Bilstereobygge, behöver tips

r3vamped bilfamiljen @facebook
18 maj 2009 · 94 Inlägg

Hejsan!

Jag har tänkt försöka mig på att sätta in nya stereo, en bas (baslåda), högtalare och slutsteg. Själv kan jag inte så mycket om detta, så skulle gärna vilja ha lite hjälp och tips.

Jag har en Ford Sierra 2,0i CLX -90 och har funderat lite på vad jag vill ha för högtalare och sådant. Och jag skulle vilja ha 2st 9x6" bak i hatthyllan och tänkte bara sätta in 2st nya 5" i framdörrarna. Sedan basen, det spelar inte så stor roll, bara det är bra "dunk" i den. Jag lyssnar på allt mellan hipphopp och heavy metal, så en bas och högtalare som klarar av ljudet i dessa olika stilar.

Slutsteg vet jag inte alls, men något som klarar av att driva dessa högtalare och basen.
Sen vill jag ha en stereo som klarar av att spela CD-R/RW och så man kan koppla in iPod/"extern musik". Jag hade inte tänk lägga ut så mycket pengar, max 3000kr för allt.

Så nu skulle jag vilja ha tips på vars man ska köpa och vilka modeller?

Sedan, ska man byta ut alla befintliga kablar i bilen då man kopplar in en ny stereo och sådant med nya kablar?

Tack på förhand, Tobias =)

Kika gärna in mitt projekt - Ford Sierra XR4i, busbilsbygge!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=305735
CrazyRide CRAZYRIDE SWEDEN
18 maj 2009 · 336 Inlägg

I och med att du tänker lägga max 3000 kr för allt så rekomenderar jag att du köper begagnat.

Man kommer tyvärr inte så långt med 3k om man ska köpa nytt.

Kablar kommer du behöva dra en hel del om du vill driva allt med slutsteg smile

Lycka till!

r3vamped bilfamiljen @facebook
18 maj 2009 · 94 Inlägg

Okej. Då ska jag kolla upp lite begagnat, finns det någon speciell sida som du kan rekomendera? Eller är det bara att kolla på blocket?

Dra kablar.. Jaja, vill man ha bra ljud så får man väl jobba för det ^^

Tack för ditt svar smile

Kika gärna in mitt projekt - Ford Sierra XR4i, busbilsbygge!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=305735
CrazyRide CRAZYRIDE SWEDEN
18 maj 2009 · 336 Inlägg

tobbeboy96 skrev:
Okej. Då ska jag kolla upp lite begagnat, finns det någon speciell sida som du kan rekomendera? Eller är det bara att kolla på blocket?

Dra kablar.. Jaja, vill man ha bra ljud så får man väl jobba för det ^^

Tack för ditt svar smile

Blocket är helt okej faktiskt. Köpte själv ett par Rockford 6,5 högtalare för 400 spänn.. de kostar 1800:- på BRL så det var en bra deal wink. Har även köpt ett Macrom M1A.1000D slutsteg i Chrome (riktigt snyggt) som levererar 1000 WATT RMS @ 2 ohm.. det fick jag för 800.. Så visst går det att fynda wink

Jodå, lite jobb är det, men det blir bra i slutändan smile

Senast redigerat av XtremeTuning (18 maj 2009)

Team_Bilradiohuset
18 maj 2009 · 452 Inlägg

tobbeboy96 skrev:
Okej. Då ska jag kolla upp lite begagnat, finns det någon speciell sida som du kan rekomendera? Eller är det bara att kolla på blocket?

Dra kablar.. Jaja, vill man ha bra ljud så får man väl jobba för det ^^

Tack för ditt svar smile

Du har även lazzat forum där det finns en hel del gobitar beggat.

mvh marcus

Bilradiohuset
Din bilstereo butik på nätet
Volvo S70 T5 "Dragrace edition" (1997)
Volvo C30T5 "C30 Nurburgring Edition" (2007)
r3vamped bilfamiljen @facebook
18 maj 2009 · 94 Inlägg

XtremeTuning skrev:
Blocket är helt okej faktiskt. Köpte själv ett par Rockford 6,5 högtalare för 400 spänn.. de kostar 1800:- på BRL så det var en bra deal wink. Har även köpt ett Macrom M1A.1000D slutsteg i Chrome (riktigt snyggt) som levererar 1000 WATT RMS @ 2 ohm.. det fick jag för 800.. Så visst går det att fynda wink

Jodå, lite jobb är det, men det blir bra i slutändan smile

Okej, låter bra ^^
Ja, precis. Sitter på jobbet nu, så får fara hem och grubbla lite sen i eftermiddag smile

Team_Bilradiohuset skrev:
Du har även lazzat forum där det finns en hel del gobitar beggat.

mvh marcus

Okej, ska kolla in det också.
Tack för svaret smile

Kika gärna in mitt projekt - Ford Sierra XR4i, busbilsbygge!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=305735
r3vamped bilfamiljen @facebook
18 maj 2009 · 94 Inlägg

Jo, jag kom på en annan fråga bara.

Vad säger ni om bilstereo och högtalare som man kan köpa på te.x. Biltema, är dessa dåliga eller funkar dom? :p

Kika gärna in mitt projekt - Ford Sierra XR4i, busbilsbygge!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=305735
240boy
18 maj 2009 · 471 Inlägg

enheterna som ligger på 400 watt asså dom är väl dugliga å räcker som huvudenhet iom att de inte får kosta så mkt. jag kör på stylingbutikens billigare kit som dom har

Skiiit du nedde ! ;)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
18 maj 2009 · 8 744 Inlägg

Köp hellre en bra hu, nya högtalare fram och kanske ett slutsteg nu så kan du komplettera upp med resten sen när du får råd. För att köpa dåliga grejer nu kommer bara leda till att du vill byta upp dig sen och då blir det dyrare. Om du vill ha billigt och bra så fungerar GAS från BRL helt okej, Biltemas competition fungerar också okej men dom är dyrare än GAS. På huvudenheten bör du lägga 1500-2000kr iaf om du vill ha en med kvalitet och lite funktioner.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
r3vamped bilfamiljen @facebook
18 maj 2009 · 94 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Köp hellre en bra hu, nya högtalare fram och kanske ett slutsteg nu så kan du komplettera upp med resten sen när du får råd. För att köpa dåliga grejer nu kommer bara leda till att du vill byta upp dig sen och då blir det dyrare. Om du vill ha billigt och bra så fungerar GAS från BRL helt okej, Biltemas competition fungerar också okej men dom är dyrare än GAS. På huvudenheten bör du lägga 1500-2000kr iaf om du vill ha en med kvalitet och lite funktioner.

Tack för svaret.
Som sagt så är jag inte så bra på detta med bilstereo, så vad innebär "hu"? :p

Okej. Det första jag skulle vilja ha är ny stereo (har orginal stereon, tror jag). Sen tänkte jag sätta in nya högtalare bak, för dom jag har nu är tillfälliga vanliga högtalare som man har inomhus och ligger lösa i skuffen. Så det är det andra jag vill göra.
Kan ni ge mig tips på en bra stereo och högtalare bak, för ett billigt pris? Hade varit riktigt nice smile

Kika gärna in mitt projekt - Ford Sierra XR4i, busbilsbygge!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=305735
ChriZtoffer GAS democar 2018!
18 maj 2009 · 8 744 Inlägg

HU = HeadUnit, huvudenhet eller i folkmun kallat för just "stereo". wink Den bör du som sagt lägga 1500-2000kr på för att få nån med lite kvalité. Sen så ang. högtalarna bak så behöver du ju egentligen inte ha nånting där, köp ett par bättre fram istället. Det är ju där du sitter. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
MrSkyline89 driver with style
18 maj 2009 · 800 Inlägg

jag rekomendera dig att köpa ett baskitt där du få med allt i kittet. kablar, säkringar å steg... jag köpte mig de nya mutantkittet för 1300 på en demodag så de finns bra grejer för billig peng wink

Kolla
www.dnbilradio.se han ha bra grejer för vettig peng! big_smile

MVH

Vissa falla för grupptryck, Jag föll för laddtryck!
www.hugotraffen.se
r3vamped bilfamiljen @facebook
18 maj 2009 · 94 Inlägg

Aha, okej. Det hade jag ju iof kunnat lista ut :p
Okej, då är det bara att börja söka någon som passar min smak ^^
Ja jo, det är sant. Men jag föredrar att ha ljudet bak, vet inte varför, men så är jag x)

Tack för snabba svar btw smile

Kika gärna in mitt projekt - Ford Sierra XR4i, busbilsbygge!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=305735
r3vamped bilfamiljen @facebook
18 maj 2009 · 94 Inlägg

Opel16V skrev:
jag rekomendera dig att köpa ett baskitt där du få med allt i kittet. kablar, säkringar å steg... jag köpte mig de nya mutantkittet för 1300 på en demodag så de finns bra grejer för billig peng wink

Kolla
www.dnbilradio.se han ha bra grejer för vettig peng! big_smile

MVH

Oh, okej. ska kolla in det. smile

Tack för svaret ^^

Kika gärna in mitt projekt - Ford Sierra XR4i, busbilsbygge!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=305735
ChriZtoffer GAS democar 2018!
18 maj 2009 · 8 744 Inlägg

Jaså, så du står med ryggen mot scenen när du är på konsert också då eller? tongue Normalt sett så ska ju ljudet komma framifrån, men om du vill ha det bakifrån så kan du ju köpa ett par 6x9" eller nåt sånt och driva på steg, då får du skapligt med bas också.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Baxtr Leg. nöt
18 maj 2009 · 460 Inlägg

Här är ett tips som håller sig inom din budget..
För ca 1500kr kan du få stereo, GAS fram och bakhögtalare på BRL... För 1500kr till får du GAS 10"/12"s bas och slutsteg..

Inga värstinggrejjer men duger iaf..
MVH

Senast redigerat av 740Rob (18 maj 2009)

SAAB
r3vamped bilfamiljen @facebook
25 maj 2009 · 94 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Jaså, så du står med ryggen mot scenen när du är på konsert också då eller? tongue Normalt sett så ska ju ljudet komma framifrån, men om du vill ha det bakifrån så kan du ju köpa ett par 6x9" eller nåt sånt och driva på steg, då får du skapligt med bas också.

Har inte varit inne på ett tag som ni kanske ser. :p

Haha, nejdå. Men det går inte att jämföra. wink
Okej, tack för tipset. smile

740Rob skrev:
Här är ett tips som håller sig inom din budget..
För ca 1500kr kan du få stereo, GAS fram och bakhögtalare på BRL... För 1500kr till får du GAS 10"/12"s bas och slutsteg..

Inga värstinggrejjer men duger iaf..

Jag kollade in det där paketet. Tyckte att det såg bra ut som ett första paket, ska fara upp till luleå så fort jag får pengar och köpa detta.
Tack för tipset smile

Kika gärna in mitt projekt - Ford Sierra XR4i, busbilsbygge!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=305735
johannisson
7 maj 2010 · 534 Inlägg

CrazyRide skrev:
I och med att du tänker lägga max 3000 kr för allt så rekomenderar jag att du köper begagnat.

Man kommer tyvärr inte så långt med 3k om man ska köpa nytt.

Kablar kommer du behöva dra en hel del om du vill driva allt med slutsteg smile

Lycka till!

Nja inte riktigt sanning. Det handlar inte om hur dyrt de är utan hur noga man är när man bygger de. Polaren tävlade med ljudbygge för ca 5000 o kom typ bland dom första i VM hehe. o dom handra hade lagt
ut VÄLDIGT mycket mer pengar. så bygg noga, och lägg ner mycket timmar på tex låda så får du bra ljud iaf.

kimmy89 Like it German
7 maj 2010 · 378 Inlägg

johannisson skrev:

CrazyRide skrev:
I och med att du tänker lägga max 3000 kr för allt så rekomenderar jag att du köper begagnat.

Man kommer tyvärr inte så långt med 3k om man ska köpa nytt.

Kablar kommer du behöva dra en hel del om du vill driva allt med slutsteg smile

Lycka till!

Nja inte riktigt sanning. Det handlar inte om hur dyrt de är utan hur noga man är när man bygger de. Polaren tävlade med ljudbygge för ca 5000 o kom typ bland dom första i VM hehe. o dom handra hade lagt
ut VÄLDIGT mycket mer pengar. så bygg noga, och lägg ner mycket timmar på tex låda så får du bra ljud iaf.

MAIN

Hur många skruvar fick du över?....
MIKK0 Designer.
7 maj 2010 · 1 260 Inlägg

johannisson skrev:

CrazyRide skrev:
I och med att du tänker lägga max 3000 kr för allt så rekomenderar jag att du köper begagnat.

Man kommer tyvärr inte så långt med 3k om man ska köpa nytt.

Kablar kommer du behöva dra en hel del om du vill driva allt med slutsteg smile

Lycka till!

Nja inte riktigt sanning. Det handlar inte om hur dyrt de är utan hur noga man är när man bygger de. Polaren tävlade med ljudbygge för ca 5000 o kom typ bland dom första i VM hehe. o dom handra hade lagt
ut VÄLDIGT mycket mer pengar. så bygg noga, och lägg ner mycket timmar på tex låda så får du bra ljud iaf.

Du var tvungen att väcka en 1år gammal tråd för att din kompis "kom typ bland dom första i VM"?

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang