Skrapande ljud med kopplingen uppe, Carisma -99.

-69
25 juni 2010 · 4 Inlägg

Jag har en Mitsubishi Carisma -99. Det kanske inte är världens mest spännande bil, men den har gått som en klocka nästan hela tiden under de 6 åren jag haft den.

För två månader sedan gick "luften ur" kopplingspedalen, det gick helt enkelt inte att koppla. Det visade sig att någon packning/ventil (?) läckte kopplingsvätska. Den lokala mecken bytte packning/ventil, och voila, kopplingen fungerade igen!

Nu till problemet:
När jag startar bilen med kopplingspedalen nere låter den som vanligt, men så fort jag släpper upp kopplingen (i friläge) så hörs ett skrapande ljud. Jag har inte lokaliserat ljudet, och det är inte så högt att det överröstar motorn, men det är rysligt irriterande. Om jag ska försöka beskriva ljudet så är låter det som en snurrande skiva som ligger emot någonting och skaver, det är den bästa beskrivning jag kan ge. Ljudet finns kvar även när jag lägger i en växel.
I övrigt går bilen precis som innan!

Eftersom jag snart ska med bilen på årliga sommarsemestern så är jag lite orolig att någonting håller på att gå sönder.

Är det någon som har en idé om vad det skrapande ljudet kan vara, eller som kan tipsa om vad jag ska leta efter? Jag kan ingenting om bilar (jag har ju en Mitsubishi!), så svara gärna på lätt svenska!

Tack.

-69
26 juni 2010 · 4 Inlägg

Ok, tack.
Är det så att ljudet kommer att bli värre och värre innan den skär, eller kan det bli närsomhelst?
Jag bara undrar om jag vågar köra den överhuvudtaget?

F*n, dålig timing det här. Om mecken har gått på semester hinner jag inte fixa den innan min egen semester, och då lär jag ju inte våga ta kärran på bilsemester i Sverige..   sad

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang