Vilken styrservoolja i V70 -00 ?

ShyGuy RM-operatör
21 maj 2010 · 667 Inlägg

Hejsan!

Det är läge att fylla på servooljan i bilen, men vissa funderingar har uppstått.
Jag har förlagt boken till bilen i flytten, så jag kan inte läsa mig till vilken olja det ska vara. Strunt samma tänkte jag, packningen på locket ska ju visa om det ska vara grön eller röd olja hade jag hört. Packningen är grön, men oljan såg misstänkt ogrön ut, så jag doppade ett finger i, och konstaterade att oljan är brun.

Då undrar jag alltså, ska jag ha grön eller röd olja? Och om jag ska ha röd, ATF Dextron 3, eller ATF F/G?

Bilen är en Volvo V70 Classic 2000, alltså äldsta karossen.

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
21 maj 2010 · 5 650 Inlägg

ej säker på just till den där modellen men oftast brukar de va den röda som gäller inom volvo iaf

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
ShyGuy RM-operatör
21 maj 2010 · 667 Inlägg

MrEricsson skrev:
ej säker på just till den där modellen men oftast brukar de va den röda som gäller inom volvo iaf

Ja röd känns närmare till hands än grön, med tanke på den smakliga bruna färgen. Är dock en punkt man inte gärna chansar på tongue
Samtidigt var lockpackningen grön... knepigt värre.

snurbo_diesel Egen företagare
21 maj 2010 · 864 Inlägg

Jag tror nog inte det är så noga om jag ska vara ärlig, bara det är ATF olja så kvittar nog färgen.
Jag har då aldrig hört om någon som haft problem med servon pga att det är fel olja så länge det är ATF.
Jag hat kört med motorolja och hydraulolja i min 940 och det har inte hänt nått, något mer tungstyrd på vintern.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
ShyGuy RM-operatör
22 maj 2010 · 667 Inlägg

Okey, då antar jag att det får bli röd, för blanda olika verkar ju mindre klokt.

Dani_A Tyngaste 2.0
22 maj 2010 · 256 Inlägg

Kör bara med redline oljan funkar på de flest bilarna går även att blanda med den du har.

Nissan 350z "Tyngaste 2.0" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang