Ombyggnad/renovering av strålkastare Supra MKIV! HJÄLP

SniZa
9 januari 2009 · 314 Inlägg

Tjena.. Jag ska plocka av mina strålkastare på Supran och dela på dom för att renovera invändigt!

Hur funkar det när man stoppar in dom i ugnen? Hur varmt? Hur länge?

Nån som har erfarenhet av detta?

Tacksam för svar! wink

Nissan 350z "VSR" (2004)
Felax
9 januari 2009 · 1 963 Inlägg

Använda ugnen till renovering? Vad lagar den?

Men are not born - Men are made
SniZa
9 januari 2009 · 314 Inlägg

Men kuuuuul! Jag ska använda ugnen till att värma upp strålkastaren så jag kan plocka av glaset!

Sen ska jag använda mina små korviga fingrar plus lite tillbehör för att renovera invändigt i strålkastaren!

Jag ber om ursäkt om jag var otydlig!!! mad


INGEN SOM VET???

Nissan 350z "VSR" (2004)
Aronsson_Kil
9 januari 2009 · 653 Inlägg

SniZa skrev:
Men kuuuuul! Jag ska använda ugnen till att värma upp strålkastaren så jag kan plocka av glaset!

Sen ska jag använda mina små korviga fingrar plus lite tillbehör för att renovera invändigt i strålkastaren!

Jag ber om ursäkt om jag var otydlig!!! mad


INGEN SOM VET???

Kan inte dedär med ugnen men ifall du vill så kan du ta en värmepistol istället smile

SniZa
9 januari 2009 · 314 Inlägg

Tack.. Ska göra ett försök imorgon.. lol

Nissan 350z "VSR" (2004)
_Jonex_ Byggare Behm
9 januari 2009 · 562 Inlägg

Läste i en projekttråd om en Lexus IS200, den killen satte in lysena i 150 grader i 10-15 min ,
det syns ju när limmfogen börjar smälta.
Men, det är nog inte att rekommendera om du bara har vanliga kökspisen, det luktar limm och har du otur
så får du skrapa plastrester en hel dag.

Vad menar du med renovering ?
Är reflektorn bränd så kan du inte göra något åt det men har du tänkt måla reflektorn svart
och sätta Xenon-ljus så förstår jag.
Men det är en modd, inte en renovering.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
Go_sideways
9 januari 2009 · 428 Inlägg

Har en kompis som delat sina lyktor på sin supra. kanske höra med honom? "Erson" här på garaget. tror han använde ugnen faktist.

PLindblom
9 januari 2009 · 1 200 Inlägg

_Jonex_ skrev:
Läste i en projekttråd om en Lexus IS200, den killen satte in lysena i 150 grader i 10-15 min ,
det syns ju när limmfogen börjar smälta.
Men, det är nog inte att rekommendera om du bara har vanliga kökspisen, det luktar limm och har du otur
så får du skrapa plastrester en hel dag.

Vad menar du med renovering ?
Är reflektorn bränd så kan du inte göra något åt det men har du tänkt måla reflektorn svart
och sätta Xenon-ljus så förstår jag.
Men det är en modd, inte en renovering.

Det var jag, det smile

Det viktiga är att inte vräka på med för mycket värme. När man startar en ugn öser den vanligtvis på med full fräs till dess att den önskade temperaturen uppnåtts. Detta betyder att du inte bör lägga in strålkastaren förrän ugnens temperatur har stabiliserats. Är du orolig kan du köra på lägre temperatur, strålkastaren behöver definitivt inte vara 150 grader varm för att plockas isär. Du kan plocka ut den med jämna mellanrum, och känna om glaset är på väg att släppa.

http://img301.imageshack.us/img301/3489/dsc0195sx5.jpg

http://img143.imageshack.us/img143/6218/dsc0163fixnb0.jpg

http://img98.imageshack.us/img98/8754/dsc0049fixplaterimsframuc5.jpg

_Jonex_ Byggare Behm
9 januari 2009 · 562 Inlägg

Just precis, det var du det ja.. kom bara inte på vad du hette.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
supersupra87 "Just a little 4 cylinder"
10 januari 2009 · 581 Inlägg

Hur är det när man ska sätta tillbaks glaset ?

Bara att värma upp igen och montera på eller får man köpa nytt "lim".

tongue

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."
PLindblom
10 januari 2009 · 1 200 Inlägg

supersupra87 skrev:
Hur är det när man ska sätta tillbaks glaset ?

Bara att värma upp igen och montera på eller får man köpa nytt "lim".

tongue

Jag använde det befintliga limmet. Bara att skicka in i ugnen igen, till dess att limmet blir mjukt, och sedan sätta ihop strålkastarna och låta det stelna.

Senast redigerat av Minister (10 januari 2009)

supersupra87 "Just a little 4 cylinder"
11 januari 2009 · 581 Inlägg

Okej, tack smile

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."
mastrovious
11 mars 2009 · 627 Inlägg

Men hur tätt blir det då? Känns ju sugit om det ska komma in massa fukt för att man snålade med att köpa nytt lim! big_smile Kan man täta ordentligt efteråt på nåt sätt?

We Ride Togheter, We Die Togheter!
tiger68
15 juni 2010 · 96 Inlägg

Minister skrev:

_Jonex_ skrev:
Läste i en projekttråd om en Lexus IS200, den killen satte in lysena i 150 grader i 10-15 min ,
det syns ju när limmfogen börjar smälta.
Men, det är nog inte att rekommendera om du bara har vanliga kökspisen, det luktar limm och har du otur
så får du skrapa plastrester en hel dag.

Vad menar du med renovering ?
Är reflektorn bränd så kan du inte göra något åt det men har du tänkt måla reflektorn svart
och sätta Xenon-ljus så förstår jag.
Men det är en modd, inte en renovering.

Det var jag, det smile

Det viktiga är att inte vräka på med för mycket värme. När man startar en ugn öser den vanligtvis på med full fräs till dess att den önskade temperaturen uppnåtts. Detta betyder att du inte bör lägga in strålkastaren förrän ugnens temperatur har stabiliserats. Är du orolig kan du köra på lägre temperatur, strålkastaren behöver definitivt inte vara 150 grader varm för att plockas isär. Du kan plocka ut den med jämna mellanrum, och känna om glaset är på väg att släppa.

http://img301.imageshack.us/img301/3489/dsc0195sx5.jpg

http://img143.imageshack.us/img143/6218 … fixnb0.jpg

http://img98.imageshack.us/img98/8754/d … ramuc5.jpg

Djävlig snyggt.
Nu vet jag en lykta till man kan styla med. :-)

Bra jobbat. Me like alot

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang