Saab 9000 dumpventil ? Går dåligt.

razaone
21 juni 2010 · 18 Inlägg

Jag har en saab 9000 1996 med luftmassemätare och han som hade bilen innan mig monterade dit en dumpventil. Se bild http://forumbilder.se/show.aspx?iid=fb120101004530ad3  (vakuumslangen sitter inte i dumpventilen när bilden togs)

Bilen krånglar som fan misstänker att det har med dumpventilen eller luftmassemätaren att göra.
Bilen har även öppet sportluftfilter.

Läst i flera trådar att det oftast inte fungerar då dumpventilen inte är återcirkulerande.
Borde jag ta bort den eller är de möjligt att få den att fungera bra?
roll

AnderssonM
21 juni 2010 · 98 Inlägg

Säker på att du har luftmassemätare? Ingen 9000 över årsmodell 94 har nämligen de då dom har trionic 5, sitter map sensor istället.

razaone
21 juni 2010 · 18 Inlägg

Jasså? En kille som sa att jag hade det. vad är skillnaden? Funkar dump bra till map sensor?

Crille88
21 juni 2010 · 1 353 Inlägg

razaone skrev:
Jag har en saab 9000 1996 med luftmassemätare...

gå ut o kolla, har du en lmm?
vad har du för symtom?

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
steffe67 gruvarbetare
22 juni 2010 · 152 Inlägg

inge fel på dumpen då du ska ha mapp sensor på din bil.. kolla så den slangen som går till mappsensorn inte är fel på+ de andra som går ut från insuget. är de skadade så mäter mappsensorn fel..
mapp sensorn sitter bakom motorn mot torped väggen på v-sida... syns på ditt kort cool

Senast redigerat av steffe67 (22 juni 2010)

HenkeTIC
22 juni 2010 · 888 Inlägg

Du har ingen LMM, Vad är det som krånglar?

razaone
22 juni 2010 · 18 Inlägg

Problemet är att så fort bilen blir varm så börjar tomgången hoppa från 1000 varv till 3000 varv och bilen går inte att köra. Måste stanna och låta den bli kall. Känns som att det borde ha med dumpventilen att göra då den är eftermonterad.
Eller vad kan det annars bero på? Slangarna är nya och ser väldigt fräscha ut

HenkeTIC
22 juni 2010 · 888 Inlägg

Dumpventilen kan inte orsaka detta på din bil. Kolla tomgångsmotorn, sitter under spjällhuset. kolla även tempgivaren som sitter på insuget mellan 2ans och 3ans cylinder. Kolla alla vackumslangar så dom är hela.

steffe67 gruvarbetare
23 juni 2010 · 152 Inlägg

razaone skrev:
Problemet är att så fort bilen blir varm så börjar tomgången hoppa från 1000 varv till 3000 varv och bilen går inte att köra. Måste stanna och låta den bli kall. Känns som att det borde ha med dumpventilen att göra då den är eftermonterad.
Eller vad kan det annars bero på? Slangarna är nya och ser väldigt fräscha ut

hej jag fick liknade fel på min motor när jag bytt toppen.ex slog på ac så steg tomgången mycket.
jag nöp ihop slangen som går till mapsensorn. sen dess har det inte dykt upp. kan varit nått med adaptionen men jag fick inge larm om det. tempgivaren din kanske ? får du inge larm när du har tändningen på ?
/steffe

razaone
24 juni 2010 · 18 Inlägg

Låter intressant. vad menar du med nöp ihop? Minskade luftflödet eller stoppade helt?


Vad har tempgivaren mellan 2:an och 3:ans cylinder för funktion?

Garfield
24 juni 2010 · 1 019 Inlägg

razaone skrev:
Vad har tempgivaren mellan 2:an och 3:ans cylinder för funktion?

Den talar om för motorstyrdonet (Trionic) hur varm motorn är.

_DamnIt R1 driver!
24 juni 2010 · 5 128 Inlägg

Om jag varit dig hade jag sett över alla vaccumslangar med. Om dom blir varma och är dåliga så kan dom vidgas lite och ta tjuvluft! I övrigt kolla tomgångsmotorn som nämnts tidigare, och kanske över kolla över spjällhus och se så det är rent och inte kärvar?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang