Information om laddningsregulator

KimR
24 juni 2010 · 3 Inlägg

Jag undrar över lite förkortningar.
Jag håller på att byta till 12 volt samt till en B-18 i en volvo PV
Jag har nu kommit till generatormed växelström som inte har inbyggd laddninsregulator utan den har jag köpt separat.

Generatorn har en kontakt där kolen sitter (det står inte vad kontakten heter i förkortning)
På generatorn har jag även 2 stycken kontakter av det grövre laget som har förkortning B+ (Batteriet)
Sen finns det 1 st D- (Jord)
Sista heter D+ (Generator?)

Nu till laddningsregulatorn, dom har förkortningar

D+ (Generator antar jag)
D- (Jord)
DF (Fält) Vad betyder fält????

Som jag förstår det hela så kopplar jag

D- direkt på jord (Generator) (Laddregulator)
D+ kopplar jag från generatorn till laddregulatorn
B+ på generatorn, ska den verkligen direktkopplas till batteriets pluspool?
DF (Fält) ingen aning! (Laddregulatorn)

Har någon något bra tipps?
Mvh Kim

henke_99 Offroad Racing
24 juni 2010 · 3 122 Inlägg

Inte för att verka negativ, men är det inte enklare att sätta dit en generator med inbyggt laddningsrelä?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
KimR
24 juni 2010 · 3 Inlägg

Saknas pengar till ny generator.

Drönirettab
24 juni 2010 · 21 761 Inlägg

DF har med laddstyrningen att göra om jag inte pratar i nattmössan, det är den som känner av belastningen och styr ut regulatorn så att den håller rätt spänning. På en generator med inbyggd regulator så sitter DF kopplad internt, då behövs ingen yttre anslutning utan det är egentligen bara B+ och D+ som ansluts.

D- brukar helt enkelt vara generatorchassit. B+ ska helst kopplas direkt på batteriet för att få så lite "skarvar" som möjligt, men på vissa bilar brukar den gå "omvägen" via startmotorn.

Om generatorn inte har inbyggd regulator så ska det finnas någon form av märkning där DF ska anslutas. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang