Mazda 323F -94 går dåligt! Hjälp

EmanuelEdberg
10 maj 2010 · 19 Inlägg

Tjenare, jätte konstigt problem på min bil, det hela hände i vintras, jag kommer hem med bilen, den går kanon! Det snöar under natten och temperaturen sjunker till 23 minusgrader, jag vaknar på morgonen och ska iväg, och bilen är tvär död,  den går iofs igång i cirka en halv sekund, den slår ett slag eller två sen dör den och går inte att få igång den,den ville inte ens starta på ren startgas, men den slår ett slag eller två igen om man väntar i en timme. Nu har det blivit varmare och nu startar den helt plötsligt, har bytt tändstift, satt på sportluftfilter, det är det som jag gjort. Som sagt, den går igång men den har inte alla hästar i motorn. Dem är någon helt annanstans, den är helt orkelös och vill helst lägga sig i diken å smutta på en konjak. Vad är det för fel, har kollat soppapumpen, vad mer kan det vara?

Sen innan det i höstas, så var det något knas med värmen i kupén, vattnet gick runt i kylaren och allt var bra, termostaten öppnade sig men det blev fanimig inte varmt i bilen, vad kan detta va för fel?

Tack på förhand!
// Emanuel

Senast redigerat av EmanuelEdberg (10 maj 2010)

RoniisH
10 maj 2010 · 300 Inlägg

Batteriet?

EmanuelEdberg
10 maj 2010 · 19 Inlägg

Nää det är inte batteriet, det är helt nytt. :s

EmanuelEdberg
11 maj 2010 · 19 Inlägg

vad kan det vara?

dawwe ...has left the building...
11 maj 2010 · 4 474 Inlägg

1: Batteriet var/är kasst alternativt dåligt laddat
2: För låg batterispänning kan ha tvingat ner motorn i nödprogram. Läs av o återställ ev felkoder.
3: Luft i kylsystemet gissningsvis, alternativt att det finns en "hjälpvattenpump" (elektrisk) som lagt av...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
EmanuelEdberg
11 maj 2010 · 19 Inlägg

1. Jo men den går ju igång nu, utan problem, den startar direkt, men den orkar liksom inte så mycket... Den är slö liksom, kan det ha med batteriet att göra? För batteriet är nu nytt...
2. Sen det här med läsa av, har aldrig förstått mig på det, är det svårt att göra eller är det som plug&play på en dator? Eller orkar du förklara med ett par korta meningar?
3. Luft i kylsystemet, det låter rätt logiskt, men vattnet blir ju varmt, det snurrar på bra, men det är när det ska in i kupén det värkar ta en annan väg, man känner att det kommer lite värme, man kan ställa in gradantalet på kallt och ännu kallare
Nej men man känner att det blir varmare än när man ställer den på det lägsta, men jag menar, förut när den fungerade så var det som en sauna i bilen när man drog på fullt...

EmanuelEdberg
12 maj 2010 · 19 Inlägg

Okej, jag har lokaliserat felet till varför den gick så jävla dåligt. Det bar en bult som satt vid kamaxeln som hade gått... Nu sitter den där den ska igen och den går som förr smile

Funcken
21 juni 2010 · 2 Inlägg

jag har ett problem i min mazda 323f 1994. . den går på tomgång men då man ger gas så dör den bort.. och de kommer bensin och det tänder.. men kanse de inte ger tillräkligt me bränse? jatvättade brevid moton med en lite vatten slang. men vi har putsat alla stöm delar och allt efter det men ändå går den inte.. vad kan det vara? hmm

Senast redigerat av Funcken (21 juni 2010)

engolf
21 juni 2010 · 3 235 Inlägg

Ta loss fördelarlocket och blås rent, vatten kan ha hamnat där. Eller så kan din luftmassamätare spöka.

blink_pj
21 juni 2010 · 477 Inlägg

nästan hundra på lmm! sitter en tunn tunn tråd som mäter luften som susar förbi och den e sjukligt känslig för fukt (vatten)... när den pajjar så får du precis de symptomet du beskrev...

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
Funcken
22 juni 2010 · 2 Inlägg

okei så de e luftmassamätare som kan va sönder? den öppnar den där lukkan eller plattan som där e inne..

Mr_Larssa
28 juli 2010 · 19 Inlägg

Nej det itter ingen luftmasse mätare på dom, utan en luft mängdmätare. Med andra ord ätt fjäderspänndt spjäll som öppnas med att luften sugs gjenom til motorn och ger signal om hur mycket luft som paserar. Den kan spöka ja, men ingen tråd i den smile

Den sitter rakt efter luftburken, och är gjort i aluminium.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang