VW Transporter T4 -96 Startar ej. Bara en gnista från spolen.

1serious
2 juni 2010 · 1 Inlägg

VW Transporter T4 -96 (ACU-motor) Startar ej. Bara en gnista från spolen.
Problemet påminner om det jag hade för något år sedan. Motorn tänder till sedan inget mer. Då fick jag tipset att kolla fördelarkabeln vilket löste problemet. Denna gång verkar inte det vara problemet. Jag har testat olika tändstift med olika tändkablar direkt på spolen. Det blir en liten gnista när man slår på tändningen sedan en kraftig när man kör på starten. Kompisen fick "Motor blocked by immobiliser" på sitt testinstrument. Han tror dock inte riktigt på det varför jag vill kolla om ni kan tipsa om något innan jag släpar bilen 35 km till verkstad för att få den omprogrammerad. Jag har testat tändkablar, fördelare och tändspole från fungerande T4 -94 utan framgång. Jag tror inte elektronikboxen passar, annars hade jag testat att byta den också. Ibland när man kör på starten visar varvräknaren 3000 rpm. (När batteriet börjar ta slut nollställs klockan) Sista varven motorn gick innan batteriet tog slut fick vi många gnistor.
(Egentligen skulle jag vilja bli av med immobilizern men jag vet inte hur)

Tack för att ni hjälper amatörer med gamla skrotbilar!

Ja just ja! Jag kanske skulle nämna att vi upplevt att den var svårstartad när den var varm under en längre tid. Sen kom vi på att man måste vänta en sekund med tändningen på innan man startade.

Senast redigerat av 1serious (3 juni 2010)

dawwe ...has left the building...
2 juni 2010 · 4 474 Inlägg

Immon sitter högst troligt integrerad i motorns styrsystem på en 96a, så den blir nog svår/omöjlig att ta bort...Har för mig att "ring antennen" kring tändningslåset brukar kunna ge upp...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang