2597
Sök

Japsdämpare till BMW 520i e34

13 Inlägg
17 februari 2010
Trådstartare
#1
Hej, har precis köpt min första bil och jag tänkte försöka mig på att sätta dit en japsdämpare. Då till min fråga: Passar alla dämpare motormässigt? Eller måste jag leta efter någon speciell sort till just min bmw? Storleksmässigt har jag hört att man kan använda en stegmuff för att få det att passa bättre men är det alltid svetsing som gäller?

Tacksam för svar.
/Fredrik

73 Inlägg
17 februari 2010
#2
Ett tips, sätt inte en japsdämpare på din BMW för att undvika att se ut som ett spån.
Det finns andra ljuddämpare som får din bil att bli högljudd, fast med design som passar bättre på BMW.


Gréve
497 Inlägg
17 februari 2010
#3
motormässigt är de inte något problem, men en stegmuff kan behövas för de brukar vara en grov anslutning på japsdämparen,  men den brukar de räcka med att skruva på med vanliga avgasklämmor av lagom storlek, kolla bara så du har plats i bak med en japsdämpare så den inte är för stor och tar i golvet eller nå, för de kan ju vara störande med ett ständigt klonkande från dämparen tongue


13 Inlägg
17 februari 2010
Trådstartare
#4
DiamantSchwarz skrev:
Ett tips, sätt inte en japsdämpare på din BMW för att undvika att se ut som ett spån.
Det finns andra ljuddämpare som får din bil att bli högljudd, fast med design som passar bättre på BMW.

hmm, har du några tips?

The_Rebel skrev:
motormässigt är de inte något problem, men en stegmuff kan behövas för de brukar vara en grov anslutning på japsdämparen,  men den brukar de räcka med att skruva på med vanliga avgasklämmor av lagom storlek, kolla bara så du har plats i bak med en japsdämpare så den inte är för stor och tar i golvet eller nå, för de kan ju vara störande med ett ständigt klonkande från dämparen tongue

Okej, tack så mycket.

73 Inlägg
17 februari 2010
#5
Tjaa, finns ju på de flesta stylingsidor. DTM stil eller en med två utblås? Sjävla utblåset måste ju inte vara lika grovt som ett stuprör. smile


13 Inlägg
17 februari 2010
Trådstartare
#6
mjo, dock är jag inte särskilt förtjust i dubbelpipigt...


En fråga till: Vad kan orginal röret vara för storlek? För om jag köper en dämpare med 2,5" ansluting, så köper jag en stegmuff med måtten 63,5x60x56mm, skulle det gå att få ihop då? Kan orginalet vara så pass stort som 2,2" eller måste köpa ännu en stegmuff för att få det rätt?

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
17 februari 2010
#7
Figgek skrev:
mjo, dock är jag inte särskilt förtjust i dubbelpipigt...

En oval då som denna?
http://static.schmiedmann.dk/v3/Product … 76_big.jpg


323 Inlägg
17 februari 2010
#8
Tänk på att de är dubbla ingångar på sista dämparen


486 Inlägg
17 februari 2010
#9
Figgek skrev:
En fråga till: Vad kan orginal röret vara för storlek? För om jag köper en dämpare med 2,5" ansluting, så köper jag en stegmuff med måtten 63,5x60x56mm, skulle det gå att få ihop då? Kan orginalet vara så pass stort som 2,2" eller måste köpa ännu en stegmuff för att få det rätt?

Mät dimensionen på ditt originalrör är ett hett tips.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
17 februari 2010
#10
Froborg skrev:
Tänk på att de är dubbla ingångar på sista dämparen

Inte 520 originalt.

Stegmuf lär du ändå behöva samt en rörböj kan oxå behövas då org. burken är banan formad men jag är osäker på hur det ser ut på 520...
Senast redigerat av Grabber (17 februari 2010)


13 Inlägg
17 februari 2010
Trådstartare
#11
Tomas_H skrev:
Figgek skrev:
En fråga till: Vad kan orginal röret vara för storlek? För om jag köper en dämpare med 2,5" ansluting, så köper jag en stegmuff med måtten 63,5x60x56mm, skulle det gå att få ihop då? Kan orginalet vara så pass stort som 2,2" eller måste köpa ännu en stegmuff för att få det rätt?

Mät dimensionen på ditt originalrör är ett hett tips.

Har inte bilen här, den står hos min pappa för tillfället så det blir lite svårt :p annars hade jag väl självklart gjort det från början... ville bara kolla om någon visste.

Med.lem
3 759 Inlägg
17 februari 2010
#12
Lite OT, men lägg ner innan du börjar.

En japsdämpare på en BMW e34 kommer att få ödestigna konsikvenser!

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

1 224 Inlägg
17 februari 2010
#13
Motormässigt ska det gå bra .. Enligt min kompis 520 som hade exakt samma kraft efteråt

i-vtec Do you?

54 Inlägg
6 maj 2010
#14
Mazda6sex skrev:
Motormässigt ska det gå bra .. Enligt min kompis 520 som hade exakt samma kraft efteråt

I bromsbänk då lr?
Inte för att låta tvär. Men är många som säger att dom inte tappar eller tjänar effekt. Men de tror ja först när ja ser de på papper. Å om man tappar några hästar i en e34 så märks de nästan inte. Me tanke på tyngden. Samt om man "hittar" lite effekt. Tex min original 525 drar jämt me polarens chippade 525a.

Varför byter man kolvar om man använder begagnade ringar?
Det är ju som att låna farsans kallingar ur tvättkorgen.
De funkar men e inte rätt för de...


Sök