Peugeot 405 gtx, tomgång och el fel.

Eskillz
17 maj 2010 · 3 Inlägg

Jag har haft bilen sen i mars månad, besiktad blev den då också.

• Bilmodell

Peugeot 405 gtx.


• Årsmodell

95-


• Miltal

18 600 mil

• Modifikationer på bilen

Är bilen trimmad/modifierad på något sätt?
nej


• Hur yttrar sig felet?
Tomgångs problemet:
Bilen dör ibland när jag kommer till en korsning tex där jag måste stanna, då jag trycker in kopplingen för att växla till ettan. Då sjunker varvtalet och så dör bilen. Liksom när jag kopplar till friläge så dör den ibland bara, om jag är snabb så kan jag gasa på tomgången så dör den inte så jag håller den uppe i varv. så min fråga är vad är felet och varför?  det var inga problem tidigare i mars/april typ.

El fel
När jag kommer till en korsning som jag beskrivit ovanför så kan det hända ibland att "alla" lampor lyser på instrumentbrädan lite snabbt, blinkar till. har detta med ovanstående problem att göra ? eller vad kan det vara för fel ?

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?
Finns det något "samband" mellan vissa väderförhållanden och felets uppkomst?
det enda samband jag kan tänka mig är när jag kopplar till friläge som dessa fel händer.
Uppstår felet när bilen är varm eller kall?
Nej, inte vad jag har märkt.

Och så en snabb fråga!
Idag så steg tempen till ca90 grader, vilket den inte gjort förut.. den har hållt sig runt 80grader tidigare.
Kan tillägga att jag körde i stan med ganska mycket kö. är detta normalt med så hög temp ?
det är var ca 22grader ute när detta hände, första sommaren jag kör den här bilen.


tack på förhand,

Mvh Elias

Senast redigerat av Eskillz (17 maj 2010)

Eskillz
17 maj 2010 · 3 Inlägg

fick tips av en kompis om att det kan vara nån slang till insuget som tar tjuvluft ? nån här som stödjer den teorin ?

tacksam för svar!

mvh elias

RoniisH
18 maj 2010 · 300 Inlägg

Kan mycket väl vara så. Spreja startgas på alla vakuumslangar. Ökar/sjunker varvtalet så har du en läcka.

Eskillz
18 maj 2010 · 3 Inlägg

Lösningen blev att torka bort smuts från spjälle vid gasen, var tydligen för skitigt så att han inte fick tillräckligt med luft. men nu är problemet löst så länge, återstår att se vad nästa problem blir big_smile

mvh Elias

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang