Rycker vid svag acceleration Audi S4 -94

S4auto
6 maj 2010 · 6 Inlägg

Hej,

Jag har lite problem med min Audi 100 S4 -94. Det är modellen med en rak 5:a, 240häst och så är det en automatlåda i den. När jag accelererar sakta så rycker det och skakar i hela bilen. Trycker jag plattan i mattan så växlar bilen ner och drar iväg utan problem. Det är mest när man smyger i ca 50km/h och sedan ska accelererar upp till 70km/h som det börjar rycka och hacka i bilen. När bilen går på tomgång så går motorn lite ojämt.
Vad kan detta vara tror ni?
Jag har läst här på forat att en del säger att vid ojämn gång och om det rycker vid gaspådrag så kan det vara dåliga tändstift. Kan det vara det fast att det bara är när jag sakta accelererar, eller kan det vara växellådan som strular?


Mvh: Tobbe

RoniisH
6 maj 2010 · 300 Inlägg

Jag hade samma problem för ett tag sen. Bytte tändstiften och den gick som en dröm. Är det inte tändstiften kan det vara tändkablar/fördelarlock/rotor men det brukar sällan vara problem att byta ut på de flesta bilar.

S4auto
6 maj 2010 · 6 Inlägg

Ok, tack för hjälpen! Vilka tändstift ska jag köra med, hört att dom är väldans känsliga dom här bilarna.


Mvh: Tobbe

Retromance
6 maj 2010 · 23 Inlägg

Om jag inte minns fel är heter stiften Bosch F5DPOR, och ja, som sagt, dom rackarna är väldigt känsliga med stiften

Audi S4 "Down to earth" (1992)
patrikke
6 maj 2010 · 1 749 Inlägg

Kolla hur tändrören ser ut när de tar bort locket, om de är hela och fina.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
S4auto
6 maj 2010 · 6 Inlägg

tack fr hjlpen grabbar, men vad menas med, tar bort locket, vilket lock?

patrikke
6 maj 2010 · 1 749 Inlägg

Typ, tändkasett. Mitt på toppen, sitter med insex?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
S4auto
7 maj 2010 · 6 Inlägg

patrikke skrev:
Typ, tändkasett. Mitt på toppen, sitter med insex?

Ok, tack, då vet jag vad du menar:).

Mitsuhini
7 maj 2010 · 337 Inlägg

skulle byta tändkablar på en gång om jag satt i din sits.

Mitsubishi 3000GT VR4/TT "Mitsuhini" (1993)
S4auto
8 maj 2010 · 6 Inlägg

Mitsuhini skrev:
skulle byta tändkablar på en gång om jag satt i din sits.

Var kan jag köpa det, och vad kostar det?

patrikke
8 maj 2010 · 1 749 Inlägg

S4auto skrev:

Mitsuhini skrev:
skulle byta tändkablar på en gång om jag satt i din sits.

Var kan jag köpa det, och vad kostar det?

Det är inga tändkablar, utan sk. tändrör på den, det är de som sitter under locket jag skrev om tidigare.
Finns på exempelvis bilmetro, kostade runt 800/styck för något år sedan.
Jag köpte mina från england för mycket mindre, kommer inte ihåg firmanamnet nu.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang