vad är det som gör det grymma ljudet på subaru impreza?

LazerHawke
7 juli 2007 · 1 268 Inlägg

jag undra va det är som bidrar till det härliga ljudet typ låter som ett fett surrande när dom axxar iväg.... grymt avgasljus på dessa bilar......

THEBADGUY Gorgilus addictus
7 juli 2007 · 4 737 Inlägg

Boxer motorn? smile

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
fishn
7 juli 2007 · 226 Inlägg

som ovan smile

zander
8 juli 2007 · 371 Inlägg

boxer motor med 3" avgas låter fett najs smile

Life is a bitch, then u die
holtorpan Hej hopp!
8 juli 2007 · 7 Inlägg

boxer

Hurricane DRIVER @ HWR.se
8 juli 2007 · 621 Inlägg

. . . eller boxermotorn kanske!!! -Tror jag smile

- V8 - 4 ever . . .
_________________
Pontiac Trans Am GTA "Super Ram" (1989)
Chevrolet Sport coupé "- HOT ROD -" (1933)
BMW 330xi "7KT KUL" (2003)
Turbo_Diezel
8 juli 2007 · 93 Inlägg

håller med dom andra....boxermotorn....

DanneDynamit
8 juli 2007 · 302 Inlägg

då kan jag säga att det ÄR boxermotorn som gör de fina ljudet big_smile cool

Chuck Norris can cook minute rice in 30 seconds.
Sharky
8 juli 2007 · 10 287 Inlägg

Så det skulle bli annat ljud bara för att man plattar till motorn?

Anledningen till att en V-motor eller en boxer-motor med singelturbo låter som dom gör - beror på att det är stor skillnad i längd mellan grenrörspiporna.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
LazerHawke
8 juli 2007 · 1 268 Inlägg

så det har inget me systemet att göra utan motorn då?? så det går inte få liknande ljud på andra bilar?

Sharky
8 juli 2007 · 10 287 Inlägg

Som jag skrev i inlägg #11. Det beror inte på att man plattade till motorn. Utan på att grenrörspiporna blir så olikt långa.
Vill du få liknande ljud på tex en S40 T4 så är det "bara" att tillverka ett specialgrenrör med två hysteriskt långa pipor.

/Göran

LazerHawke skrev:
så det har inget me systemet att göra utan motorn då?? så det går inte få liknande ljud på andra bilar?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Maizer
8 juli 2007 ·

Sharky skrev:
Som jag skrev i inlägg #11. Det beror inte på att man plattade till motorn. Utan på att grenrörspiporna blir så olikt långa.
Vill du få liknande ljud på tex en S40 T4 så är det "bara" att tillverka ett specialgrenrör med två hysteriskt långa pipor.

/Göran

LazerHawke skrev:
så det har inget me systemet att göra utan motorn då?? så det går inte få liknande ljud på andra bilar?

Det visste jag inte, trodde det var boxermotorn som skapade ljudet.. Är det gjort medvetet för att få till det? Kan ju inte va så optimalt grenrör?

oumi "audiot"
8 juli 2007 · 287 Inlägg

Maizer skrev:

Sharky skrev:
Som jag skrev i inlägg #11. Det beror inte på att man plattade till motorn. Utan på att grenrörspiporna blir så olikt långa.
Vill du få liknande ljud på tex en S40 T4 så är det "bara" att tillverka ett specialgrenrör med två hysteriskt långa pipor.

/Göran

LazerHawke skrev:
så det har inget me systemet att göra utan motorn då?? så det går inte få liknande ljud på andra bilar?

Det visste jag inte, trodde det var boxermotorn som skapade ljudet.. Är det gjort medvetet för att få till det? Kan ju inte va så optimalt grenrör?

Jag antar att det inte är det ultimata sättet att bygga ett grenrör på men eftersom motorn är "tillplattad" och således har cylindrar åt både höger och vänster om du förstår så är det oundvikligt att få väldigt konstiga längder på grenrören om man ska ha en singelturbomotor såvida man inte satte turbon rakt under eller över motorn.  Hade det gått att på ett bra sätt bygga ett bra grenrör med liknande rörlängder  är jag ganska säker på att Subaru hade byggt ett sådant istället.  I subarun sitter turbon på ena sidan av motorn och de cylindrar som ligger "längst ifrån" turbon har därmed längre rör fram/bak till snurran.  Kanske därmed man får väldigt läckert ljud.  För det är ett jävligt läckert ljud!

Dock så undrar jag om lite om det är den varierande grenrörslängden. På boxermotorcyklarna tex många BMW bågar så får man även där ett väldigt speciellt ljud jämfört med vanliga motorer. Detta trots att de är utan snurrbo och har väldigt lika grenrörs-rörlängder? Dock så kanske det är längre till kollektor än vanligt och det är det som gör ljudet? Dock så tror jag att själva boxerkonstruktionen har en del i det hela, även om den hade haft ett "riktigt" grenrör
¨
Ajja, jag vet inte riktigt. Spännande resonemang.

Senast redigerat av oumi (8 juli 2007)

"... Vi hamnade i alla fall inte på taket"
DanneDynamit
8 juli 2007 · 302 Inlägg

en gammal subaru 1800 pickup låter ju nästan  likadant tongue o de är det ingen turbo på så utformningen på motorn har nog lite med ljudet att göra ändå tror jag

Chuck Norris can cook minute rice in 30 seconds.
Ponuts
8 juli 2007 · 220 Inlägg

Kart att det har med att det är en boxer inte grenrör.

Sharky
8 juli 2007 · 10 287 Inlägg

OK. Men om det nu är boxerkonstruktionen som i sig gör att det låter "så ball".

Varför låter då inte en gammal bubbla lika "ball" som en Subaru?

En gång till då: Bara för att man tar en motor och plattar till den så får man i sig inget annat ljud. Sedan att motor A låter annorlunda än motor B är en helt annan sak. Men att hänföra det till att det är boxerkonstruktionen i sig är inte korrekt.

Och hur ser avgassystemen ut på en sugis-Subaru? Blir inte ena sidan mycket längre än den andra.

Så att det är följder av konstruktionen är sannolikt helt sant - men inte konstruktionen i sig.

Notera också att många bilmärken designar sina motorljud. Titta tex på BMW. Men man kan inte öppna huven på en BMW med rak sexa och säga "aha! ljudet från en BMW beror på att det är en rak sexa". Det är en inkorrekt extrapolation.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
sik
8 juli 2007 · 1 072 Inlägg

Hmm.. Hade en bubbla förr vilket har ungefär samma ljud som subaru fast ändå inte. Men det ena ledde till det andra och uppe vid 1900cc och ordentligt trimmad så låter dessa som vilka andra. Så fort man fick på ett avstämt system med bra längder kom man ifrån det rätta boxer ljudet.. dock försvinner det inte helt!!

102Lunkan
14 maj 2010 · 1 Inlägg

Själva "Subaruljudet" har ingenting med Boxerkonstruktionen att göra!
Det som ger det karraktäristiska ljudet är grenröret. På originalgrenröret är avgaskanalerna på vänster sida avsevärt mycket längre än kanalerna på höger sida. Detta gör att avgasimpulserna "stör ut varandra" när kanalerna går ihop vilket leder till det speciella ljudet. Har man däremot ett grenrör med lika långa avgaskanaler ett sk. "equal length header" eller "WRC-grenrör" får man bort "Subaruljudet" och motorns gång låter jämnare.

Koop
14 maj 2010 · 1 867 Inlägg
Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
Beetle V4
15 maj 2010 · 218 Inlägg

Det är inte något liknande som v4an där det är siames avgasportar och tändföljd 1342 vilket också ger ett lustigt och speciellt ljud?

I reject the reality and substitute my own.
//Adam Savage
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang