Problem vid uppstart av nya motorn (b230fk)

Dango
20 juni 2010 · 62 Inlägg

Bilen i fråga är en 940 -97 med b230fk som är helt nyrenoverad. Bilen gick utan några som helst problem innan renoveringen så alla reläer/givare ska funka fint. Orginal chip, ska byta chip när den startar som den ska.
Sitter större turbo på (T04E) och kina grenrör med extern wg och återcirk dump, 3" ic.

Första startförsöket så hade jag ställbar btr (3,8bar), 3" lmm hemmabyggd på lmm med samma nr, och 968or (465cc spridare) då startade den 1-2 sekunder och small genom luftfiltret och dog. ska tilläggas att spridarmotståndet var borttaget och bryggat ihop alla spridare då 968orna är högohm.
Tog ur stiften och konstaterade att dom var dränkta efter allt nötande på starten för att pumpa olja genom alla nya slangar och oljekyl så gjorde rent dom och tryckte i dom igen.

Andra startförsöket bytte jag till orginal btr (3bar), orginal lmm och orginal spridare med spridarmotstånd påkopplat igen. för att utesluta att nån av dom andra komponenterna krånglade men samma fel kvarstår.. hoppar igång och smäller genom filtret för att sedan dö igen.

den får både soppa och gnista men vägrar att gå och vad kan orsaka att det smäller genom luftfiltret ? (tror det smäller genom filtret låter som det)

Behövs denna givare eller vad det nu är ? sitter mellan turbo och lmm orginal på 940, den blir väldigt varm kan jag tillägga. Har testat med den både in och urkopplad ingen skillnad.. dock inte monterad så som den sitter orginal utan bara löst liggandes i brevid filtret.
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=952295


Vad bör jag börja med att kolla upp ? kamrem är jag nästintill 100 på att den sitter rätt. är om jag har lyckats få på svänghjulet fel men det var märkt och monterat som det satt innan demontering.

Tacksam för alla tips.

Mvh Marcus

Volvo 940 turbo "A.K Racing" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang