940 turbo större turbo vad rekomenderar ni?

fille90
6 juni 2010 · 76 Inlägg

tja har en 940 turbo nu som har följande

3tum helavägen
viking ecomax
laddar 1bar
öppet filter

nu är de så att hon blå rycker lite på tumgång luktar olja och när man släpper gasen. funderingar har bytt topplockspakning  tycker inte hon drar nån olja ytterst lite.

så får bli ett turbo byte så småningom funderar på nån större turbo då jag har plander på 531 men nån annan kam i och andra spridare

men nu är frågan vad för tubo kan jag slänga på utan att byta kam? spridare?  men ändå som kommer passa i framtiden då de kommer komma annan kam spridare?

BMW 535d (2005)
fille90
6 juni 2010 · 76 Inlägg

19t förstor?

BMW 535d (2005)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
6 juni 2010 · 3 180 Inlägg

ska du ha en större turbo lär du byta kam samtidigt, t-kammen som sitter original är ju fullständigt värdelös om du inte ständigt kör bilen med fullastat släp.

vilken effekt är du ute efter?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
epapower
6 juni 2010 · 593 Inlägg

fille90 skrev:
tja har en 940 turbo nu som har följande

3tum helavägen
viking ecomax
laddar 1bar
öppet filter

nu är de så att hon blå rycker lite på tumgång luktar olja och när man släpper gasen. funderingar har bytt topplockspakning  tycker inte hon drar nån olja ytterst lite.

så får bli ett turbo byte så småningom funderar på nån större turbo då jag har plander på 531 men nån annan kam i och andra spridare

men nu är frågan vad för tubo kan jag slänga på utan att byta kam? spridare?  men ändå som kommer passa i framtiden då de kommer komma annan kam spridare?

Om den blårycker när du släpper gasen kan det bero på att ventiltätningarna är dåliga, du får mkt högt vaccum då som då gör att olja kan sugas in via ventilstyrningen om tätningen är dålig.. Annars kan ju även turbon som sagt vara på G då den även rycker på tomgång..

Ska du byta turbo tycker ja lätt du ska satsa på 19t.. finns firmor som säljer desssa bolton till 940 och de är riktigt trevliga agg.

men som sagt, gör man det ena så drar det med sig det andra.., men de visst du säkert redan smile

mvh

Senast redigerat av epapower (6 juni 2010)

Marbu
6 juni 2010 · 556 Inlägg

jag har en 19T men 7:ans vinklade avgashus med 3" downpipe till 940 till salu, något som är intressant?

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!
BMW e34 540 "turbo" (1994)
Volvo 944 "mot 350 RWHP skrot" (1995)
Volvo 740 "snobben" (1988)
fille90
6 juni 2010 · 76 Inlägg

japp klart men får byta alltihopa men ska även ha en bil till jobbet så tänket jag tar en sak i taget:)

marabu jag är intresserad skick pris?   adda pettersson.philip@hotmail.com

BMW 535d (2005)
fille90
6 juni 2010 · 76 Inlägg

fråga om kam har läst massor alla värkar rekomendera olika jag är inne på 531 med vx3kam eller är jag uta och cyklar?smile

BMW 535d (2005)
epapower
6 juni 2010 · 593 Inlägg

fille90 skrev:
fråga om kam har läst massor alla värkar rekomendera olika jag är inne på 531 med vx3kam eller är jag uta och cyklar?smile

stämmer bra, 531 topp och vx3 kam är välbeprövat på 230 turbomotorerna. Ja kör själv med det och är mkt nöjd..

mvh

fille90
6 juni 2010 · 76 Inlägg

okej låter fint de:) ut och leta om jag hittar nån

BMW 535d (2005)
BrajjAxx 040 RedLine
6 juni 2010 · 1 219 Inlägg

fille90 skrev:
fråga om kam har läst massor alla värkar rekomendera olika jag är inne på 531 med vx3kam eller är jag uta och cyklar?smile

Jag hade inte satsat på den kammen, mycket hellre en V eller en K...

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
fille90
6 juni 2010 · 76 Inlägg

okej vilken skillnad gör de? men blir 531topp i alla fall och de sitter ju vx3kam i den så kan ju test de först i alla fall

BMW 535d (2005)
epapower
6 juni 2010 · 593 Inlägg

fille90 skrev:
okej vilken skillnad gör de? men blir 531topp i alla fall och de sitter ju vx3kam i den så kan ju test de först i alla fall

vx3 kammen fungderar bra till turbo, v/k kammen kan dra något längre upptill med det är nog ingen superskillnad.

fördelen med vx3 är att den har inte så mkt överlapp som de andra "sugkammarna" har, därav lämpar den sig ganska bra för turbobruk. Du gör sjävklart som du vill men får man tag i en 531 topp så sitter ju oftas vx3 kammen där så varför inte prova då? min fungerar bra, och MÅNGA andra kör med den kammen är helnöjda, bara gå in på TPC och sök på vx3 så får du se va de står.

mvh

Senast redigerat av epapower (6 juni 2010)

BrajjAxx 040 RedLine
6 juni 2010 · 1 219 Inlägg

epapower skrev:

fille90 skrev:
okej vilken skillnad gör de? men blir 531topp i alla fall och de sitter ju vx3kam i den så kan ju test de först i alla fall

vx3 kammen fungderar bra till turbo, v/k kammen kan dra något längre upptill med det är nog ingen superskillnad.

fördelen med vx3 är att den har inte så mkt överlapp som de andra "sugkammarna" har, därav lämpar den sig ganska bra för turbobruk. Du gör sjävklart som du vill men får man tag i en 531 topp så sitter ju oftas vx3 kammen där så varför inte prova då? min fungerar bra, och MÅNGA andra kör med den kammen är helnöjda, bara gå in på TPC och sök på vx3 så får du se va de står.

mvh

Ja många kör med den (jag själv tex), men överskattad :-)

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
BrajjAxx 040 RedLine
7 juni 2010 · 1 219 Inlägg

Skrivet av dgyldmark på svarturbo.se:

Byggde en B230
komp 10.65:1
531 tillsnyggad
grenrör 42.4 primärer på 390mm
KKK K27 turbo
MSnS Extra
V-kam
E85
465cc spridare
1.5bar

På denna motorn provade jag ut A,V,D,M,K och VX3

A kammen var bra botten men saknade lite lite på toppen man kan säga att han inte sjöng ut riktigt

V var den absolut bästa vad det gäller register drog bra både i botten och sjöng ut, kan gämföras med D,

D inte lika dragvillig som V men det näst bästa register kammen

M gav ingen bra effket alls, tråkig kam enbart jobbig

K på tok för vass för att leta register, Han sjunger def ut bra och drar bra från 4k inte farligt jobbig övergång men lite väl.(turbo kick)

VX3 Denna var i min mening sopor, drog inte alls bra i botten och ville inte varva ut redigt heller men gav mycket kick liksom.


För varje kam byte kollades chimsningen & lamda noga för att göra en så exakt gämförelse som möjligt. Denna bilen var def inga problem att köra till affären med, inte jobbig på något sätt, åker mycket grusvägar av/påfarter och rondeller.

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
fille90
7 juni 2010 · 76 Inlägg

får bli 531 med vx3kam..

NITROUS  du fråga vad jag va ute för effekt jag har inte några säskilda mål bara hon kommer gå gott:)

19t snurra är beställd idag så kommer väll i slutet av veckan. raggar 531topp nu och gröna spridare bara höra av sej om nån har det liggandes som vill bli av med det:)

Senast redigerat av fille90 (8 juni 2010)

BMW 535d (2005)
faktajuck
10 juni 2010 · 70 Inlägg

fan jag e ny medlem och kommer inte på hur man gör en ny tråd så jag lånar din tongue  har en 940 se tror jag de e och tänkte stoppa i en turbo, måste man byta bromsar och grejer innan man typar om den ? jag vet att man ska ha ventilerade bromsskivor iaf men är det nått mer ?

Sharky
10 juni 2010 · 10 287 Inlägg

Du klickar uppe till höger i forumet på "skapa ny tråd". Kapa andras trådar är inte ok.

Göran
Moderator

faktajuck skrev:
fan jag e ny medlem och kommer inte på hur man gör en ny tråd så jag lånar din tongue

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang