Svårt att byta topplockspackning och rengöra vevhus på volvo 850 ?

Nurminen_
20 juli 2009 · 714 Inlägg

Hey ! min topplockspackning har antagligen gått sönder för det kommer avgaser i vattenkärlet, och vatten förvinner. och läcker olja på grenröret så det ryker i kupen, det här blev nog så pga att vevhuset var igensatt...
Idag var en person och kollade på min 850 för jag tänkte sälja den för 1500:- för det verkade så drygt med topplocket....men sen satt ja i den å startade den å tänkte..."fan ja kanske kan laga den själv ändå"
Jag har bytt topplock på 740 3ggr...hur mycket svårare är det på 850 ? jag skulle byta på en ford mondeo men fick aldrig ihop det igen...
Och ifall det är spricka i topplocket vad kostar nytt topplock `?

Volvo 740 "Sugis" (1989)
Nurminen_
28 augusti 2009 · 714 Inlägg

nån ?

Volvo 740 "Sugis" (1989)
Mike_87 V O L V O
26 juni 2010 · 401 Inlägg

Min 850 drar mycket vatten så jag har nog också dålig topplockspackning, tyvärr sad

Har hört att topplockspackningen på 850 består av två delade toppar.
Du måste eventuellt också ta bort kamremmen.

En gammal 740 är det ju bara lossa toppkåpan och på med packningen - hur lätt som helst.

V O L V O 7 4 0
_____________________________
YeahBitch
26 juni 2010 · 730 Inlägg

Mike_87 skrev:
Min 850 drar mycket vatten så jag har nog också dålig topplockspackning, tyvärr sad

Har hört att topplockspackningen på 850 består av två delade toppar.
Du måste eventuellt också ta bort kamremmen.

En gammal 740 är det ju bara lossa toppkåpan och på med packningen - hur lätt som helst.

what? Har du ens öppnat huven på en 740?

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
HenkeTIC
26 juni 2010 · 888 Inlägg

YeahBitch skrev:

Mike_87 skrev:
Min 850 drar mycket vatten så jag har nog också dålig topplockspackning, tyvärr sad

Har hört att topplockspackningen på 850 består av två delade toppar.
Du måste eventuellt också ta bort kamremmen.

En gammal 740 är det ju bara lossa toppkåpan och på med packningen - hur lätt som helst.

what? Har du ens öppnat huven på en 740?

Undrar om han ens vet vad toppackningen är för något...

Janneutanb
26 juni 2010 · 7 271 Inlägg

Att lyckas byta packningen utan att ta bort toppen, ja då jävlar är man duktig! smile

mange_240
26 juni 2010 · 1 562 Inlägg

mike 87 bör nog inte lämna några råd- till ts skulle nog kunna säga att de är jämförbart med å byta på en ford mondeo.

Nitr00x Streets Of Sundsvall Crew
26 juni 2010 · 482 Inlägg

Mike_87 skrev:
Min 850 drar mycket vatten så jag har nog också dålig topplockspackning, tyvärr sad

Har hört att topplockspackningen på 850 består av två delade toppar.
Du måste eventuellt också ta bort kamremmen.

En gammal 740 är det ju bara lossa toppkåpan och på med packningen - hur lätt som helst.

tror du tänker på ventilkåpans packning denna är lätt att byta men kommer inte hjälpa dig mot ditt problem utna det är nog just topppackningen du oxo bör byta dvs packningen mellan toppp/block

och för att göra det får du lyfta turbo/grenrör kamrem slangar kablar mm .. dvs en hel del skit som kan gå fel om man inte vet vad man gör


Nurminen_ skrev:

Tycker inte det vore någon större skillnad mellan att byta på en 740 och en 850 men känner du dig osäker är det absolut inget du bör ge dig på


Och som jag alltid säger så är "topplockspackning" ett benämningsord för alla jävla fel du kan få på en motor.

Att lyfta toppen och bara montera en ny packning känns bortkastat och det lär knappast bli bra

Du bör åtminstone se om toppen är rak/sprickfri och bör nästan lämna bort den på planslipning för att få bästa resultat


Det är billigare att lämna bort arbetet än att göra det själv och misslyckas och sedan lämna bort det

Senast redigerat av Nitr00x (26 juni 2010)

Hasse Nitr00x Andersson
https://joyride.cc
Chevrolet G20 "Carlsberg Vanen" (1984)
Buick GS400 "BlackBetty" (1969)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang