Slutsteget går i protection mode

Mercedes_c180
20 juni 2010 · 66 Inlägg

tjena vad e de för fel då slutsteget går i protection mode då man spelar högt?
det har funkat klockrent i ca ett år

Senast redigerat av Mercedes_c180 (20 juni 2010)

ChriZtoffer GAS democar 2018!
20 juni 2010 · 8 744 Inlägg

Troligtvis för låg impedans på utgångarna, alltså du belastar slutsteget för hårt. Eller så sjunker spänningen för mycket, kontrollera jorden.

Senast redigerat av ChriZtoffer (20 juni 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Mercedes_c180
20 juni 2010 · 66 Inlägg

alltså jag borde väl inte belasta det för hårt då de har funkat i ca 1 år?

steget är ett jbl gto 7001 och så har jag två 12'' zachry basar

Landstrom
20 juni 2010 · 451 Inlägg

Vad är det för modell på Zachry basarna?

Mercedes_c180
20 juni 2010 · 66 Inlägg

Landstrom skrev:
Vad är det för modell på Zachry basarna?

Zachry b-212

Landstrom
20 juni 2010 · 451 Inlägg

Basarna har 2x4ohms spolar om jag inte minns fel och om de är kopplade så att steget lastas i 1ohm är det anledningen till att steget går i protection mode eftersom det INTE är stabilt i 1ohm.

Senast redigerat av Landstrom (20 juni 2010)

evilaudio
20 juni 2010 · 16 195 Inlägg

Landstrom skrev:
Basarna har 2x4ohms spolar om jag inte minns fel och om de är kopplade så att steget lastas i 1ohm är det anledningen till att steget går i protection mode eftersom det INTE är stabilt i 1ohm.

fast har de funkar felfritt i 1 år så är det nåt annat som är fel skulle ja tro.. troligtvis dåligt me ström elle nån bas som e skadad.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Mercedes_c180
20 juni 2010 · 66 Inlägg

Landstrom skrev:
Basarna har 2x4ohms spolar om jag inte minns fel och om de är kopplade så att steget lastas i 1ohm är det anledningen till att steget går i protection mode eftersom det INTE är stabilt i 1ohm.

hmm hur ska man koppla så att det blir 4ohm då?

Mercedes_c180
20 juni 2010 · 66 Inlägg

evilaudio skrev:

Landstrom skrev:
Basarna har 2x4ohms spolar om jag inte minns fel och om de är kopplade så att steget lastas i 1ohm är det anledningen till att steget går i protection mode eftersom det INTE är stabilt i 1ohm.

fast har de funkar felfritt i 1 år så är det nåt annat som är fel skulle ja tro.. troligtvis dåligt me ström elle nån bas som e skadad.

e det batteribyte som gäller då ir?

evilaudio
20 juni 2010 · 16 195 Inlägg

Mercedes_c180 skrev:

evilaudio skrev:

Landstrom skrev:
Basarna har 2x4ohms spolar om jag inte minns fel och om de är kopplade så att steget lastas i 1ohm är det anledningen till att steget går i protection mode eftersom det INTE är stabilt i 1ohm.

fast har de funkar felfritt i 1 år så är det nåt annat som är fel skulle ja tro.. troligtvis dåligt me ström elle nån bas som e skadad.

e det batteribyte som gäller då ir?

spela på hyffast högt å sen mäter du hur mycke ström du har vid slutsteget..

mät även vid batteriet då de kanske e så att du har nåt galet spänningsfall.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Landstrom
20 juni 2010 · 451 Inlägg

Jo det är ju skumt att det har funkat så pass länge. Men trots att man lastar steg lägre än vad de egentligen klarar av så kan det funka bra. Men det är extremt viktigt att det får bra med ström hela tiden, anledningen kan också vara att ditt batteri alt. generator har blivit i sämre skick som orsakar spänningsfall när du vrider upp volymen och då går steget i protection mode, OM de har sådan funktion. Ett äldre steg utan den funktionen hade mest troligt gått sönder.

Brorsan har kört ett DLS D1000 steg lastat i 0.5ohm under flera år och det funkade utmärkt, bara man håller koll på ström försörjningen.

Senast redigerat av Landstrom (20 juni 2010)

Hedde Superhedde
20 juni 2010 · 255 Inlägg

Precis som Evilaudio säger. Mätt spänningen vid batteriet, samt vid slutsteget. Om spänningen sjunker lika kraftigt vid batteriet som vid steget när det går i protectionmode så är det läge att kolla upp batteriets kondition. Förutsatt att det verkligen sjunker kraftigt då. Om det inte sjunker sjunker nämnvärt vid batteriet men kraftigt vid steget så är det läge att se över jordningen till detta. Börja så. wink

Mvh Mattias Hedin

Senast redigerat av DJ_Hedde (20 juni 2010)

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer
Volkswagen Lupo 1.4 16V "Lilla Röd" (2001)
Hummer H2 "DD Hummer" (2006)
Lonefox Bad music kills good sound
20 juni 2010 · 7 241 Inlägg

Kan ju vara regulatorn på generatorn med.
Eller ja kolen i denne.

Tänker i desa banor då det dels har funkat i ett år och dels är bilen från 1995 och TS har haft bilen sedan 2007....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang