Fråga ang extra givare till Nira i3+ Boost before throttle

Palander Sir
29 maj 2010 · 201 Inlägg

Hej .. Undrar bara om man måste ställa in en Map givares värde i nira för att den ska fungera som man gör med tex lambda eller tempsensorn,,

Kör med en kombinerad MAP/MAT givare nu efter spjället och tänkte det skulle underlätta med en MAP innan spjället för att köra Boost before throttle så man får exackt värden.

Undrar då om man kan köpa villken MAP givare man vill då jag inte behöver en kombinerad med MAT där om jag fattat det rätt enligt manualen.  Alla MAP borde la ge samma värden eller?

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+
Audi A4 1,8 T "Palle" (1996)
Marlboroman
29 maj 2010 · 8 234 Inlägg

Varför inte bara flytta mat / map givaren du har nu till en plats innan spjället? Det är ju både enklast och bäst om du har båda funktionerna i samma givare

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
oskar_j
29 maj 2010 · 93 Inlägg

Marlboroman skrev:
Varför inte bara flytta mat / map givaren du har nu till en plats innan spjället? Det är ju både enklast och bäst om du har båda funktionerna i samma givare

Du kan ju inte ta bort/flytta MAP-sensorn som sitter efter spjället, då faller hela funktionen med ett speed-densitysprut

Senast redigerat av oskar_j (29 maj 2010)

BMW 325 (1993)
torpis Forummoderator
29 maj 2010 · 10 576 Inlägg

MAP innebär ju just Manifold absolute pressure, det du behöver är en linjär tryckmätare med lämpligt mätområde.   Slår du ett hastigt öga i Nirat så ser du att givaren sitter på AUX1 in och den kalibreras under fliken AUX.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Palander Sir
29 maj 2010 · 201 Inlägg

Jag hitta denna...  Verkar funka med nira står det, men får la ändå kallibrera in den på nått sätt.  Då bör man allså koppla in en turbotrycksmätre tillfälligt innan spjället när man man kallibrerar upp den då och försöka få ställa värdena så den visar samma som turbotrycksmätaren eller hur gör man det lättast?



http://www.exd.se/shop/index.php?page=s … ;Itemid=1a

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+
Audi A4 1,8 T "Palle" (1996)
Jompa
31 maj 2010 · 67 Inlägg

Palander skrev:
...tänkte det skulle underlätta med en MAP innan spjället för att köra Boost before throttle så man får exackt värden.

Om man har så svåra laddtryckskalibreringsproblem att man verkligen behöver en separat givare för trycket innan spjället så brukar man i 99% av fallen ha problem någon annanstans som egentligen ligger bakom. Jag har aldrig varit med om att man egentligen behöver en separat givare för att uppnå en korrket, snabb och exakt laddtrycksreglering i Nira't...

Mitt tips är... Om Du anser Dig behöva en separat givare, kontrollera alla Dina andra settings eftersom en separat givare inte är ett vaccin mot en i grunden lite felaktig kalibrering. :-)

Palander skrev:
Jag hitta denna...  Verkar funka med nira står det, men får la ändå kallibrera in den på nått sätt.  Då bör man allså koppla in en turbotrycksmätre tillfälligt innan spjället när man man kallibrerar upp den då och försöka få ställa värdena så den visar samma som turbotrycksmätaren eller hur gör man det lättast?

Samtliga mätare som man köper brukar levereras med ett datablad som beskriver signal kontra tryck och då är det "bara" att knappa in detta helt enkelt. Visst kan man labba med en separat laddtrycksmätare och joxa fram korrelationen, men som sagt... Alla kvalitetsgivare levereras komplett med dokumentation (och har man lite flax finns t.o.m. presets i Nira't).

Marlboroman skrev:
Varför inte bara flytta mat / map givaren du har nu till en plats innan spjället? Det är ju både enklast och bäst om du har båda funktionerna i samma givare

Jösses...

Senast redigerat av Jompa (31 maj 2010)

Marlboroman
31 maj 2010 · 8 234 Inlägg

Jompa skrev:
[

Marlboroman skrev:
Varför inte bara flytta mat / map givaren du har nu till en plats innan spjället? Det är ju både enklast och bäst om du har båda funktionerna i samma givare

Jösses...

Utveckla gärna ditt svar lite längre än så. Om man tar våra S60's som exempal så sitter ju mat + map i tryckröret innan spjället. Så vad gör att det funkar på bilarna vi åker med till vardags med inte trådskaparens?

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Palander Sir
31 maj 2010 · 201 Inlägg

okej  Neee  inte börjat mappa än.. Satte in en  bosh 044 pump i tanken i helgen.  Bilen har stått i 2 år har just börjat pula lite igen och suttit och läst lite i manualen och det såg ut att ge ett exacktare värde med en extra givare bara Tänkte det skulle underlätta ...

Det andra var Avgastemp sensorn som är lockande att köpa till Nira . Men så jävla dyr men kan ju vara värt pengarna så man inte spikar sönder motorn i onödan den ska ju tydligen lägga på extra bränsle om den känner av att tempen går upp förmycket, kan vara bra när man är nybörjare påt.   


En annan fråga till smile.  Har en Magnetventil på vevhusventen orginal kan Nira styra den tro?     Eller borde man kunna plocka bort den helt tro? har inget som styr den för tillfället.  Den borde ju reglera ångorna innan dom går ner till kolfiltret.

Vet inte exackt hur eller när den aktiveras bara hmm.

Senast redigerat av Palander (31 maj 2010)

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+
Audi A4 1,8 T "Palle" (1996)
torpis Forummoderator
31 maj 2010 · 10 576 Inlägg

Marlboroman skrev:

Jompa skrev:
[

Marlboroman skrev:
Varför inte bara flytta mat / map givaren du har nu till en plats innan spjället? Det är ju både enklast och bäst om du har båda funktionerna i samma givare

Jösses...

Utveckla gärna ditt svar lite längre än så. Om man tar våra S60's som exempal så sitter ju mat + map i tryckröret innan spjället. Så vad gör att det funkar på bilarna vi åker med till vardags med inte trådskaparens?

Nope det är inte MAP!  map är som beskrivet innan Manifold absolute pressure

har du en sensor på tryckröret så är det följdaktligen inte MAP-sensor.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Marlboroman
31 maj 2010 · 8 234 Inlägg

torpis skrev:

Marlboroman skrev:

Jompa skrev:
[
Jösses...

Utveckla gärna ditt svar lite längre än så. Om man tar våra S60's som exempal så sitter ju mat + map i tryckröret innan spjället. Så vad gör att det funkar på bilarna vi åker med till vardags med inte trådskaparens?

Nope det är inte MAP!  map är som beskrivet innan Manifold absolute pressure

har du en sensor på tryckröret så är det följdaktligen inte MAP-sensor.

Förstog att det var nån tankevurpa inblandad, översatte M:et till mass istället för manifold.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang