Volvo 740 -86 b230e, startar och slocknar direkt efter.

Drogba Hårt arbetande man
29 mars 2010 · 20 Inlägg

• Bilmodell
Volvo 740 gle, b230e

• Årsmodell -86

• Miltal 32000

• Modifikationer på bilen 
bilen är inte modifierad med annat än extra ljus tongue

• Hur yttrar sig felet? 
jag vart på väg in till stan och bilen bara slocknade, lämmnade bilen under natten vart dit igen försökte starta den den startade men slocknade direkt efter. den går upp i 1000rpm och slocknar den går alltså bara igång på kallstarten (automatisk) och när kallstarten stänger av så slocknar bilen

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?
Permanent

• Vilken felsökning har redan gjorts? 
har bytt en t-koppling av gummi i vacum systemet då den vart sprucken och tog luft där, har också rensat en vacumslang som vart full med skit huvudsakligen bensinsörja.

Senast redigerat av Drogba (29 mars 2010)

Det jämnar ut sig, sa mannen som sket på cykelsadeln...
Drönirettab
29 mars 2010 · 21 761 Inlägg

Det kan kanske vara fel på pumprelät, att det inte kommer spänning fram till styrtrycksregulatorn. På 240 med B230E så finns det två utgångar på relät, dels nr 87 och dels 87b. Nr 87 går till pumparna och 87b går till styrtrycksregulatorn.

Antingen försöker du mäta ifall stift 87b ger ut spänning eller så testar du ett annat relä, det är mitt förslag. smile

Drogba Hårt arbetande man
15 april 2010 · 20 Inlägg

ok ska titta, men det borde inte vara det eftersom relät bara är 2-3 månader gammalt, eftersom jag bytte den när jag hade problem sist...


Fler som kan veta vad det är? Klarar inte av och åka buss nå mer sad

Det jämnar ut sig, sa mannen som sket på cykelsadeln...
Volvofarfar
16 april 2010 · 1 312 Inlägg

Drogba skrev:
ok ska titta, men det borde inte vara det eftersom relät bara är 2-3 månader gammalt, eftersom jag bytte den när jag hade problem sist...


Fler som kan veta vad det är? Klarar inte av och åka buss nå mer sad

Kan bli fel på nya grejer åxå:-)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
Mitsuhini
17 april 2010 · 337 Inlägg

koppla 12v på pumpen o starta, funkar inte det är det dags att byta pump..

Mitsubishi 3000GT VR4/TT "Mitsuhini" (1993)
Drogba Hårt arbetande man
31 maj 2010 · 20 Inlägg

Volvofarfar skrev:

Drogba skrev:
ok ska titta, men det borde inte vara det eftersom relät bara är 2-3 månader gammalt, eftersom jag bytte den när jag hade problem sist...


Fler som kan veta vad det är? Klarar inte av och åka buss nå mer sad

Kan bli fel på nya grejer åxå:-)

jo iofs kan de ju göra det också, men skulle vela prova nått annat innan jag byter relä igen :S

Det jämnar ut sig, sa mannen som sket på cykelsadeln...
Drogba Hårt arbetande man
31 maj 2010 · 20 Inlägg

Mitsuhini skrev:
koppla 12v på pumpen o starta, funkar inte det är det dags att byta pump..

öppnade häromdan förgasaren och EGR-ventilen under insprutningen, vart fullt med skit i både förgasaren och röret som går mellan EGRen och förgasaren, rensade rent och satte tillbaka men samma fel kvarstår :S

så jag nu ska jag nog prova som Mitsuhini säger att koppla 12V i pumpen,

återkommer senare med hur det gick...

Det jämnar ut sig, sa mannen som sket på cykelsadeln...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang