Död motor efter baktändning på 240GLT

Tony_
28 juli 2010 · 68 Inlägg

Hej! Min 240 glt -83 med b23E har helt plötsligt dött ikväll. Jag hade kört en sträcka på ca 1 mil och stannade bilen. Sedan skulle jag då starta den nästan direkt för att flytta den lite och det var då det hände. Jag råkade göra så att startmotorn bara "duttade" till så att motorn bara gick runt några varv. På dessa få varv så lyckades den tända till nån gång och avslutade med en baktändnings puff. När jag sedan vred på nyckeln igen så var motorn död. Jag lät den då stå i någon minut och prövade igen och fick den då att starta. Men den lät väldigt konstigt, hade noll tomgång och gav ifrån sig smällar som lät att komma från själva motorn. Misstänker att dom är från baktändning.
Nu undrar jag vad som kan ha hänt. Har prövat byta tändstift och kollat tändderlarna, men gör inga framsteg.
Skulle verkligen behöva ha igång bilen då jag är i behov av den sad Så om nån har någon idé om vad det kan vara så tackar jag och tar emot.

Mvh Tony

Hellectric Trött
29 juli 2010 · 267 Inlägg

Kolla om tändningen ställt om sig. Den ska inte kunna göra det, men det har hänt att folk (jag t ex) ställt tändningen och sen inte skruvat åt hårt nog... Kolla!

Tony_
29 juli 2010 · 68 Inlägg

Hellectric skrev:
Kolla om tändningen ställt om sig. Den ska inte kunna göra det, men det har hänt att folk (jag t ex) ställt tändningen och sen inte skruvat åt hårt nog... Kolla!

Tack för svaret smile Ska kolla imorgon om fördelaren sitter löst, dock har jag aldrig rört den skruven. Kan den alltså vrida om sig fast den är fastskruvad?

Hellectric Trött
29 juli 2010 · 267 Inlägg

Nja, har den alltid suttit där så tror jag inte att det är felet... Det uppstår om man ställer tändningen och sen glömmer skruva åt riktigt efter sig. Kollat tändspolen?

Lanjin
29 juli 2010 · 757 Inlägg

trött kamrem som kuggat över kanske?

Tony_
29 juli 2010 · 68 Inlägg

Hellectric skrev:
Nja, har den alltid suttit där så tror jag inte att det är felet... Det uppstår om man ställer tändningen och sen glömmer skruva åt riktigt efter sig. Kollat tändspolen?

Jo jag böt till en annan men samma problem :S

Tony_
29 juli 2010 · 68 Inlägg

Lanjin skrev:
trött kamrem som kuggat över kanske?

Var faktiskt första tanken som slog mig. Bilen har ju stått ett tag å det vette då fn när kamremmen är bytt senast. Låter ju faktiskt på motorns gång då den väl startar som att det inte öppnar och stänger i tid. Får väll köpa en ny rem och pröva.

Drönirettab
29 juli 2010 · 21 761 Inlägg

Lanjin skrev:
trött kamrem som kuggat över kanske?

Det är min misstanke också.

Hjälpte till att byta kamremmen på en B23A för ett antal år sedan. Remmen låg helt rätt när vi skulle starta motorn, men motorn gick inte igång direkt utan baktände och var sedan helt död. Då visade det sig att remmen hade kuggat om en massa pga baktändningen, blev att göra om igen. Sedan funkade allting. smile

Om spännrullen inte är bytt på länge så kan nog fjädern vara sliten och svag, bäst att byta rullen också tycker jag.

Senast redigerat av Drönirettab (29 juli 2010)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 juli 2010 · 13 791 Inlägg

eftersom det är en E motor och eftersom jag varit med om samma saker så kolla "slangen" mellan insuget och bränslefördelaren den svarta som sitter på undersidan av insuget

sköt isär det på min B21e som jag hade efter en baktändning
eftersom k-jet är sjukt känsligt så startar den ej när den slangen sitter lite snett
så titta inte bara lite snabbt utan montera av den och montera den igen och kolla noga att den sitter
samma sak med vevhus venten om den hoppar loss blir det samma problem

på den var kamremmen så dålig att den gick av några mil efter detta hade hänt smile

Senast redigerat av Growe (29 juli 2010)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Tony_
30 juli 2010 · 68 Inlägg

Efter kamremsbyte så funkar nu bilen igen dock så återstår lite elproblem som verkar finnas överallt på denna bil ;( Men tack ska ni ha för hjälpen så att jag snabbt kunde lösa problemet smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang