Blinkande oljelampa corolla -93

mjukglassen
16 maj 2010 · 18 Inlägg

toyota corolla -93 1.6 xli ca 25000mil

bytade olja för ca 350mil sedan, orginaloljefilter olja märke från usa (quaker state 10-40w)
jar alltid kört castrol innan detta byte

lampan började blinka på tomgång, körde hem och fyllde på olja (låg under nivån) kört ca 50mil så började blinka/lysa igen kolla oljan låg inom rätt nivå. lampan lyser bara på tomgång samt vid nerbromsning dock aldrig vid kallstart, motorn behöver bli varm för att felet ska visa sig

övrigt: har ett litet hål på främre avgasröret och läckage mellan främre/bakre, bilen drar ca litern nu, ca 2dl mer än vanligt. såg att den cylinderformade delen närmst fronten på avgassystem var knäckt

vad bör jag kolla upp?

Senast redigerat av mjukglassen (16 maj 2010)

falmo
17 maj 2010 · 473 Inlägg

för mig låter det som om oljepumpen har beckat ihop eller slutat fungera men det är en ren gissning bara

mjukglassen
19 maj 2010 · 18 Inlägg

alla gissningar är välkomna smile
märker att det börjar blink/lysa konstant när varvtalet går under 1000

dawwe ...has left the building...
19 maj 2010 · 4 474 Inlägg

Vilken visko hade du på Castrol oljan? 10W40 borde inte ge lågt oljetryck på tomgång, så extremt tunn olja är det inte. Kan kanske vara en oljetryckkontakt som är på G, börja med att byta den

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
mjukglassen
20 maj 2010 · 18 Inlägg

hade 10-40w på den också. det hände ju först när den hade rullat ca 300 mil
lätt att byta sån kontakt själv? kostnad?

Mitsuhini
20 maj 2010 · 337 Inlägg

angående din bränsleförbrukning så kan det mycket väl ha o göra med att ditt främre avgassystem är trasigt då luft kommer in och tunnar ut avgaserna för din lambdasond som då skickar signaler till ditt styrsystem att mata på med mer soppa då den tror att den går för tunt.

Mitsubishi 3000GT VR4/TT "Mitsuhini" (1993)
mjukglassen
20 maj 2010 · 18 Inlägg

okej, jag har haft den på lagning gällande avgasröret nu. får hoppas att det minskar förbrukningen.
den gick igenom ombesiktningen, förra gången kunde inte läsa någtra värden alls.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang