VW Golf 92 - Bilen hackar ibland

Tobz
6 februari 2010 · 19 Inlägg

Hej.

Har ett litet problem med min Golf, inget större fel dock. När bilen är kall kan man köra hur långt som helst (åtminstone 10mil i sträck) utan problem. Men om man sen stänger av bilen i ett tag (antar att det är tills den börjar bli lite kall igen) och sedan startar man och kör igen så kan den ibland rycka väldigt mycket. Det är alltså bara om bilen stått ett litet tag den rycker, det har hänt att den fått några små ryck annars också men det bryr jag mig inte om.
Det jag vill få bort är de stora rycken som kommer när bilen stått ett litet tag, är det någon som har tips på vad jag kan göra?
(Kan ingenting om att mecka bilar, så lika bra att ni sär-förklarar direkt wink

bearz
6 februari 2010 · 146 Inlägg

Motorbokstäver kan vara bra att veta så man vet vilken insprutning det gäller.

Vcds
Tobz
6 februari 2010 · 19 Inlägg

bearz skrev:
Motorbokstäver kan vara bra att veta så man vet vilken insprutning det gäller.

Som sagt, kan inget om bilar. Vart kollar jag upp det?

trippelturbo Trucker
6 februari 2010 · 2 710 Inlägg

Varit med om ett x antal bilar som hackat, o till mesta dels så har det handlat om tändstift. Prövat byta? en billig åtgärd som man själv kan göra liksom.. smile

Fart missbrukare
Tobz
6 februari 2010 · 19 Inlägg

BMWgrabben skrev:
Varit med om ett x antal bilar som hackat, o till mesta dels så har det handlat om tändstift. Prövat byta? en billig åtgärd som man själv kan göra liksom.. smile

Nej, har inte provat göra någonting eftersom det BARA är när bilen håller på att bli kall och man kör iväg igen. Kan det ändå vara tändstiftet tro? smile

trippelturbo Trucker
6 februari 2010 · 2 710 Inlägg

Tobz skrev:

BMWgrabben skrev:
Varit med om ett x antal bilar som hackat, o till mesta dels så har det handlat om tändstift. Prövat byta? en billig åtgärd som man själv kan göra liksom.. smile

Nej, har inte provat göra någonting eftersom det BARA är när bilen håller på att bli kall och man kör iväg igen. Kan det ändå vara tändstiftet tro? smile

En jobbarkompis hade samma problem med sin Accord -97, dvs att den hackade. men då var det jämt. Kall som varm, dock mkt mer när den va kall. Vi bytte till "dyra" stift och det blev så mkt bättre smile Som sagt, en billig åtgärd liksom. Lämnar du in den på verkstad vill dom har 10ggr mer pengar bara för att ta in den och ta reda på va det är.. stift för den bilen kan inte kosta mkt, in på mekonomen och köp (fråga vilken dom rekomenderar till just din bil), byt o se efter smile KAN vara luftmassemätaren oxå. men än en gång, stiften är en billig åtgärd. Du förlorar inte ngt på att byta dom smile

Mvh

Fart missbrukare
Tobz
6 februari 2010 · 19 Inlägg

BMWgrabben skrev:

Tobz skrev:

BMWgrabben skrev:
Varit med om ett x antal bilar som hackat, o till mesta dels så har det handlat om tändstift. Prövat byta? en billig åtgärd som man själv kan göra liksom.. smile

Nej, har inte provat göra någonting eftersom det BARA är när bilen håller på att bli kall och man kör iväg igen. Kan det ändå vara tändstiftet tro? smile

En jobbarkompis hade samma problem med sin Accord -97, dvs att den hackade. men då var det jämt. Kall som varm, dock mkt mer när den va kall. Vi bytte till "dyra" stift och det blev så mkt bättre smile Som sagt, en billig åtgärd liksom. Lämnar du in den på verkstad vill dom har 10ggr mer pengar bara för att ta in den och ta reda på va det är.. stift för den bilen kan inte kosta mkt, in på mekonomen och köp (fråga vilken dom rekomenderar till just din bil), byt o se efter smile KAN vara luftmassemätaren oxå. men än en gång, stiften är en billig åtgärd. Du förlorar inte ngt på att byta dom smile

Mvh

Okej, tack för hjälpen. Ska nog fråga någon jag känner som kan vara med och kolla på det, tänker inte lämna in den. smile

Några fler förslag på vad det kan vara?

Senast redigerat av Tobz (6 februari 2010)

Tobz
25 april 2010 · 19 Inlägg

Har forskat vidare med det här nu. Tror inte det är tändstiften, utan jag tror att det har någonting att göra med bensinen. När man har full tank går den klockrent utan att hacka, däremot idag när jag kört ca 44 mil sen jag tankade började den hacka lite smått. Under dessa 44 mil har den hackat en gång bara, när jag körde över 110km/h annars felfritt.
Vad tror ni det kan vara?

Tobz
3 juni 2010 · 19 Inlägg

Uppdatering:
Bytt tändstift, rotor, fördelarlock, bensinfilter ändå rycker den en del.
Jag tycker det känns som att den går sämre när det är sol och varmt ute än om jag kör när det är svalt. Sen verkar den även rycka mer när man är 3-5 personer i bilen än om jag åker själv.

På min motor är det alltid lite olja (även ett av tändstiften var oljigt när vi bytte de), men vad jag vet så försvinner det ingen olja nånstans så verkar inte läcka, men kan det bero på det?
Några fler tips?

MawE
3 juni 2010 · 517 Inlägg

Tips är att söka på Gtiklubbens forum. Kan finnas något liknande fall där.

/Martin - Wolfsburg GTI
Volkswagen Golf GTI "Joanne" (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang