Tickande/knackande Volvo 855 T-5R -95

855Affe
24 maj 2010 · 168 Inlägg

Tja. Är en 18 åring som börjar bli riktigt jä*la trött på sin bil.. Är så att jag har lämnat in den på verkstad då det plötsligt började låta förjävligt i motorn när jag va ute o körde. Svårt o säga om de knackar eller rasslar men låter ganska mettaliskt tycker jag. Kan tro det är ett ånglok. Bilen är chippad med steg 3 och 3" hela vägen. Verkstaden lyssnade på bilen och sa direkt att det va vevlagrerna så dom byttes men hjälpte de? NE.. Då hittade dom 2 dåliga ventillyftare och bytte alla 10(avgasventil) (Är ju en 20 ventilare) och plockade ihop han idag. Men de knackar likförbannat:mad: De på verkstaden pratade om att det hördes på första cylindern i början men nu verkar det flyttat sig till andre änden... Börjar bli grymt trött på bilen då jag känner att bilen är påkostad lite för mycket och har stått på verkstad sen påskhelgen:( Snälla hjälp mig o verkstaden o ge idèr om vad de jan va:rolleyes:

Mvh Affe

Marlboroman
24 maj 2010 · 8 234 Inlägg

Va är det för bysmed som bara byter hälften av lyftarna??? yikes Om alla lyftarbna nu är ok så lär man leta vidare och kolal om det är ett lager eller en krökt vevstake istället vilket är troliga alternativ och kan låta på samma sätt.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
855Affe
24 maj 2010 · 168 Inlägg

Marlboroman skrev:
Va är det för bysmed som bara byter hälften av lyftarna??? yikes Om alla lyftarbna nu är ok så lär man leta vidare och kolal om det är ett lager eller en krökt vevstake istället vilket är troliga alternativ och kan låta på samma sätt.

De frågade jag också men han menade på att insugslyftarna såg okej ut och inte brukade haverera. Ett lager till vad menar du? Jag föreslog att de kunde vara en krökt vevstake men då sa han att den skulle gå som en påse skit isf:/

Marlboroman
24 maj 2010 · 8 234 Inlägg

855Affe skrev:
De frågade jag också men han menade på att insugslyftarna såg okej ut och inte brukade haverera. Ett lager till vad menar du? Jag föreslog att de kunde vara en krökt vevstake men då sa han att den skulle gå som en påse skit isf:/

Inte brukar haverera? Lyftare som gör oljud är ett känt bekymmer, så pass att volvo efter ett par år designade om lyftarna...

Vevlager (lagret mellan tappen på vevaxeln och vevestaken) skulle jag tippa på i första hand då ramlagren brukar hålla bättre. Och den skulle gå dåligt med en krökt stake är inte heller hugget i sten, den kan gå bra ändå, men låta illa.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
855Affe
24 maj 2010 · 168 Inlägg

Marlboroman skrev:

855Affe skrev:
De frågade jag också men han menade på att insugslyftarna såg okej ut och inte brukade haverera. Ett lager till vad menar du? Jag föreslog att de kunde vara en krökt vevstake men då sa han att den skulle gå som en påse skit isf:/

Inte brukar haverera? Lyftare som gör oljud är ett känt bekymmer, så pass att volvo efter ett par år designade om lyftarna...

Vevlager (lagret mellan tappen på vevaxeln och vevestaken) skulle jag tippa på i första hand då ramlagren brukar hålla bättre. Och den skulle gå dåligt med en krökt stake är inte heller hugget i sten, den kan gå bra ändå, men låta illa.

Okej vet du vad lyftarna kostar på ett ungefär? För vevlagerna va ju de dom bytte först:/ och sen bytte dom 10 ventillyftare

Marlboroman
24 maj 2010 · 8 234 Inlägg

Lyftarna, om man är smart nog att köpa alla 20 på en gång kostar 1600 på volvo. Köper man dem styckevis kostar dem 1350:- Man spar bara 250:- när man köper 10 jämfört mot att köpa alla på en gång.

Då är ju frågan om dem kollat så att stakarna är raka?

EDIT: 10st lyftare kostar 1350:-, eller 135:- styck som det skulel ha stått egentligen.

Senast redigerat av Marlboroman (24 maj 2010)

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
855Affe
24 maj 2010 · 168 Inlägg

Marlboroman skrev:
Lyftarna, om man är smart nog att köpa alla 20 på en gång kostar 1600 på volvo. Köper man dem styckevis kostar dem 1350:- Man spar bara 250:- när man köper 10 jämfört mot att köpa alla på en gång.

Då är ju frågan om dem kollat så att stakarna är raka?

Aa de är ju frågan om dom har kollat upp de. för har dom ändå lyft av toppen 2 gånger och sen även bytt lager genom att demontera oljetråget borde man väl upptäck något på stakarna? eller:P Vet du vad vevlagrerna kostar också?

Mvh

Marlboroman
24 maj 2010 · 8 234 Inlägg

Lyft av toppen 2 gånger..? Varför..?

Ja, man kan se på stakarna om dem är böjda. Dock kan det va svårt att se om det bara är lite. Men det säkraste är att mäta och se om alla kolvar går lika högt.

Vevlager varierar rejält i pris beroende på vilka och vart man köper ifrån.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
855Affe
24 maj 2010 · 168 Inlägg

Marlboroman skrev:
Lyft av toppen 2 gånger..? Varför..?

Ja, man kan se på stakarna om dem är böjda. Dock kan det va svårt att se om det bara är lite. Men det säkraste är att mäta och se om alla kolvar går lika högt.

Vevlager varierar rejält i pris beroende på vilka och vart man köper ifrån.

Aa dom hittade 2 lyftare som hade kärvat eller hur de stavas men de hjälpte ju inte så då lyfte dom av den igen och bytte dom andra 8 också men de hjälpte ju inte de heller. Okej men de borde dom ju kunna kolla när toppen ändå är borta:) Ne men 2000kr för vevlagerna eller något sådant eller?

Marlboroman
24 maj 2010 · 8 234 Inlägg

Har dem plockat av toppen för att lyta lyftare??? I så fall finns bara 2 alternativ: antingen lurar dem dig eller så behöver du åka med bilen till en kompetent verkstad istället. Men du kanske menar att dem delat toppen 2 gånger, vilket stämmer bättre överens med hur dem gjort lyftarbytet (som bara det pekar mot att det är fel ställe du lämnat bilen till).

Beror ju som sagt på vilka lager och vart man köper, men det finns vevlagersatser från runt 600:- och uppåt.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
855Affe
24 maj 2010 · 168 Inlägg

Marlboroman skrev:
Har dem plockat av toppen för att lyta lyftare??? I så fall finns bara 2 alternativ: antingen lurar dem dig eller så behöver du åka med bilen till en kompetent verkstad istället. Men du kanske menar att dem delat toppen 2 gånger, vilket stämmer bättre överens med hur dem gjort lyftarbytet (som bara det pekar mot att det är fel ställe du lämnat bilen till).

Beror ju som sagt på vilka lager och vart man köper, men det finns vevlagersatser från runt 600:- och uppåt.

Jag vet som sagt bara att dom bytt ventillyftarna (10st) först 2 och sen dom resterande samt att de även bytt vevlagrerna. Har svårt att tänka mig att dom luras då far varit kund där i 15årwink Men han menade på att han bytte dom 2 som han tyckte va dåliga först men handlar de inte om mer pengar tycker jag att han borde bytt alla 20 på en o samma gång

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang