Endast 1 förälder. Bidragande till sexuell läggning?

Arcangelus <3 Japs
6 juli 2010 · 680 Inlägg

(Mod: Om det är fel eller otydlig rubrik, säg till!)

Kanske är lite för "Flashback"-aktigt och kontroversiellt samtalsämne men är ändå lite
nyfiken på vad folk har för åsikter. Kan väl notera att jag själv inte är homosexuell och
bryr mig heller inte om vad folk gör i sängkammaren - så länge de är glada så.

Hade en liten diskussion med flickvännen, då hon har en i släkten som är homosexuell. Han har
växt upp utan en far och vi började diskutera om det är en bidragande (inte avgörande!) faktor
för att man är/blir homosexuell eller bi t.ex.

JAG tycker det är en bidragande faktor, för har man bara en mor så får man ju inte den "manliga"
gestalten i sin uppväxt. Har faktiskt ett antal vänner som är homo eller bi, som inte har haft en far under sin uppväxt. Kan tillägga att flickvännen tyckte jag hade heeelt fel för att jag tyckte som jag gjorde, därav min nyfikenhet om vad andra tycker tongue

Så, tror du att det kan vara en påverkande (som sagt, inte avgörande) faktor för ens sexuella läggning om man växer upp med bara en förälder?

Kärlek växer inte på träd, den tillverkas i Japan
Toyota Supra MKIV "Clean and Raw" (1994)
peegee Forummoderator
6 juli 2010 · 2 924 Inlägg

Jo även om det är väldigt inviduellt så tror jag nog det kan ha påverkan, speciellt om mamman (som i detta fallet) i huvudsak umgås med vänninor med tillhörande liv... men å andra sidan skulle mammans närmaste vänner bestå i huvudsak av män och umgås mycket med dem, så kan det nog "uppväga" den manliga påverkan till viss del.

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Germax
6 juli 2010 · 12 086 Inlägg

Jag tror ju att homosexuell är något man blir, så visst.

ShyGuy RM-operatör
6 juli 2010 · 667 Inlägg

Tjae, alla är vi nog homosexuella egentligen, bara att man inte har träffat den där av samma kön som fångar en.
Att en del har "upptäckt" det tidigare än andra, är nog bara en slump.
Åtminstone är det vad jag tror.

Andreas 940 -utan 940
6 juli 2010 · 1 728 Inlägg

Om inte annat så blir killar som växer upp utan en manlig förebild lite fjolliga av sig och t ex. dricker cider när alla andra dricker öl och bara fiser när ingen hör.
Själv har jag så länge jag kan minnas varit med farsan i garaget när han mekat med bilar så jag blev superstraight. cool

Hamilton
6 juli 2010 · 8 868 Inlägg

Avsaknaden av en närvarande Pappa/Mamma bidrar inte till att man blir homosexuell.
Barn söker sina förebilder på annat håll om ena föräldern saknas tex en lärare eller tränare, kusin,morbror,faster m.m

Merparten av dom som blir homosexuella i vuxenålder är uppväxta med båda föräldrarna.

Vad som gör att man blir homosexuell har jag ingen aning om men teorin i första tråden tror jag inte på.

Fotograf på tierpidag.se
Arcangelus <3 Japs
6 juli 2010 · 680 Inlägg

Hamilton skrev:
Avsaknaden av en närvarande Pappa/Mamma bidrar inte till att man blir homosexuell.
Barn söker sina förebilder på annat håll om ena föräldern saknas tex en lärare eller tränare, kusin,morbror,faster m.m

Merparten av dom som blir homosexuella i vuxenålder är uppväxta med båda föräldrarna.

Vad som gör att man blir homosexuell har jag ingen aning om men teorin i första tråden tror jag inte på.

Finns det någon statistik för detta?

Ett exempel;

Min goda vän (inte flickvännens släkting) är uppväxt med en lesbisk mamma och en lillasyster. Han har aldrig haft en manlig förebild INOM FAMILJEN. Sen är det självklart att man har förebilder på annat håll - musikartister, lärare och annat. Men jag tror nog att en mamma, som oftast
har flest kvinnliga väninnor på besök, skapar en mer feminin miljö för ett barn att växa upp i. Sen att detta är bidragande till barnets läggning säger jag inte, men jag tror ändå det påverkar barnets personlighet "in the long run".   Och bara för att man dricker cider eller dansar balett så är man inte gay för det...

Jag påstår inte att man blir straight bara för att man har en far OCH en mor. Men om en pojke blir uppfostrad i ett hem (mycket av ens personlighet kommer ifrån hemmet) med i princip endast feminina inslag så blir det säkert LÄTTARE (mer "naturligt") för den personen att få en sådan personlighet.

Kärlek växer inte på träd, den tillverkas i Japan
Toyota Supra MKIV "Clean and Raw" (1994)
Mortalis VW-nörd?
6 juli 2010 · 4 332 Inlägg

Jag tror inte det bidrar ett skvatt. Däremot tror jag att det påverkar ens val av partner eller eventuellt vänskapskrets, för vissa.
Har en kamrat som växt upp utan pappa och hon har bara hoppat mellan äldre män (ungefär som hennes pappa skulle varit), men bara för att en gör det betyder det inte att alla gör det smile
Tror iaf inte det bidrar ett skvatt som sagt, isf skulle väldigt många fler vara homosexuella tongue För det e fan många ensamstående föräldrar...

xXSammy
6 juli 2010 · 6 585 Inlägg

Personlighet ändras väl beroende på vart man är uppväxt, hur ovs.
Tror sexuella läggningen är mer en smaksak som man föds med, sen kan de ju ändras med uppväxten

Vissa tycker man ska lära sig dricka öl.. Om vi ska dra "manlighet och kvinnlighet" så skulle jag säga att jag vore kvinnlig.. då har jag ändå inte blivit så uppfostrad tycker jag, mycket ändrades och tänkandet gick fritt då jag har har Asperger och ADD. Tolkade ändå vissa saker på olika sätt xD

De/Dem
M103
6 juli 2010 · 1 570 Inlägg

Jag tror mer det är slumpen som styr, hormonbalanser etc. Men även i förhållanden där modern har en väldigt dominant roll och farsan är en supertoffel så tror jag den teorin om "1 förälder" kan ha viss påverkan. Homosexuella killar verkar ha liknande vänskapliga förhållande till sin mor som heterosexuella killar har till sin farsa. Jag tror att det kan skapa en mjukare och känsligare man med mer traditionellt kvinnliga egenskaper men inte nödvändigtvis en homosexuell man.

Ju mer problematiskt och svårt man har det med relationerna till det motsatta könet, desto mer straight är man. smile Och tvärtom, är man aldrig rädd för tjejbaciller, aldrig blir spattig och nervös när det är de söta tjejerna är i närheten utan när man hellre vill vara med tjejerna och pyssla istället för att leka snöbollskrig, ja... Alltså är inte homosexualitet något man blir i vuxen ålder utan något som finns där från början mer eller mindre och som personen endera tyglar eller släpper fritt. Sen är det en etisk fråga om det är något som som rättfärdigar att föräldrar och omgivning ska gå in och styra om barnet. Jag tror bara det skapar massa ångest hos ungen.

Nitrometanskada Gött mos
6 juli 2010 · 1 096 Inlägg

Jag känner två homosexuella, en tjej varav en man. Mannens föräldrar bor fortfarande ihop. Tjejens föräldrar är skilda och det gjorde dem när vi gick på gymnasiet dvs. 2 år sen.

Mannen jag känner är väldigt feminin av sig, hans pojkvän ännu mer - så den fördomen stämmer iallafall där.

Sen hur det går till när folk blir det, ingen aning. Men någon radikal skillnad måste det vara för i min värld är det helt otänkbart - det finns ju så många vackra kvinnor.. varför skulle man föredra en man framför det? big_smile

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck
Volvo 242 Turbo "242 From Hell" (1975)
Saab 9-5 Aero Sportsedan "Caramell" (2004)
Navkapsel
6 juli 2010 · 4 637 Inlägg

Har nog ingen betydelse.

Och hur manliga förebilder är många av dagens män? Ansiktskrämer, servostyrning och sittpissning...

Tias88 OEM Rox
6 juli 2010 · 245 Inlägg

Jag som vuxit upp med 4 systrar och 1 mamma.. :o

"Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen."
Ja, och hur fort går en häst och vagn?
----------
Det stavas Stereo, inget annat.
BMW 325Ci "Heroinsläden" (2001)
Roos
6 juli 2010 ·

Jag tror att ens uppväxt präglar en mycket, eller jag vet, men däremot inte till den graden att det avgör ens sexuella läggning. Jag är uppväxt utan varken riktigt mamma/pappa och inte blev jag nunna för det.

Turbomotor volvolover
6 juli 2010 · 667 Inlägg

Malheus skrev:
Personlighet ändras väl beroende på vart man är uppväxt, hur ovs.
Tror sexuella läggningen är mer en smaksak som man föds med, sen kan de ju ändras med uppväxten

Vissa tycker man ska lära sig dricka öl.. Om vi ska dra "manlighet och kvinnlighet" så skulle jag säga att jag vore kvinnlig.. då har jag ändå inte blivit så uppfostrad tycker jag, mycket ändrades och tänkandet gick fritt då jag har har Asperger och ADD. Tolkade ändå vissa saker på olika sätt xD

isf är ja med kvinlig sad dricker varken kaffe lr öl tongue tycker de smakar SKIT! inte ordagrant för de har ja inte testat tongue

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang