Audi a4, import hur farligt är det?

Duckiie Faster than the speed of night
21 maj 2010 · 118 Inlägg

Hejsan!

Jag ska köpa min första bil, och det har jag förstått inte är det lättaste. Just nu är jag insnöad på Audi a4 årsm 94-00 1,8T . Gärna svart/mörkröd. Men så är det det här med import. Hur besvärligt är det? Är det svårt att försäkra? Jag ringde lite olika bolag.. men dem sa inget spec, det var bara att försäkra tydligen. Sen, bildelar. Är dem svåra att få tag på? Jag lånade ett Audi A4 regnr å slog upp de på mekonomen och då kommer de upp massa delar. Det jag egentligen vill ha reda på är väl, ska jag avstå från att köpa en Audi A4 som är import? Nästan alla är det ju så det försvårar ju bilköpet en aning.

Har du något att tipsa mig om Audi A4 så tar jag tacksamt emot det smile

Rquired Allmänt envis
21 maj 2010 · 12 512 Inlägg

Import är troligtvis inget att oroa sig över, och som bolagen sa bör det bara vara att försäkra. Det är alltid viktigt att kolla upp historiken på en bil innan man köper den, detta gäller svensksålda i hög grad men är naturligtvis ytterligare lite viktigare på en importbil.

Och Audi är ett väl etablerat märke i Sverige, det bör bara vara att åka till din närmsta Audi-återförsäljare för delar. Och som du kollade upp själv, även Mekonomen och dylikt säljer delar till Audi. Däremot finns det inte alltid varenda del tillgänglig på sådana affärer, en del saker köps billigast och enklast av Audi själva.

Om du går in på www.autopower.se finns där en avdelning som heter "Importguiden". Både Autopower i sig och då även denna guide är inriktade på Bmw, men mycket av det som står i denna guide kan man ha nytta av vid köp av importbilar av andra märken med. Ett litet tips är att läsa igenom denna.

Lycka till med köpet!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Memme I'am AWESOME..
21 maj 2010 · 2 783 Inlägg

Köpte du inte en Golf 4a? smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Duckiie Faster than the speed of night
21 maj 2010 · 118 Inlägg

Vem? Jag? tongue Inte jag iaf

Memme I'am AWESOME..
21 maj 2010 · 2 783 Inlägg

wtf, kanske läste fel i någon annan tråd innan tongue.. my bad.

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
canterbury Diffmeister
21 maj 2010 · 49 Inlägg

är det lönt att importera en a4 av de årsmodellerna? Är ju en rätt gammal bil så tjänar man verkligen på de? får nog räkna med 12000 för inregistrering o kolla upp bilen ordentligt...

Btw.... en importerad bil (tyskland) körs oftast som den ska göras, dvs blir varm på autobahn o körs i jämn hastighet, inte våldtas kall o körs korta sträckor som i sverige. Behöver jag nämna att de inte har vägsalt i tyskland?

Enkel logik: Golf är en sport, alltså kör jag sport-bil
trippelturbo Trucker
21 maj 2010 · 2 710 Inlägg

Mkt av det Canterbury säger är så klcokrent. Varför skulle en tyskbil vara mindre värd än en svensksåld? ENDA anledningen till varför jag aktar mig för importbilar är för att dom är allmänt dyra i drift. Inte minst förskringen. Ska du ner o hämta en bil i den årsm så tycker jag det är onödig då du kan få en minst lika fräsch till billig peng här i Sverige! Ska du importera så rekomenderar jag -05 o nyare smile

Fart missbrukare
Janneutanb
22 maj 2010 · 7 272 Inlägg

Grejen är den att han inte tänker importera själv, han undrar ifall det är något han bör se upp med när det gäller att köpa en redan importerad bil.

Quantic
22 maj 2010 · 645 Inlägg

Brains skrev:
Grejen är den att han inte tänker importera själv, han undrar ifall det är något han bör se upp med när det gäller att köpa en redan importerad bil.

Och den andra grejen är att det är en hon som tänker köpa bil wink

sorry... kunde inte låta bli =P

Senast redigerat av Quantic (22 maj 2010)

Rayya
22 maj 2010 · 876 Inlägg

Quantic skrev:

Brains skrev:
Grejen är den att han inte tänker importera själv, han undrar ifall det är något han bör se upp med när det gäller att köpa en redan importerad bil.

Och den andra grejen är att det är en hon som tänker köpa bil wink

sorry... kunde inte låta bli =P

Ha ha klockrent big_smile

Volvo V70n "Likeface" (2001)
Duckiie Faster than the speed of night
22 maj 2010 · 118 Inlägg

Haha big_smile jag har visst bytt kön här big_smile jag är en hon wink

Jag skulle vilja hitta en nice lågmilare runt 15-19 tusen mil och göra iordning. 1,8T motor. Men dem är ju grymt dyra tycker jag personligen när dem blir lågmilare.. sett både 40 och 50 tusen krs bilar. HUGA! Nee.. 30 papp är min prisklass smile och Acc e ett måste smile. Men om man säger.. jag har sett bilar som gått runt 25 000 mil och kostar nära 30 000 kr.. hur kan de gå ihop? Den är ju inte värd det med alla milen tycker jag.. runt 20-24 kanske men inte mer. Eller är det bara jag som har en skevbild av vad den är värd? Upplys mig! smile

CrilleD
22 maj 2010 · 831 Inlägg

Tycker Audi är överreklamerade dyra bilar. Har ägt en A4 1,8TS (2000) och det droppade olja, galvsläpp, en koppling som var bedrövlig. Trots att allt detta åtgärdades började kopplingen böka oc bilen droppa olja igen. Av samtliga audis mina vänner ägt har varenda en droppat olja. Det har varit både gamla och nya Audis.

Jag hade en budget för reparationer och jag ägde bilen i 5 månader och brände hela den reparationsbudgeten (30 lax).

Jag skulle satsat på något annat utan tvekan!

Janneutanb
22 maj 2010 · 7 272 Inlägg

Jaja, han, hon, den, det. Same shit, different name! wink
Många bilar går det att pruta på också, så glöm inte det.

Hitta någon som du är intresserad av och åk och kika på den, diskutera sen priset och lägg fram rimliga argument om prutningen så kan du nog få ner priset lite grann.

Duckiie Faster than the speed of night
22 maj 2010 · 118 Inlägg

CrilleD skrev:
Tycker Audi är överreklamerade dyra bilar. Har ägt en A4 1,8TS (2000) och det droppade olja, galvsläpp, en koppling som var bedrövlig. Trots att allt detta åtgärdades började kopplingen böka oc bilen droppa olja igen. Av samtliga audis mina vänner ägt har varenda en droppat olja. Det har varit både gamla och nya Audis.

Jag hade en budget för reparationer och jag ägde bilen i 5 månader och brände hela den reparationsbudgeten (30 lax).

Jag skulle satsat på något annat utan tvekan!

Jag känner att alla bilar krånglar på ett eller annat sätt.. Så det är struntsam vilken modell man väljer nästan alltid är det något fel smile

FoXoN
23 maj 2010 · 502 Inlägg

En god vän till mig köpte en tysk import A4a. Den har köpts av en tysk audi älskare. Kanon skick och funkar i alla väder. Kanoners. Bara att köpa om du får rätt känsla i magen. wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang