Mazda B1800 Motorbyte till B230et / T5a Möjligt??? söker goda råd och svar!

enbergg
10 juli 2010 · 139 Inlägg

Hejsan, Jag har en Mazda B1800 -80a Och undrar om det är helt omöjligt att byta motor till en B230et eller en t5a Och kunna få den genom besiktningen,

Eller är det för liten motor original, 80-86hk original?

Tänkte om det är möjligt på något sätt att sänka ner en B230et eller en 850 t5 motor och besikta den, eller om jag måste besikta mer original motorn och sen byta efter besiktningen

Mitt mål är mellan 200-250hk beroende på vilken motor jag slänger ner

Ska byta till volvos 1031bakaxel och lite ändringar i fjädringen bak och speciellt i framvagnen hade jag tänkt
Så vi får väl se hur det kommer att gå

Hade vart extremt Tacksam ifall nån kunde ta sig tid att förklara och hjälpa mig med denna frågan,
Ifall det ens överhuvutaget är nån ide att fundera på ett motorbyte

Mvh Enberg

Senast redigerat av enbergg (11 juli 2010)

Om603 Turbo!
enbergg
11 juli 2010 · 139 Inlägg

Ingen som har en aning om det över huvutaget är möjligt att byta motor?

Om603 Turbo!
Super40
11 juli 2010 · 415 Inlägg

Jo det är möjligt men det måste vara en med katt. Alltså går b230et bort men det går säkert med b230fk/ft ev nån turbofemma. Det som sätter gränserna är vad Mazda har satt som maxvrid och häst. Det går väl att få mer om man reggar som ombyggt fordon och det är du ju inne på med annan bakaxel och framvagn.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)
Levinsson Brap Brap Brap
11 juli 2010 · 149 Inlägg

Varför inte satsa på en Mazda motor och bygga om den till en REPU -kopia?
Repu såldes bara i USA och har original en 13b motor om jag inte minns fel. 13b = 1.3L motorvolym, förgasare och runt 110hk, men byte av förgasare ny avgas system med bättre flöde och nya headers så borde en effekt siffra närmare 200hk inte vara allt för stort problem.

Annars finns ett betydlig roligare (och kanske inte så jätte mycket dyrare!), en 13b Rew. 13 Rew = Samma motor som i Mazda Rx-7 FD, 1.3 L motorvolym, dubbelturbo och 255hk original! En komplett motor med växellåda är svårt att hitta här med i staterna är det mycket lättare, och billigare!
Här är en ebay annons:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/93-95-MA … 3f011c9423
Har för mig att en pall inte kostar allt för mycket om man tar det per båt.


Här kommer lite youtube klipp med REPU:
http://www.youtube.com/watch?v=UdqqSycA … re=related
http://www.youtube.com/watch?v=916ZgsZT … re=related

enbergg
11 juli 2010 · 139 Inlägg

låter ju intressant, men då landar jag runt 20k För bara motorn med frak, iofs, så behöver jag inte lägga nå mycket pengar på trim då, Behöver ju mer bara lägga ut för intercooler osv, så detta ska gå igenom besiktningen tror du? men då måste jag kanske byta till stora skivbromsar runt om och börja fundera på min fjädring, men intressant tanke, låter Riktigt spännande!

Om603 Turbo!
Levinsson Brap Brap Brap
12 juli 2010 · 149 Inlägg

enbergg skrev:
låter ju intressant, men då landar jag runt 20k För bara motorn med frak, iofs, så behöver jag inte lägga nå mycket pengar på trim då, Behöver ju mer bara lägga ut för intercooler osv, så detta ska gå igenom besiktningen tror du? men då måste jag kanske byta till stora skivbromsar runt om och börja fundera på min fjädring, men intressant tanke, låter Riktigt spännande!

Jag tror inte att varken 230ft, T5 eller 13b Rew kommer att gå igenom besiktningen utan att registrera om den som ombyggt fordon, om du inte har tur. Men som tidigare användare skriver så siktar du ju ändå på att byta såpass mycket så du kan klassa in bilen där.
När vi sedan kommer till max effekt är bilen vikt viktig (haha) i sammanhanget, rätta mig om jag har fel men jag tror att max kw per 100kg är 15kw = ca 20hk. Så väger bilen 1500kh är max effekt 300hk, men om det skulle vara på gräsen och om du vill hålla ner effekt siffran något kan du säga att motorn är tagen från en FD Eurospec som har 239hk fast det egentligen inte skiljer något på motorerna.

Mitt råd är att köpa SFRO handboken som garanterat kommer vara till stor hjälp:
http://sfro.com/index.php/boken

enbergg
12 juli 2010 · 139 Inlägg

'vet bara inte vad som blir billigare, Att köpa en motor i sverige eller köpa en från staterna, Kommer ju till frakt, Tull och moms om man ska köpa från staterna, Så då kanske man ändå hamnar runt samma summa...

Om603 Turbo!
Levinsson Brap Brap Brap
12 juli 2010 · 149 Inlägg

Motorn som jag skickade till dig kostade $1,599, dvs c:a 12000:-
Frakten är bäst att kolla med dom som säljer den men vi säger 6000:- bara för att ha något att räkna med.
Totalt 18000:-

Moms 25% + tull 6%= 31%

18k*31%= 23580 SEK

MEN är frakten billigare sänker det ju totalpriset. Kan sedan företaget som säljer vara skriva ner värdet till kanske $500 blir ju momsen och tullen betydligt mindre. Det brukar inte vara några problem.
Jag kan PMa en kontakt som du kan ringa ang. motor i Sverige, så har du något att jämföra med, men tänk på att du behöver komplettmotor, växellåda, kabelhärva & ecu.

enbergg
12 juli 2010 · 139 Inlägg

Ja om jag kan hitta en komplett motor med bra pris, Frakt osv, Så köper jag det direkt,

Att det ska vara så svårt att hitta motorer i sverige, hittade några på nå bil skrotar men med motor + låda går dom på över 28,000kr, å då är jag osäker på om motorn är helt komplett... 

ska undersöka detta lite till, Tar gärna emot fler tipps!! Mvh Enberg

Om603 Turbo!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang