Mercedes C32 AMG något att ha?

bl1nd
4 juni 2010 · 61 Inlägg

Som rubriken lyder söker jag åsikter om C32 amg av årsmod. 01-02.

Modellen är intressant då jag söker något mer motorstarkt alternativ till min nuvarande 330i -01, i övrigt är jag helnöjd med 330in.

Försäkringen vet jag skiljer någon hundring i månaden(670kr, mot nuvarande 570kr), undrar mer över servicekostnader, reparationer osv..

Skiljer chassi och fjädring mycket på AMG modellen och en vanlig C320? Har läst vissa recensioner där det låter som C32 är riktigt komfortinriktad (iofs jämfört med M3) och därför rädd att den ska bli tråkig när det svänger (vilket bmwn inte är!)

Andra alternativ med liknande effekt, pris och försäkringspris? Helst tysk och helst utan turbo.

Senast redigerat av bl1nd (4 juni 2010)

BMW M3 "ESS Tuning" (2003)
PITSTOP Bygger BMW ///M Touring
4 juni 2010 · 1 152 Inlägg

C32 AMG är en riktigt grym bil om man tänker på vad man får för pengarna.
Vad jag har fattat så är amg bilar byggda på c-klass avantgarde dvs att de har samma chassie (?)

Service och sånt är ju så klart dyrare än vanliga c-klass men det kankse du själv hade räknat ut. och samma gäller BMW m3 mm mm.

Men när det gäller att köra så hade jag tagit en M3 e46 coupe om man nu ska tänka på sport körning och lite häftiga svängar DOCK kan du investera i annat väghållning "lite" trim så har du en mördar bil big_smile (vet att det finns 400+hk kit på klemann)

Annant alternativ till C32 tycker jag att det i sånt fall skulle vara BMW M5 (sug v8 4,4l 400hk) e39 <- 4dörrars sedan då m3 fans i coupe och cab endast sad

Men du kommer absolut inte bli besviken och kommer aldrig att sakna din 330 för den delen wink

Senast redigerat av ExCon (4 juni 2010)

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
BMW M3 F81 "M3 Touring" (2014)
bl1nd
4 juni 2010 · 61 Inlägg

ExCon skrev:
C32 AMG är en riktigt grym bil om man tänker på vad man får för pengarna.
Vad jag har fattat så är amg bilar byggda på c-klass avantgarde dvs att de har samma chassie (?)

Service och sånt är ju så klart dyrare än vanliga c-klass men det kankse du själv hade räknat ut. och samma gäller BMW m3 mm mm.

Men när det gäller att köra så hade jag tagit en M3 e46 coupe om man nu ska tänka på sport körning och lite häftiga svängar DOCK kan du investera i annat väghållning "lite" trim så har du en mördar bil big_smile (vet att det finns 400+hk kit på klemann)

Annant alternativ till C32 tycker jag att det i sånt fall skulle vara BMW M5 (sug v8 4,4l 400hk) e39 <- 4dörrars sedan då m3 fans i coupe och cab endast sad

Men du kommer absolut inte bli besviken och kommer aldrig att sakna din 330 för den delen wink

Kanon, tack för snabbt svar!

Men delar inte C320 och c32 samma motor i princip? förutom förstärkta grejer, tänkte mer på byte av slitdelar som bromsar, lager osv när jag menade reparationer!

C32 motorn bör väl vara mer potent än en S54 motor då den är så jä'drans urtagen!?

Sen mot M5an så bör C32 vara snålare på bränsle? eftersom kompressorn bara kopplas in när du gasar visst mycket? M5an är väl känt att den är rätt törstig..

Har du förresten någon aning om rostangrepp på C32 karossen? Nu är iofs bilen i fråga en sommarkörd bil, men man vet ju aldrig med mercedes från dom där åren..

BMW M3 "ESS Tuning" (2003)
PITSTOP Bygger BMW ///M Touring
4 juni 2010 · 1 152 Inlägg

w203 är tyvärr rost drabbade sad men det finns som sagt fina ex... men kolla bagaluckan, dörkanterna samt runt emblem och lister.

Gällande motorn så har du rätt, den är byggd på c320 som grund. Fast AMG har pillat på det mesta och satt på en kompressor big_smile

M5 kan köras snålt om du inte är allt för tung i högerfoten... men som sagt det var/är det enda alt till c32 utan turbo.

Men om JAG fick välja så skulle det bli c32 amg, med coilvers samtlåta klemann pilla på det big_smile

Lycka till!!

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
BMW M3 F81 "M3 Touring" (2014)
Rquired Allmänt envis
4 juni 2010 · 12 512 Inlägg

Hade undvikit bilen med tanke på de rost, el och kvalitetsproblem jags ett på Mercedes de senaste 10 åren. Inget man skall lägga allt för mycket vikt på, men när det finns alternativ kanske man skall fundera på dem istället.

När det gäller M5 och bensinförbrukning är det den senaste med V10 som är jävlig på att dricka och inte E39, men misstolka inte detta som att E39 är snål bara för det! Sedan är Bmw M en sportbil och Mercedes AMG en rysande snabb gubbräser med automatlåda. Går inte att påstå att någon av dem tråkiga i något sammanhang men är det en sportbil du söker har du bara ett alternativ smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
jonte_man86
8 juni 2010 · 16 Inlägg

Jag har en C32 AMG och det är en mycket fin bil! Jag är helnöjd över min! Visst så finns det delar på denna bil som är dyra, prestanda delar te.x bromsskivor dom kostar ca 2000 kr skivan.. lite trist men Men service är inte myket dyrare än de andra c-klass bilarna.. Men du ska veta att den dricker en hel del tongue men den går ruskit bra också big_smile Du klipper ju en M3 E46 på rak väg! Fast i kurvorna så drar m3 ifrån pga väghållningen.. Men sätt på ett coilover kitt så kommer den gå som ett strykjärn! Hör av dig om du undrar nått ang C32 AMG

Mercedes C32 AMG "APA OF SWEDEN" (2002)
Rock-Star
8 juni 2010 · 2 982 Inlägg

C32 AMG; har du råd att drifta den...KÖP! vassare bil i den klassen är svårt att hitta.
rostproblem finns men ännu mer på E39 bmw karossen.
kompressor går väl konstant och därav ingen ketchup effekt...?

Senast redigerat av Residence (8 juni 2010)

jonte_man86
8 juni 2010 · 16 Inlägg

du har så rätt så! Och jag har inte en rostfläck på bilen! Är bilen bara servad på mb verkstad så har du rostskydds garanti!! och kompressorn laddar direkt, där av att den går som ett skollat as på låga varv.

Mercedes C32 AMG "APA OF SWEDEN" (2002)
Rquired Allmänt envis
8 juni 2010 · 12 512 Inlägg

jonte_man86 skrev:
du har så rätt så! Och jag har inte en rostfläck på bilen! Är bilen bara servad på mb verkstad så har du rostskydds garanti!! och kompressorn laddar direkt, där av att den går som ett skollat as på låga varv.

Jo visst, tills du läser på och märker att denna gäller genomrostning inifrån och ut. Och på en bil av årsmodell 2002 är den ursprungliga garantin mot genomrostning förverkad, för att den 30-åriga garantin skall gälla måste bilen få service endast hos auktoriserad Mercedes verkstad.

Enligt nya EU-regler skall man däremot inte behöva sköta service hos auktoriserad firma för att garantierna skall gälla. Men innan detta fungerar i praktiken, om det ens kommer omfatta gamla bilar, så sitter du fast i detta nät.

***
Som kuriosa kan sedan nämna att E39 är känslig mot rost i skarvar på framför allt bakluckan (men även dörrar) på grund av felaktig tätning, vilket till viss del kan hållas o ordning om man sköter den noga. Men i övrigt har E39 ett mycket bra rostskydd.
***

För att gå tillbaka till topic, Mercedes bilar är rostkänsliga rakt igenom främst på grund av problem med lack och rostskydd. En Mercedes rostar, med få undantag, oavsett om du vårdar den som en pedant eller tillhör den kategorin som tycker en gång om året är lagom. Det sitter kort och gott i lacken och beror inte på att fukt når fel ställen som på till exempel Bmwn.

Har haft en hel del kontakter inom MB återförsäljare och sett relativt nya C-klass med helt prickiga tak, vilket var påslag (Att läsa som "stenskott") enligt Mercedes trots att jag än idag inte förstår hur ett sådant kan träffa denna yta.

Och dessutom förstår jag inte hur stenskott kan träffa denna i en så stor omfattning, men motorhuv, strålkastare och grill har i många fall varit helt ok. Hur stor är den sannolikheten? Har någon tappat en kanna grus på ett antal nya C-klass eller?

***
Åter igen kan som lite kuriosa nämnas att Mercedes påstod att rost under en list på min W168 var orsakat av ett stenskott, som jag än idag inte förstår hur det träffade under en gummilist roll
***

Och för att förtydliga, garantier som endast gäller om bilen sköts av märkesverkstad eller dåliga undanflykter för att slippa undan garantijobb förekommer på alla verkstäder och märken. Till och med på präktiga Lexus har jag varit med om detta, och de brukar till skillnad från de flesta märkesverkstäder vara otroligt servicevänliga.

Men vad Mercedes är ensamma om är en genomgående otroligt känslig lack, det kan man knappast neka till utan att ta till dåliga undanflykter enligt ovan...

Senast redigerat av Rquired (8 juni 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
_night_stalker_ 220 pounds of crazy
8 juni 2010 · 1 418 Inlägg

Rquired: Som jag förstått de så har Mercedes fixat bort dom problemen nu. Och va de inte plåten som problemet låg i om jag inte missminner mig... Fast kan säkerligen ha med lacken att göra oxå.. smile

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!
Rquired Allmänt envis
8 juni 2010 · 12 512 Inlägg

_night_stalker_ skrev:
Rquired: Som jag förstått de så har Mercedes fixat bort dom problemen nu. Och va de inte plåten som problemet låg i om jag inte missminner mig... Fast kan säkerligen ha med lacken att göra oxå.. smile

Idag är förmodligen (Eller förhoppningsvis?) problemen borta men på en bil av årsmodell 2002 är problemet fortfarande aktuellt smile

Och så som jag fattat det ligger problemet, både för Mercedes och andra tillverkare, i att lack och rostskydd skulle bli mer miljövänliga.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
jonte_man86
8 juni 2010 · 16 Inlägg

jag pratade med dom innan och de sa att även fast man har 8 år på rost garantin så kommer de fortfarande kolla om det är så att det är nått fel med plåt/lacken även fast tiden har gått ut.

Mercedes C32 AMG "APA OF SWEDEN" (2002)
Rquired Allmänt envis
9 juni 2010 · 12 512 Inlägg

jonte_man86 skrev:
jag pratade med dom innan och de sa att även fast man har 8 år på rost garantin så kommer de fortfarande kolla om det är så att det är nått fel med plåt/lacken även fast tiden har gått ut.

Antingen har du missförstått dem, även om garantin på 8år gått ut kommer de titta på bilen förutsatt att den har en fullstämplad garanti på märkesverkstad. Det vill säga den 30åriga garantin mot genomrostning inifrån.

Men att de skulle åta sig ett jobb på en bil där varken den åtta eller den 30åriga garantin gäller, det vill säga ett Goodwill jobb på en drygt åtta år gammal Mercedes som inte fått service på märkesverkstad, är precis som det låter; För bra för att vara sant.

Den dagen du fått igenom det (På en bil som inte rostat inifrån och ut) är du mer än välkommen att berätta det för mig. I så fall har du haft ordentligt med tur, men att ett vinstdrivande företag skulle laga rostskador på en gammal bil efter att alla garantier gått ur är en chans på miljonen.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
jonte_man86
9 juni 2010 · 16 Inlägg

men självklart är den servad på mb verkstad.

Mercedes C32 AMG "APA OF SWEDEN" (2002)
klimpan
9 juni 2010 · 2 600 Inlägg

Mercedes åtgärdade sitt rost problem runt 04 så är du osäker så kolla efter en nyare om du har råd annars finns ju det säkert rost fria med man kan ju inte döma ut alla bara för att det kan finnas rost men visst det var ett problem då. men som sagt runt 04 så ska det problemet vara löst.  detta är enligt mina kollegor på mitt jobb och vi säljer och håller på med Mercedes dagligen smile

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
Rquired Allmänt envis
9 juni 2010 · 12 512 Inlägg

jonte_man86 skrev:
men självklart är den servad på mb verkstad.

Och du har vi åter igen att den skall ha rostat inifrån för att garantin skall gälla, det vill säga att de skall kort sagt kunna "trycka fingret genom rostskadan" vilket är ett rätt vanligt uttryck de brukar förklara detta med så folk skall förstå.

Självklart finns det seriösa återförsäljare som inte håller stenhårt på dessa regler, men vi kan väl säga som så att de är i minoritet. Har hört återförsäljare som dömer ut bilar på 3-4år som "gamla" och att "gamla bilar rostar", både Mercedes och andra märken och i allt från rost till andra problem.

Men visst, kör du in med din 8år gamla Mercedes och försök få igenom (normal) rost på garantin. De flesta handlare kommer säga att det beror på dessa magiska påslag och att garantin för övrigt enbart täcker när det rostat igenom inifrån.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
jonte_man86
9 juni 2010 · 16 Inlägg

jaja skit samma.. Det finns inte en rost fläck.. och den 21 juni ska den in på hellack så då ska de nog inte va några problem smile Du får kika in på min sida efter midsommar så ska du få se en bil som blänker tongue

Mercedes C32 AMG "APA OF SWEDEN" (2002)
jonte_man86
9 juni 2010 · 16 Inlägg

men du som vet allt.. vart ska man vända sig om man vill fixa kompressor skivan och mappa om för att få mer effekt? Kleemann ska tydligen va helt kass.. och dom ljuger om den effekt man får.

Mercedes C32 AMG "APA OF SWEDEN" (2002)
Rquired Allmänt envis
9 juni 2010 · 12 512 Inlägg

jonte_man86 skrev:
jaja skit samma.. Det finns inte en rost fläck.. och den 21 juni ska den in på hellack så då ska de nog inte va några problem smile Du får kika in på min sida efter midsommar så ska du få se en bil som blänker tongue

Får man fråga varför den skall in på hellack? Och jag tittar gärna på din bil igen, om jag bara kommer ihåg det. wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
jonte_man86
9 juni 2010 · 16 Inlägg

jag har stenskott o skit.. lite smårepor som stör mig.. Sen så känner jag en kille som jobbat på bilia i skövde på lackeringen och han har öppnat eget så jag får ett bra pris smile

Mercedes C32 AMG "APA OF SWEDEN" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang