Batteriet töms när jag slår på ljuset! Varför?

laffe
23 maj 2010 · 13 Inlägg

Tjenare, När ja låter bilen stå självtömmer batteriet så att startmotorn inte orkar gå runt. För att de ska tömma långsammare måste ja slå av lyset med vredet. Under 12v orkar inte startmotorn gå runt. När ja vrider om nyckeln går batteriet ner från ca 11 till 7-8V då orkar inte startmotorn dra runt. När ja sedan slår på ljuset med vredet så att säga då går batteriet ner till 3v. slår ja sen av de så går den upp till 7-8v igen.

Bilen startar med startkablar. Och om bilen väl går igång så orkar inte generatorn ladda så pass mycket när ljuset är på så den tömmer långsamt när bilen är på.

Lyset slukar batteri, vad skall ja göra tips mig tips mig tipsa mig!!

Tålsa att säga att det är en saab 9000 CDE 89a.....

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
23 maj 2010 · 3 180 Inlägg

prova ladda batteriet fullt med en laddare och försök starta den.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
agadiffen
23 maj 2010 · 739 Inlägg

låter som generatorn gett upp eller så är batteriet skrot eller kanske båda två!!

Volkswagen Golf 4 tdi "Post räsern" (2003)
Audi a6 2,4 utan t "limo" (1998)
laffe
23 maj 2010 · 13 Inlägg

Det har även förekommit att ljuset står på när bilen stängs av.... hänt 2 ggr

evilaudio
23 maj 2010 · 16 195 Inlägg

är du säker på att de e lyset som tömmer batteriet??   

kan ju va så att din generator e pajj.   om diodbryggan i generatorn e pajj så tömmer den batteriet på mindre än ett dygn å laddar skit dåligt..   om ett batteri e nere i så lågt som 3 volt så e de bara slänga å köpa ett nytt.  men undersök din generator.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
laffe
23 maj 2010 · 13 Inlägg

Batteriet är nytt!

evilaudio
23 maj 2010 · 16 195 Inlägg

laffe skrev:
Batteriet är nytt!

fast de tar MASSOR av stryk av att blir tömt så mycke.. hur laddar du de efter de töms??   genom att bara köra bilen elle?

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
laffe
23 maj 2010 · 13 Inlägg

evilaudio skrev:

laffe skrev:
Batteriet är nytt!

fast de tar MASSOR av stryk av att blir tömt så mycke.. hur laddar du de efter de töms??   genom att bara köra bilen elle?

Jag startar den med startkablar, då går den upp till ca 14 v sen töms den långsamt. När ja slår på ljuset bara slukas de.

Har ni tips och ork att chatta lite om de finns ja på joaneriksson@live.se

evilaudio
23 maj 2010 · 16 195 Inlägg

jo men hur länge laddar du??    du måste köra typ 40 mil för att få ett tomt batteri hyffsat laddat..   

plocka ur batteriet ur bilen.. ladda de i typ 2 dugn me an vanlig laddar.. då ska vilospänningen va ca 12,6 volt..

sen stoppar du i de i bilen,mäter spänningen, om den sjunker så koppla bort + kabeln till generatorn å se va som händer.. de e ju självklart att spänningen sjuknker om du slår på lyset.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Drönirettab
23 maj 2010 · 21 761 Inlägg

Även helt nya batterier kan vara dåliga. Prova med ett annat batteri och mät hur spänningen beter sig, ett någorlunda friskt batteri sjunker inte ner till 3 V vid belastning så där utan vidare. smile

Hände det där efter att du köpt nytt batteri?

laffe
23 maj 2010 · 13 Inlägg

Drönirettab skrev:
Även helt nya batterier kan vara dåliga. Prova med ett annat batteri och mät hur spänningen beter sig, ett någorlunda friskt batteri sjunker inte ner till 3 V vid belastning så där utan vidare. smile

Hände det där efter att du köpt nytt batteri?

Japp har aldrig hänt innan....

Drönirettab
23 maj 2010 · 21 761 Inlägg

Då är jag nog 99% säker på att ditt nya batteri är dåligt, mest troligt kortslutning i någon eller några celler. Prova ett annat batteri som du vet fungerar, passa då även på att mäta generatorns laddspänning och om någonting eventuellt drar tjuvström. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang