trimma e34 535

Ronnberg
25 oktober 2006 · 19 Inlägg

hur trimmar man på bästa sätt en bmw 535 e34 utan att soppan skjuter i höjden.. hittat några chip men dom ger så lite hk..
hur mycket ger en race cat och effekt avgassystem och vilken " är det optimala?
finns det något proffs som kan massor eller tipsa om nån som kan?
skulle vilja landa på 400hk när jag är färdig.. hur mycket ingrepp krävs osv vad börjar jag med?

tacksam för svar

mvh

Ostsåsen
25 oktober 2006 · 173 Inlägg

Du lär knappast klämma 400 hk ur m30 blocket utan överladdning i alla fall, och det blir dyrt. Du lär få byta hela bilen om det ska hålla. Köp en M5 e34 eller en 540 e34//e39 och kompressormata någon av dom eller en m5 e39 och var nöjd med dom 400 hk som den har original, det blir nog billigast och hållbarast det.

www.esstuning.com har kompressormatningskit till bmw och på www.autopower.se --> "Provkörning" --> "Ovanliga BMW" kan du läsa om när dom testkörde en e34 540, kompressormatad av esstuning, mot just en m5 e34.

mvh

Storas Avstängd
25 oktober 2006 · 196 Inlägg

bra svar Osten

zajja
25 oktober 2006 · 645 Inlägg

Vill du ha ut 400 hk ur motorn får du räkna med att bensinförbrukningen stiger.
Turbokonvertering är som oståsen säger, lättast och billigast men kommer gå på några kronor ändå.
Det du kan göra för några extra hästar och piggare bil är väl att porta och plana toppen, trimkam , extraktorrör-sport/racekat och trimavgassystem, öppetluftfilter och chippa efter det.
Men det blir några slantar även det.

Senast redigerat av zajja (25 oktober 2006)

//Marcus Saari
Ronnberg
25 oktober 2006 · 19 Inlägg

ahaja, hur turbokoverterar jag och får den godkänd för besiktning då? hade för mig att man inte fick det.. su turbokonvertering och chipning efter det? lät intressant, gillar turbo.
Vad för turbo och ic och så?
kompressor är väl hemskt dyrt va? vilket är att föredra?

zajja
25 oktober 2006 · 645 Inlägg

Vilken turbo och IC beror på hur du bygger resten av motorn
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=22326 kan vara bra att läsa, är väl inte samma modell som din men det är överläggande hur du gör.
Kompressor kommer bli väldigt mycket pengar ja.

//Marcus Saari
Ronnberg
25 oktober 2006 · 19 Inlägg

hmm fan har inte tillgång till svets dagligen och måste kunna använda bilen dagligen hmm

Om jag formulerar om frågan och säger Hur skulle ni ha gjort för att få ut max effekt ur en 535 på enklaste sätt? helst inte beroende av svetsning.
(nytt mål 300hk)

niclas_swe bitter besserwisser
25 oktober 2006 · 644 Inlägg

Ronnberg skrev:
ahaja, hur turbokoverterar jag och får den godkänd för besiktning då? hade för mig att man inte fick det.. su turbokonvertering och chipning efter det? lät intressant, gillar turbo.
Vad för turbo och ic och så?
kompressor är väl hemskt dyrt va? vilket är att föredra?

du får inte en turbokonverterad bil godkänd i besiktningen med konverteringen kvar.


Ronnberg skrev:
hmm fan har inte tillgång till svets dagligen och måste kunna använda bilen dagligen hmm

Om jag formulerar om frågan och säger Hur skulle ni ha gjort för att få ut max effekt ur en 535 på enklaste sätt? helst inte beroende av svetsning.
(nytt mål 300hk)

haha låter som du ska byta bil

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang