När kan jag köra bil?

eXXoritas
18 maj 2010 ·

Hej!

Fick mitt körkort idag! Fast saken är att innan teoriprovet så tog jag en drink för lugna nerverna för provet. kanske en 6a - 10a? 40% sprit.

Var vid 10tiden i morses.
Frågan är när kan jag köra bil? vill ju gärna ut o köra nu, när jag äntligen har fått kortet. men skulle vara surt om man åkte dit pga de... tongue

Jag känner mig nykter och normal nu. men är alkoholen ur kroppen?

mvh

Mortalis VW-nörd?
18 maj 2010 · 4 332 Inlägg

Kroppen förbränner i genomsnitt mellan 1,5 och 2 centiliter 40-procentig alkohol i timmen (vad det betyder i lite mer begripliga termer ser du här nedanför).

http://www.systembolaget.se/AlkoholHals … roppen.htm

Lozinmust "Unloaded"
18 maj 2010 · 1 557 Inlägg

eXXoritas skrev:
Hej!

Fick mitt körkort idag! Fast saken är att innan teoriprovet så tog jag en drink för lugna nerverna för provet. kanske en 6a - 10a? 40% sprit.

Var vid 10tiden i morses.
Frågan är när kan jag köra bil? vill ju gärna ut o köra nu, när jag äntligen har fått kortet. men skulle vara surt om man åkte dit pga de... tongue

Jag känner mig nykter och normal nu. men är alkoholen ur kroppen?

mvh

Du tog nyss kortet och måste ställa denna fråga? Håll dina hästar tills imorgon är mitt råd. Blir du stoppad idag av farbror blå, om så ens bara i rutinkontroll, så lär din puls nå nya, oanade höjder.

"When innovation meets passion!"
BMW 318is "Class II" (1994)
BMW M3 "Dennis And The Dicks" (1994)
BMW Z3 2.8 Coupé "Dennis And The Dicks" (1998)
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
18 maj 2010 · 2 258 Inlägg

Nu förstår jag ingenting - tog du en drink innan uppkörningen eller hade du bara teoriprov idag? När gjorde du i så fall uppkörningen?

Hur som helst: Med nytt körkort och nerverna på utsidan och en drink i kroppen tycker jag du ska låta bilen stå tills i morgon.

Alkohol och bilkörning hör absolut inte ihop.

Förbränningen kan dessutom variera med kroppens balans, om du är utvilad, hur du har ätit, om du har infektion i kroppen osv.

Var rädd om dig och andra och låt bilen stå!

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
eXXoritas
18 maj 2010 ·

hej!

jag hade teoriprov i dag vid 11tiden, uppkörningen hade jag förra veckan..
Det var ingen stor drink en liten. man är ju rätt fett sugen på att köra ut nu! Men avaktar kanske i nån timma till?

Laud
18 maj 2010 · 344 Inlägg

Ställ bilen idag, medans du har nerverna på utisdan.

Lozinmust "Unloaded"
18 maj 2010 · 1 557 Inlägg

eXXoritas skrev:
hej!

jag hade teoriprov i dag vid 11tiden, uppkörningen hade jag förra veckan..
Det var ingen stor drink en liten. man är ju rätt fett sugen på att köra ut nu! Men avaktar kanske i nån timma till?

Men herrejösses lägg NER! Kör inte förräns fantastiskt sent ikväll, eller imorgon. Om du ska hetsa på att köra så fort som möjligt så grattis; vad fan drack du då för? Lugna nerverna? Låter som prematur alkoholism IMO. Har du inte lärt dig någonting iochmed denna kurs/träning? Är inte mkt om just alkohol i trafiken etc? Jag blir arg, och det står jag för. Lär dig inte en läxa på det svåra sättet.

"When innovation meets passion!"
BMW Z3 2.8 Coupé "Dennis And The Dicks" (1998)
BMW 318is "Class II" (1994)
BMW 530i "Static Vikings" (1989)
NoWireHangers
18 maj 2010 · 62 Inlägg

Du kan köra bil när du har omdöme. Så du borde nog vänta lite.

Ingick inte risk-ettan i din körkortsutbildning eller?

Senast redigerat av NoWireHangers (18 maj 2010)

Aga_Diff Bärs!
18 maj 2010 · 3 456 Inlägg

Ujujuj, efterlängtat körkort? Med tanke på att du hade redan kuggat teorin 6ggr 2007-02-02?

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
kolvas
18 maj 2010 · 4 001 Inlägg

NoWireHangers skrev:
Du kan köra bil när du har omdöme. Så du borde nog vänta lite.

Ingick inte risk-ettan i din körkortsutbildning eller?

precis, och med tanke på första inlägget i tråden så borde han vänta JÄTTELÄNGE innan han kör bil, typ 10 år eller nåt sånt enligt mig iaf.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Biggi
18 maj 2010 · 352 Inlägg

gå ut och kör.. du är nog inte det enda fyllot på vägarna då..

"You can have any brew you want, as long as it's a Corona"
Ford Fiesta ST "Sveriges finaste FiestaST" (2008)
ExtremeBoost
18 maj 2010 · 312 Inlägg

Hur många gånger har du gjort teoriprovet?

Volvo 940 Turbo Plus "940 Turbo SFRO" (1993)
ShyGuy RM-operatör
18 maj 2010 · 667 Inlägg

eXXoritas skrev:
hej!

jag hade teoriprov i dag vid 11tiden, uppkörningen hade jag förra veckan..
Det var ingen stor drink en liten. man är ju rätt fett sugen på att köra ut nu! Men avaktar kanske i nån timma till?

Men...vänta lite nu. Ska man inte klara teorin först, och sen uppkörningen? Eller har jag missat något?

martinn
18 maj 2010 · 2 624 Inlägg

ShyGuy skrev:

eXXoritas skrev:
hej!

jag hade teoriprov i dag vid 11tiden, uppkörningen hade jag förra veckan..
Det var ingen stor drink en liten. man är ju rätt fett sugen på att köra ut nu! Men avaktar kanske i nån timma till?

Men...vänta lite nu. Ska man inte klara teorin först, och sen uppkörningen? Eller har jag missat något?

om man kuggar teoriprovet första gången så får du fortfarande boka uppkörning och göra den.. men man måste göra om teoriprovet rätt snart annars får man göra om allt igen tongue

Senast redigerat av martinn (18 maj 2010)

Volvo S60 2,5T Summum "S60n" (2005)
ShyGuy RM-operatör
18 maj 2010 · 667 Inlägg

Aha, på det viset. Inte vad en annan fick lära sig, men in/utvecklingen går ju framåtsmile
Tack!

martinn
18 maj 2010 · 2 624 Inlägg

ShyGuy skrev:
Aha, på det viset. Inte vad en annan fick lära sig, men in/utvecklingen går ju framåtsmile
Tack!

Hehe yes det där är rätt nytt.. fick lära mig det när jag tog kortet för typ ett halvår sen smile

Lugnt!

Volvo S60 2,5T Summum "S60n" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang