AC problem saab og9-3

Marre90
27 juni 2010 · 34 Inlägg

Hej! Brukar inte ställa frågor i det här forumet men eftersom saab forumet är nere så skulle jag uppskatta eran hjälp. Det är nämligen så att jag har under vintern gett mig på att renovera AC'n inför sommaren, och till min förvåning blev inte allt bra när jag lämnade in bilen för påfyllning av köldmedium.

Tidigare har bilen råkat ut för att kompressorn rasat och remmen brunnit upp. Så det jag har bytt är kompressor och alla o-ringar. Den kompressorn jag köpte verkade bra och enligt skroten så var den fungerande i bilen den satt i.

Firman jag lämnade in bilen hos provtryckte systemet med 15bar och vacuumsög efteråt, självklart monterades ett nytt torkfilter i samband med fyllningen. När systemet vacuumsugits påbörjades fyllningen av köldmedium, gubben fyllde 400gram och bad mig starta bilen och ställa in på kallaste läget LO, när jag väl gjort det och bilen stått ett tag på tomgång bad han mig stänga av motorn och förklarade att kompressorn inte hoppade igång, han testade att tvångsmata den med +12v men utan framsteg. Jag åkte därifrån med systemet fyllt till hälften då det rymmer 800gram och utan AC. Till min förvåning morgonen efter när bilen stått hela natten så hoppade acn igång och kylan var enorm, nästan så att man frös. Tyvärr varade allt bara 10km och då började det lukta fuktigt i bilen och ACn slutade fungera. Så ACn fungerar när motorn stått och är kall men så fort motorn blivit genomvarm så dör den, har testat flera gånger och den fungerar bara 10km.

Är detta på grund av att systemet är halvfyllt? Enligt gubben som fyllde spelar det ingen roll då systemet har expansionsventil och kompressorn hoppar igång om trycket är tillräckligt högt då ventilen sitter på högtryckssidan. Eller är min magnetkoppling trasig?

mvh marre

maserati
29 juni 2010 · 2 Inlägg

Kolla spelet mellan remskivan på kompressorn och "hubben" längst ut. Är det för stort så orkar inte magneten inte dra in hubben mot remskivan när kompressorn får 12V. Lossa muttern som håller hubben och plocka bort ett eller två schims så ska du se att kompressor hoppar igång.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang