Varm pluspol Audi?

ChristerGustafson
3 juni 2010 · 260 Inlägg

Hej!
Har bytt till mig en Audi 100 2,6 -93:a
med batteriet under sätet bak och pluspolen blir väldigt varm
Det sitter en grov svart kabel + en röd lite tunnare kabel där
och röda blir väldigt varm i den ändan.
Någon som vet vart den kabeln går till?
Se bild.
http://www.karlstadracing.nu/download/file.php?id=261

Nu en Audi A4 -96
Volvofarfar
3 juni 2010 · 1 312 Inlägg

ser ju ut som den röda kabeln blivit jäkligt varm, då den är svart längst in...blir den varm då den har stått? eller när du startat bilen...kolla kablarna till startmotorn..går startmotorn lätt runt när du försöker starta?


obs, det ska sitta skydd över plussen så den inte kommer i kontakt med baksätets "metall ribbor"

Senast redigerat av Volvofarfar (3 juni 2010)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
fredriq Olika
3 juni 2010 · 907 Inlägg

ChristerGustafson skrev:
Hej!
Har bytt till mig en Audi 100 2,6 -93:a
med batteriet under sätet bak och pluspolen blir väldigt varm
Det sitter en grov svart kabel + en röd lite tunnare kabel där
och röda blir väldigt varm i den ändan.
Någon som vet vart den kabeln går till?
Se bild.
http://www.karlstadracing.nu/download/file.php?id=261

Som jag skrev på NA, batteriet ser ut att vara för högt.

Mvh
Fredrik
ChristerGustafson
3 juni 2010 · 260 Inlägg

Volvofarfar skrev:
ser ju ut som den röda kabeln blivit jäkligt varm, då den är svart längst in...blir den varm då den har stått? eller när du startat bilen...kolla kablarna till startmotorn..går startmotorn lätt runt när du försöker starta?


obs, det ska sitta skydd över plussen så den inte kommer i kontakt med baksätets "metall ribbor"

Har inte sätet på.
blir varm när bilen är igång, ej när bilen är avstängd.
kabeln verkar gå till säkringsdosan.

Nu en Audi A4 -96
redepom
3 juni 2010 · 10 Inlägg

hej. jag skulle tro att det är dålig kontakt då det har ärgat runt polen. kan va värt att ta den och göra rent polen plus kontakten

ChristerGustafson
3 juni 2010 · 260 Inlägg

Då visar bilden fel, för det är rengjort och det lika med två batterier jag provat med.

Nu en Audi A4 -96
jocke_gronberg
3 juni 2010 · 4 586 Inlägg

kabelen ser bränd ut.

hade sådär på en gti då blev det för högt motsånd i kabelen och den blev varm. Bilen laddade även inte batteriet som den skulle.

Den röda kabeln borde gå ifrån generatorn.

redepom
4 juni 2010 · 10 Inlägg

ta av röda kabeln och skala fram ny tråd satt det blir ordentlig kontakt. den där tejpen ser lite misstänkt ut. hur ser det ut under?

Senast redigerat av redepom (4 juni 2010)

zlobo Audiholic
4 juni 2010 · 485 Inlägg

den grova går till start motorn/generatorn, den tunnare går till säkringsboxen.
oftast blir varma för att kablen oxiderat o inte är tvinnad redigt. eller så har du hör srömmförbrukning.
om den är  till räkligt lång kapa den o pressa på en ny hylsa om kablen är oxiderad använd löd pasta eller fluss medel innan du pressar ihop den.

Audi ABT C5R "Nurburgring Edition" (1991)
Audi SportQuattro replika "quicksilver" (1986)
ChristerGustafson
4 juni 2010 · 260 Inlägg

Tack för de vettiga svaren.
Får ta och byta kabelskon då.

Senast redigerat av ChristerGustafson (4 juni 2010)

Nu en Audi A4 -96
ChristerGustafson
4 juni 2010 · 260 Inlägg

Köpte en enkel kabelsko till den röda kabeln, men blev ingen skillnad.
batteriet visar grönt.
dåligt med ström, men full ström när jag sätter på ström fram vid strömuttaget vid torpedväggen.
Kanske får byta hela batteriskon?
Ps. 2 st. relärer blir varma, ena är till kylfläktarna det andra tror jag är till varselljuset som inte finns.

Senast redigerat av ChristerGustafson (4 juni 2010)

Nu en Audi A4 -96
zlobo Audiholic
4 juni 2010 · 485 Inlägg

mitt till varsel ljuset var på väg o smälta visade sig att ja hadde jord fel.

Audi SportQuattro replika "quicksilver" (1986)
Audi ABT C5R "Nurburgring Edition" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang