störningar, knastrar i högtalarna...

Blacknight
23 mars 2007 · 42 Inlägg

har kopplat in mitt magnat rock 8000 steg, fungerar bra så länge jag har bilen avstängd.. men enorma störningar när jag sätter på bilen..''

snabb hjälp uppskattas..''

mvhh

Kettunen
23 mars 2007 ·

Tror din jord är kass

Kettunen
23 mars 2007 ·

eller har du dratt balarna rätt? Du kan ju inte ha lågnivå brevid strömbakeln

Kettunen
23 mars 2007 ·

kablarna*

faca_57
23 mars 2007 · 76 Inlägg

nej strömkabel på högersida, allt annat på vänster sidan, men allting funkar perfekt då bilen är avstängd. har även testat och plockat ut kablarna ur listerna.

mvh

ironhead volvoraggare
23 mars 2007 · 4 776 Inlägg

kolla jordningen från steget till karossen kan vara det som spökar annars så kan det vara så att steget är slut

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
faca_57
23 mars 2007 · 76 Inlägg

steget är helt nytt, allt kopplades så sent som igår. läste på mds hemsida att det kan vara nåt med huvudenhetens jord?? nån som kan nåt om det?

lingua
23 mars 2007 · 2 271 Inlägg

I PA världen kallar vi det "earthlift" ( jordlyft ) men andra ord. Finns till bilar och kostar typ nada men hjälper i många fall. Satt och lyssnade på min generator i min gamla bil smile Jordlyft, sen löst.

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
faca_57
23 mars 2007 · 76 Inlägg

till lingua

Vad är ett sk jordlyft? Löser det problemet? för att allt funkar bra när bilen är av. men så fort jag startar motorn så uppstår det störningar?

mvh

lingua
23 mars 2007 · 2 271 Inlägg

fel ordval av mig egentligen, men som t.ex MDS har "avstörningsfilter"/jordisolator  från 139 kr till 249 kr. Så det är inga enorma summor så värt att prova innan du sliter ut allt igen, eller håret smile. Och se till att du har "ren" gjord, dvs ingen lack eller dylikt i vägen.

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
lingua
23 mars 2007 · 2 271 Inlägg

Har du rätt pluskabel mot vad steget drar? oftast när jag pular själv drar jag in ganska rejäl
överdimension på kabel till ett powerblock med säkringar. Med andra ord så man har ström till övers för annat skoj.

En kondensator är aldrig fel heller, så du inte drar slut batteriet på studs när du lirar utan motorn igång.

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
lmoberg
23 mars 2007 · 542 Inlägg

Jag skulle kolla över jorden. Se till att det är plåtrent där du skruvar den i karossen. Hade samma problem själv förut och då var jorden kass.

faca_57
24 mars 2007 · 76 Inlägg

jag kör 21mm på pluskabeln och jorden. Steget är ett magnat rock 8000, säkringen på steget är 2x40. kan det vara att kabeln är överdimensionerad? jag har jordat i bältet på baksätet. udnrar varför det funkar då motorn är av. rätt flummigt...

mellowd Drop Shop
24 mars 2007 · 926 Inlägg

är din generator och ditt batteri friskt?

ludde__mannen draminbil.nu
24 mars 2007 · 1 382 Inlägg

Jag är verkligen ingen expert utan kör logiskt tänkande här:
För klena ström kablar lär det knappast vara då det inte går mer ström till steget för att bilen är igång.
Jorden låter i mina öron tveksamt iom att även den fungerar fint när bilen inte är igång. (dock kan det vara något himmlans mysko med jord och tjosan ibland så det är som sagt en ren hypotes)

Känns i mina öron mer troligt att lågnivå kabeln ligger utmed en annan kabel där det går mycket ström när bilen är igång..

Som sagt använder jag mig inte av erfaranhet utan fritt tänkande! Någon som har mer kött på bena får gärna tillrättavisa/bekräfta!

faca_57
24 mars 2007 · 76 Inlägg

batteri är lite kasst, men fullt funktionellt, generator är ok.... men jag har tagit ut lågnivå kablarna, har dragit dom på sätet just för att kolla om det är dom. men fortfarande samma problem..

mvh

bumpe Lastbilsmekaniker
24 mars 2007 · 3 878 Inlägg

Hej, kopplade du in signalkablarna innan jord? Då kan du ha brännt HU:n. Annars så lär det vara en jordpunkt eller en diod i generetorn som pajat, den laddar men vinet kommer iaf... Grövre plus än jord kan ge störningar, även för dålig jord mellan bateri/kaross...

Senast redigerat av bumpe (24 mars 2007)

Atenza Never drive faster than your angel can fly
31 maj 2010 · 338 Inlägg

Lyfter denna tråd då jag fick samma bekymmer. Det konstiga är att jag hade samma steg förra sommaren, kablarna har legat kvar. Ända skillnaden iår är att jag verkligen gjort en uppgradering av huvudenheten samt kopplat framsystemet på steget å.

Hellre Nürburgring än vigselring
Volvo V70 D5 AWD "R-Design" (2011)
Rock-Star
31 maj 2010 · 2 982 Inlägg

skulle även jag vilja lyfta denna tråd.
*ljudet är perfa i bilen (har org cd spelare samt endast kopplat till en passiv bas och slutsteg).
när jag maxar ljudet så är det grymt med ljud MEN efter 5-6minuter så kan det börja knastra i bilhögtalarna(inte i basen). då får jag sänka ljudet i 10sek för att sedan maxa igen och då låter det bra i 10-15minuter.. sen kommer knastret igen... sänk 10sek och ytterligare bra ljud i 10-15 minuter.

kan det helt enkelt vara så att högtalarna inte orkar peaka så länge eller ?

inuzen
31 maj 2010 · 168 Inlägg

Atenza - Kolla så inte anslutningarna blivit dåliga till jord? även framme vid batteriet?

Residence - Hade dedär problemet i min caddy innan, där var det så enkelt att förstärkarkretsarna inte orkade driva då de blev överhettade och började då låta extremt konstigt, nästan som de "självsvängde".. Bytte HU och problemet var då löst!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang