Motorproblem Opel Omega -95 X20SE, startar inte ibland

Louksor
15 september 2009 · 1 915 Inlägg

Har en Omega -95 med X20SE motorn.
För ett par veckor sedan så vägrade den starta, men efter en stund hoppade den igång och gick bra.
Sen 2 dagar efter så stannade motorn vid en korsning, men startade lätt igen.

1vecka efter det så startade inte bilen på en timme med flera försök, men rätt som det var så startade den, men gick orent och svarade dåligt på gasen och var allmänt orkeslös.
Har hänt några fler gånger att den inte startat.

Jag kollade felkoder på den och fick fram: 14,15,45,51,73.

14 - Motortemperaturgivare låg spänning
15 - Motortemperaturgivare hög spänning
45 -Uppvärmd lambdasond/lambdasond fet blandning
51 - Motorstyrdon felaktigt programering
73 - Luftmassamätare låg spänning

Koden för lambdasonden har varit ett tag och motorlampan blinkar lite till o från pga det, men bilen har gått bra ändå.
Sen problemen med att den var svår att starta kom så har den dragit ca 0,3l mer per mil jämfört med förr.
Känns även på avgaserna att den går lite fett och tomgången ligger ibland runt 1600rpm istället för ca 800 som förut, ibland pendlar den mellan 800-1600.

Jag har mätt lite på bilen och har ej hittat några fel på luftmassamätare när jag kollade volten.
Enligt autodata ska det vara 0,5-1,5v på tomgång och mätaren visade 0,79volt så det är inom gränserna, ändå ger felkod 73 låg spänning lmm....

Inloppstemperaturgivaren gav inget utslag, så den verkar död.
Hur mycket påverkar den motorn ?

Ventil tomgångsluftkontroll ska vara på 16Ω, jag mätte den till 20Ω, är den trasig då när det felar 4Ω ?

Lambdasonden har jag inte mätt än, men ska göra det vid nåt tillfälle.

Det konstiga är att startproblemen osv bara är ibland.
Ibland så funkar bilen perfekt, men nästa gång man vrider på nyckeln är det inte alltid den startar..
Vad kan det bero på ?

Hur kan motortempgivare ha både för hög och för låg spänning i felkoder ?
Vad menas med felkod 51 - Motorstyrdon felaktigt programering ?

Tacksam för all hjälp!

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Peran Bilmekaniker
15 september 2009 · 235 Inlägg

byta Inloppstemperaturgivare, säkert största boven. radera felkoderna! går den även dåligt sen så pröva kör med lmm kabeln av!

Motorstyrdon felaktigt programering kan va ett följdfel för din Inloppstemperaturgivare är sönder, samma med lmm felkoden!

Senast redigerat av Peran (15 september 2009)

Louksor
17 september 2009 · 1 915 Inlägg

Igår så tänkte jag åka o köpa en ny givare, men mätte en gång till på den innan, då gav den utslag och låg inom gränserna.
Så verkar inte vara fel på den ändå.

Bilen gick bra igår men efter den var avstängd 5min så startade den inte efter det...

Blir tokig snart...
Får försöka hitta en styrbox o testa med och se om det är den som krånglar, startproblemen är bara ibland..
lättare hitta fel om den hade samma startproblem hela tiden.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Peran Bilmekaniker
18 september 2009 · 235 Inlägg

Hade det varit min bil så hade jag bytat lambdan och motortemperaturgivare! Har den gett felkod på lambdan ett tag så har de kanske gjort så de andra börjat strula, fel värden till allt!

Louksor
18 september 2009 · 1 915 Inlägg

jo, men är inte så säker på att det är fel på de sakerna.
När jag mätt på dom så har de varit inom gränserna enligt autodata och då bör de väl vara hela ?
felkod 45 -Uppvärmd lambdasond/lambdasond fet blandning, orsak till den enligt autodata är: Ledningar, motortemperatur-/temperaturgivare för insugsluft, luftmassamätare, kontakt för stängt spjälläge, bränslesystem, motorstyrdon

Har mätt lambda, alla givare osv och allt verkar vara okej, så det måste vara styrboxen som är knäpp.
Ska försöka hitta en styrbox och testa med och se vad som händer...
Blir det inte bättre efter det så får jag väl köpa nya givare o lambda, även fast de testar OK.


Peran skrev:
Hade det varit min bil så hade jag bytat lambdan och motortemperaturgivare! Har den gett felkod på lambdan ett tag så har de kanske gjort så de andra börjat strula, fel värden till allt!

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Peran Bilmekaniker
19 september 2009 · 235 Inlägg

Kör du snällt med bilen? E inte så bra, du ska dra den ordentligt, kör du som dom nye experterna tycker/bensinsnålt så sotar sakerna igen! kolla i gasspjället om de finns sot, finns de de så rengör med zonax eller ngt!   har du mätt när bilen dött? kanske fungerar tills dom blir lite varma!     du kan inte fotta motorn? e inte så bra med betekningar! smile

Myshenke
27 juni 2010 · 50 Inlägg

Jag hade stora problem med att min omega inte startade ibland och ibland sprang den igång direkt.. det visade sig att det var glapp i tändningslåset! den missade bläcket till styrboxen och därmed gick bilen runt men startade ej... så rickade man lite med nycklen så gick det tongue

Fast nu gick min inte dåligt när den väl var igång vilket din gör så det är nog inte så enkelt...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang