Byta stereo i min 740

jontizh
25 juni 2009 · 11 Inlägg

hej, jag har en gammal 740 från 88 som jag tänkte att jag skulle byta stereo i.

jag köpte addaptor kablar från biltema och köpten en nyare lite finare stereo.

jag tror jag kopplade allt rätt men jag får inget ljud från högtalarna, plus att det finns lite kablar som inte har några anslutningar.

som ni kanske märker kan jag inget om att dra kablar men volvo är mitt start projekt, skulle va väldigt tacksamm om någon med mer erfarenhet kunde ge mig lite tips.

tack på förhand.

kalle_kalle
25 juni 2009 · 2 914 Inlägg

är du säker att allt är rätt kopplat??
satt det färdigdragna kablar (går in i ett isokablage så det är "plug and play") (www.mds.se och sök på ISO-kablage DAEWOO så får du fram ett isokablage)

jontizh
25 juni 2009 · 11 Inlägg

det jag köpte va "ADAPTERKABLAGE, ISO" från biltema.

4 punkts kontakten går i och den med 9o "punktar" går också i men sedan så finns det 2-3 kablar som inte har nån anslutning, iaf inte vad jag kan se. Jag ska se om jag kan få fram en bild för att förklara lite bättre.

bil stereon jag köpt heter "ZAP BT7700"

Senast redigerat av jontizh (25 juni 2009)

jonte_e SPC SCR
25 juni 2009 · 28 Inlägg

här har du ett iso kablage till volvo 740
https://www1.garaget.org/gallery/archive/46611/693858_1rq3nk.jpg

SPC: Skaraborgs Performence Club
SCR: Skaraborg Concern Racing
jontizh
25 juni 2009 · 11 Inlägg

så där ser inte mina kablar ut, jag har 1 9o punkts anslutning och en 4a punkts anslutning

jontizh
25 juni 2009 · 11 Inlägg

just precis en sådan, det medföljde en liten tunn rosa aktig kabel med coppar tråd sedan finns det även en kabel från stereon som är transparnt med coppar tråd. nån som vet vad jag prata om? känner mig helt lost i ämnet och att testa sig fram med elektronik har aldrig riktigt varigt min grej. smile

jontizh
25 juni 2009 · 11 Inlägg

det konstiga är att ingen bruksanvisning medföljde villket jag tycker är super konstigt.

jontizh
26 juni 2009 · 11 Inlägg

jag lyckades hitta en pdf fil med bruksanvisningen men det är möjligt att jag är blind men jag kan inte hitta vad den heter, kabeln är den som sitter precis brevid anten intaget
http://www.tmbruksanvisning.com/files/160047.pdf

jontizh
26 juni 2009 · 11 Inlägg

nej den tunna rosa sitte inte fast i något. den är helt själv. men jag funderar på att åka till brl och be dom om hjälp, det är troligtvis lättare när man ser allt framför sig.

jontizh
26 juni 2009 · 11 Inlägg

jag har ingen vettig kamera, ända möjligheten för bild är en gammal mobil och det är inte säkert att den bilden hjälper mycket mer än bruksanvisningen, den rosa kabeln medföljde iso addaptor packetet och den genomskinliga sitter fast i stereon.

den rosa cabeln jag snackar om verkar inte ha en hona eller hane ut det ser mer ut som att man ska fästa den i en metall platta eller något och en av kablarna som sitter i bilen orginal är en metal platta med typ ett hål i.

vet inte om det hjälper något men det är typ enda sättet att förklara det på.

jontizh
26 juni 2009 · 11 Inlägg

men jag har kopplat i iso kablaget och även tryckt in det i stereon men det ända som händer är att när man sätter på den så "smäller" det lite lätt i högtalarna sedan är det tyst.

jontizh
26 juni 2009 · 11 Inlägg

tack för hjälpen men jag har ingen koll på bilen just nu alls så brl nästa känns det som just nu.

jontizh
26 juni 2009 · 11 Inlägg

en blåpunkts stereo satt i innan och då funkade allt bra förutom att ljudet höjdes och sänktes av sig själv.

R730
13 maj 2010 · 14 Inlägg

Jag har haft tre olika Zap-stereos och ingen av dem har fungerat trots att allt varit draget och kopplat rätt.
Vet två bekanta som haft samma problem med bilstereo från Zap.. Köpte även ett USB-minne av samma märke som inte fungerar heller.. Bara o kräva pengarna tillbaka tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang