Min hastighetsmätare visar inte rätt, den visar för lite!

tobbe12
8 juni 2010 · 152 Inlägg

Nu är det så här att min hastighetsmätare inte visar rätt, vanliga fall så visar dom för mkt, men är tvärtom. kör jag i 80 så är verkliga hastigheten 84-85, kan bero på däcken vet inte...

iallafall, tänkte på det här med polisen, dom drar ju av 3km vid laser ?innebär det att jaåker fast vid en kontroll då eller? om d e 80 sträcka och ja kör 85.

Jerk-R
8 juni 2010 · 593 Inlägg

Vad är det för bil? Vad har du för fälgar och däck?

//Jerker

PoulZen
8 juni 2010 · 772 Inlägg

Om polisen är hårda så kan du nog åka dit. Jag tror inte att man kan "skylla" på att hastighetsmätaren visar fel. Det tror jag går under förarens ansvar att kolla upp ifall man byter hjul så hastighetsmätaren visar fel.

En liten fråga, hur upptäckte du att den visade fel? Och om du nu vet att den visar fel, varför inte bara hålla 78km/h så att du håller dig inom rätt marginaler om du inte vill åka fast?

Senast redigerat av PoulZen (8 juni 2010)

tobbe12
8 juni 2010 · 152 Inlägg

Jag köpte en gps så märkte jag det, men innebär detta att man om man kör i 84,o dom drar 3km så åker man fast för 81? :S

Senast redigerat av tobbe12 (8 juni 2010)

unpatterned
8 juni 2010 · 294 Inlägg

tobbe12 skrev:
Jag köpte en gps så märkte jag det, men innebär detta att man om man kör i 84,o dom drar 3km så åker man fast för 81? :S

nej det betyder att de har en tolerans på 3kmh, så 83kmh, ingenting, men 84kmh för fort så åker du på 4kmh över gränsen.

Senast redigerat av unpatterned (8 juni 2010)

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck
Ford Granada "DOHC 8v Turbo" (1985)
Ford Pinto "1 av 19 i sverige" (1974)
tobbe12
8 juni 2010 · 152 Inlägg

unpatterned skrev:

tobbe12 skrev:
Jag köpte en gps så märkte jag det, men innebär detta att man om man kör i 84,o dom drar 3km så åker man fast för 81? :S

nej det betyder att de har en tolerans på 3kmh, så 83kmh, ingenting, men 84kmh för fort så åker du på 4kmh över gränsen.

bra svarat! aja får väl ha gpsen med mig =] det är en mustang för dom som undra vad det var för bil, har väl lite för stora däck, kanske därför hmm

pars Operatör
8 juni 2010 · 346 Inlägg

Har samma"problem" med Forden. Det är för stora hjul på den med.
Men en bra sida för att kolla (om man inte har gps):

http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

"kossan" är bara en trimmad familjeräser :)
Volvo 144 "Vera" (1971)
tobbe12
8 juni 2010 · 152 Inlägg

pars skrev:
Har samma"problem" med Forden. Det är för stora hjul på den med.
Men en bra sida för att kolla (om man inte har gps):

http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

hur mkt fel visar den? gäller bara att lägga gpsen på ett bekvämt ställe(för ögonen) så känns det som en hastighetsmätare smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang