850 t5 går likadant utan magnetventilen inkopplad

holmz0r
18 juli 2010 · 18 Inlägg

skulle byta slangar mellan turbo och magnetventil igår. Då provade jag att koppla ur magnetventilen och köra. Till min förvåning så går bilen lika bra. Är inte detta märkligt ?

bilen laddar 1 bar normalt sett och samma utan magnetventil.
vad ska hända när man kopplar ur magnetventilen ?

tacksam för svar Mvh Rasmus

Beeenny
18 juli 2010 · 982 Inlägg

att den inte laddar alls

Marlboroman
18 juli 2010 · 8 234 Inlägg

Utan magnetventil så ska den bara 0,4 bar om allt funkar och är inställt / kopplat som det ska vara. Sen beror det ju lite på hur du mnar med att du kopplade ut mv med, och du bara drog ur kontakten eller om du hade alla slnagr borta. Riskerna beror på körsätt, den största risken är ju att den kan bygga laddtryck lite väl fort med krökta vevstakar som följd om dem inte är bytta till riktiga doningar.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
holmz0r
18 juli 2010 · 18 Inlägg

Jag kopplade ur kontakten och drog ut vakuumslangarna och bilen går precis som tidigare

Beeenny
18 juli 2010 · 982 Inlägg

koppla ur magnetventilen (ta bara bort slangarna men låt kontaktstycket sitta kvar och ha magnetventilen på sidan av) och sätt dit en boost controller istället

holmz0r
18 juli 2010 · 18 Inlägg

Vill ha reda vad felet är inte byta till pysventil.

Marlboroman
18 juli 2010 · 8 234 Inlägg

Börja med att byta slangarna till magnetventilen, låter som om dem inte är hela nämligen. Och får du bara en bar med slangarna ryckta så har du nåt mer bekymmer, klen wastegate, läckage på nån slang, igensatt katalysator eller liknande.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
holmz0r
18 juli 2010 · 18 Inlägg

Vid vilket varvtal ska en 850 t5 ha fullt laddtryck med ett chip som skall ge 290 hk har 3" och sportfilter

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang