n då känner jag att det e väldigt onördiga pengar

jag kör med zf låda i min 740...
det vi bytte var lamellen till en 4 pucks som passade på bmw lådan, svetsade om sprängkåpan, starkare tryckplatta, egenbyggt växellådsfäste.. kommer dock fan inte ihåg om vi behövde göra om något med kardanen... men det är fint som fan iaf :p men utväxlingen blir ganska hög. smile

~Andy~
smurfrosa
27 april 2010 · 32 Inlägg

volvoandy90 skrev:

smurfrosa skrev:
det är ju samma bild som L-M-R men tyvär så är jag inte sugen på å få reda på var man kan köpa även om det var ett bra tips utan jag e mer sugen på å få reda på vad man kan köra med för lamel å om man behöver göra något med svänghjulet och så? tanken är ju även å trimma min sugis till ca 250häst å då funkar m90 lika bra så skiljer det bara ca 1000kr på dem tar jag bmw:n då jag personligen tror den klarar mer men behöver man byta hur mkt som helst för å få till det med ZF:n då känner jag att det e väldigt onördiga pengar

jag kör med zf låda i min 740...
det vi bytte var lamellen till en 4 pucks som passade på bmw lådan, svetsade om sprängkåpan, starkare tryckplatta, egenbyggt växellådsfäste.. kommer dock fan inte ihåg om vi behövde göra om något med kardanen... men det är fint som fan iaf :p men utväxlingen blir ganska hög. smile

frågan är bara om det är samma svängjul på turbon som på 16v:n för jag snackade med en gubbe på L-M-R som inte var säker på hur den funkade på 16v med svänghjul å allt sådant för han hade aldrig vart med om att någon gjort det.........+ att jag behöver iallafall kardan från m90 å om det var 80mm hardy skiva har jag för mig

dannnej
1 maj 2010 · 761 Inlägg

Jag har ZF på min 745:a, ihop med M90 kardan.

Vad du använder för svänghjul spelar ju ingen roll, bara tryckplattan och lamellen passar ihop med svänghjulet så har det ju inget med lådbytet att göra.

Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
AudiFors
1 maj 2010 · 906 Inlägg

vem fasen sa att du skulle ha 80mm hardyskiva? Finns det ens?:S

=)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang