Varningslampa helljus!

Alka0512
28 juni 2010 · 474 Inlägg

Hej, jag har ett problem här! Hade tänkt försöka få en blå diod att lysa som varnar om att hellyset är igång, har ingen sån original nej.. Men förstår inte riktigt hur jag ska koppla, då det endast är en liten diod med KLENA kablar vill jag ju inte ha all ström genom den. Eller det går inte skulle jag tro.. Så hur ska jag göra? Vill att den ska vara släckt när halv lyse och inget lyse är på, bara att den lyser när hel är på, men utan att all ström går genom den.. Om jag splittar helljus kabeln vid hel/halvomkopplaren och drar den ena till helljuset och den andra till dioden och sen jordar dioden, skulle det fungera? Den borde ju inte lysa, eftersom strömmen tar enklaste vägen, alltså genom grova kabeln.. Men är enda sättet jag kan tänka mig ens roll Några tips/tips, nån måste ju veta? wink

//Alex

BMW 540 e34 (1994)
Jiimpa
28 juni 2010 · 767 Inlägg

Du kan självklart tjuva ström till dioden från pluskabeln till helljuset. Dioden drar aldrig mer ström än vad den kräver så det är inget du behöver tänka på. och att strömmen tar den enklaste vägen stämmer men det betyder inte att den hoppar över dom klena kablarna.
Om du känner dig osäker och inte har dragit någon el förut kan det vara smart att be någon kompis som kan göra det eller åtminstonde vara med och visa. Kopplar man fel eller gör något galet så kan det ju i värsta fall sluta i brand och det är ju inte roligt.

Och glöm inte sätta rätt motstånd innan dioden på pluskabeln.

lycka till. smile

Jiimpa
28 juni 2010 · 767 Inlägg

Jiimpa skrev:
Du kan självklart tjuva ström till dioden från pluskabeln till helljuset. Dioden drar aldrig mer ström än vad den kräver så det är inget du behöver tänka på. och att strömmen tar den enklaste vägen stämmer men det betyder inte att den hoppar över dom klena kablarna.
Om du känner dig osäker och inte har dragit någon el förut kan det vara smart att be någon kompis som kan göra det eller åtminstonde vara med och visa. Kopplar man fel eller gör något galet så kan det ju i värsta fall sluta i brand och det är ju inte roligt.

Och glöm inte sätta rätt motstånd innan dioden på pluskabeln.

lycka till. smile

Edit: det finns något som kallas "tjuv" som man klämmer över orginal kabeln till helljuset i ditt fall och sedan drar en kabel ifrån den till dioden. Finns på mackar, biltema m.m.

Alka0512
28 juni 2010 · 474 Inlägg

Jiimpa skrev:
Du kan självklart tjuva ström till dioden från pluskabeln till helljuset. Dioden drar aldrig mer ström än vad den kräver så det är inget du behöver tänka på. och att strömmen tar den enklaste vägen stämmer men det betyder inte att den hoppar över dom klena kablarna.
Om du känner dig osäker och inte har dragit någon el förut kan det vara smart att be någon kompis som kan göra det eller åtminstonde vara med och visa. Kopplar man fel eller gör något galet så kan det ju i värsta fall sluta i brand och det är ju inte roligt.

Och glöm inte sätta rätt motstånd innan dioden på pluskabeln.

lycka till. smile

Okej, tackar. Så då skulle det med andra ord fungera att göra som jag skrev, bara jag skaffar ett motstånd?
Jo, har dragit lite el och kan väl grunderna ungefär, trodde bara inte det här skulle fungera eftersom jag trodde den inte skulle lysa hmm Men behövs det verkligen ett motstånd, och isåfall hur räknar jag ut hur stort? Vet inte hur många W den är på.. smile

Tackar smile

BMW 540 e34 (1994)
Miramithe
28 juni 2010 · 573 Inlägg

http://ledcalc.com/
den sidan kan du räkna ut vad du ska ha för motstånd.

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!
Alka0512
29 juni 2010 · 474 Inlägg

Miramithe skrev:
http://ledcalc.com/
den sidan kan du räkna ut vad du ska ha för motstånd.

Okej, tack. Men jag måste alltså ha ett motstånd? Dioden kommer ju ändå inte dra mer än den vill ha så..? hmm

BMW 540 e34 (1994)
Jiimpa
29 juni 2010 · 767 Inlägg

Alka0512 skrev:

Miramithe skrev:
http://ledcalc.com/
den sidan kan du räkna ut vad du ska ha för motstånd.

Okej, tack. Men jag måste alltså ha ett motstånd? Dioden kommer ju ändå inte dra mer än den vill ha så..? hmm

Ja för dioder måste man ha ett motstånd. Det stämmer att dom inte drar mer än dom behöver men dom är oftast runt 3-4 volt så du behöver ett motstånd för att dom inte ska brinna upp pga av volten.

Miramithe
29 juni 2010 · 573 Inlägg

Alka0512 skrev:

Miramithe skrev:
http://ledcalc.com/
den sidan kan du räkna ut vad du ska ha för motstånd.

Okej, tack. Men jag måste alltså ha ett motstånd? Dioden kommer ju ändå inte dra mer än den vill ha så..? hmm

precis som jiimpa säger så är det så att dom inte drar mer ström än dom behöver (ström mäts i A)
men volten kan döda dom (volt = spänning)

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!
VW_67
29 juni 2010 · 446 Inlägg

Miramithe skrev:

Alka0512 skrev:

Miramithe skrev:
http://ledcalc.com/
den sidan kan du räkna ut vad du ska ha för motstånd.

Okej, tack. Men jag måste alltså ha ett motstånd? Dioden kommer ju ändå inte dra mer än den vill ha så..? hmm

precis som jiimpa säger så är det så att dom inte drar mer ström än dom behöver (ström mäts i A)
men volten kan döda dom (volt = spänning)

skyddsresistorn är till för att begränsa strömmen, inte spänningen tongue

Alka0512
29 juni 2010 · 474 Inlägg

Jaha, okej. Men då kommer jag nog inte behöva något, med tanke på att den är köpt som en 12V wink Kanske inte är en diod, men är 99% säker på att det stod det på den när ja köpte den :p Så det ska nog inte vara några problem med att den håller..
Tack för all hjälp! Ska testa imorron så får vi se om det funkar, annars skriver jag här igen wink

//Alex

BMW 540 e34 (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang