200SX S13 vill inte varva mer än 2000rpm

Bebbo Kocken
22 maj 2008 · 487 Inlägg

hej!
har lite problem med min 200sx S13 efter att jag har trimmat lite. Det jag har gjort är:

Garett GT28R turbo med stålomspunna slangar
444cc Spridare från skyline
Bränslepump Walbro 255L/h
Steg 3 chip (anpassad för resten av modifikationerna)
Z32 LMM
-Dawes Device laddtrycksstryrning
-Motoria extraktorgrenrör
-Motoria avgasystem, 3" hela vägen med ett 4" utblås
-25 raders termostatstyrd oljekyl
Olje Catchtank

Andra saker som jag gjort men som den har fungerat med:

*Sportluftfilter
*Större Intercooler (600x300x76)
*70mm tryckrör hela vägen
*JB Racing dump (JBR A-25)

Jo det är så att den startar och går ganska bra på tomgången men vill inte varva mer än 2000rpm
[video]http://www.garaget.org/video/25rpgvueksfy[/video]

Och så här ser det ut om man kolla på lambdamätaren och boost
[video]http://www.garaget.org/video/0p3jnw580cfd[/video]

Laddet står på -0.7 på tomgång om det inte syns.

Har provat att montera i en ny LMM.

Har ställt tändningen med stroboskop, står på 4e pricken om man räknar från insuget.

Nya tändstift, de gamla var väldigt sotiga och luktade soppa. De nya är också väldigt sotiga efter bara ett par test start.

Tittade ner i hålet där stiftet ska sitta i toppen och la märke till att det såg ut att vara ganska blött där nere.

Har provat att stoppa i ett nytt chip, men den enda skillnaden är att tomgången ökade från 900rpm till 1200rpm.

Så är det någon som har nå förslag på vad man ska göra?

Senast redigerat av Bebbo (26 maj 2008)

Japs-Jens
22 maj 2008 · 1 503 Inlägg

På tomgång ska den ladda cirka -0,7. Har du kopplat lmm rätt?

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=188632

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
sebban146
22 maj 2008 · 35 Inlägg

grattis du har en epa:)wink

Bebbo Kocken
22 maj 2008 · 487 Inlägg

sebban146 skrev:
grattis du har en epa:)wink

hahahahaha! coolt! en 1.8L turbo laddad epa

Bebbo Kocken
22 maj 2008 · 487 Inlägg

Oboy6 skrev:
På tomgång ska den ladda cirka -0,7. Har du kopplat lmm rätt?

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=188632

ööhhh....nu blir jag snurrig, jag har sett en helt annan bild, men den visar att alla sladdar används, samt att man grenar en sladd till 12V.

Och de var han som sålde LMM till mig som skickade den bilden med de kopplingsschemat som jag sa. Har även sett andra referera till den bilden, bl.a Shogun.

Japs-Jens
22 maj 2008 · 1 503 Inlägg

Bebbo skrev:

Oboy6 skrev:
På tomgång ska den ladda cirka -0,7. Har du kopplat lmm rätt?

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=188632

ööhhh....nu blir jag snurrig, jag har sett en helt annan bild, men den visar att alla sladdar används, samt att man grenar en sladd till 12V.

Och de var han som sålde LMM till mig som skickade den bilden med de kopplingsschemat som jag sa. Har även sett andra referera till den bilden, bl.a Shogun.

Det här schemat är jag som ändrat till svenska och bättre förklaringar. Fick förklarat för mig hur det skulle kopplas utav Shougun och kopplade så på min egen 200sx S13. Funkade kanon wink

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
Japs-Jens
22 maj 2008 · 1 503 Inlägg

Där jag skrivit "Ingen" så sitter det en kabel man kan jorda om man har lust. Dock gör det ingen skillnad då det redan går en förgrening med en kabel som är jordad dit. Va en kille som pillade upp sin z32 lmm och kikade på hur det såg ut nämligen wink INTE JAG!!

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
LocKtar Herr
23 maj 2008 · 1 722 Inlägg

Japp, låter som du kopplat LMM fel! eller så e den trasig! smile gl

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Skanke
24 maj 2008 · 17 Inlägg

prova o kasta tillbaka orginal lmm och prova o starta...

leo_m83
24 maj 2008 ·

det är LMM om du inte kan varva mer än 2000rpm. eftersom du har z32 lmm så förmodar jag att du har kopplat den fel / din lmm är kass. 100% att det är det som är felet wink

Bebbo Kocken
24 maj 2008 · 487 Inlägg

verkar vara ganska så lika bud här. att det är lmm alltså. men jag har provat med en ny och det var ingen skillnad, dock så ka jag ta en titt på kopplandet, igen. För jag har själv väldigt länge varit inne på att de är lmm som spökar.

Toffe10 Lastbils Mekaniker
24 maj 2008 · 357 Inlägg

Min bluebird går exakt lika dant om man kopplar ur LMM så kolla att de e rätt kopplat garanterat de felet...

leo_m83
24 maj 2008 ·

ifall du har bytt och det funkar fortfarnade inte så är det kopplandet du har gjort fel. ta nån bild så kan jag hjälpa dig med med sladarna

Bebbo Kocken
24 maj 2008 · 487 Inlägg

drog om lite sladdar till LMM och då fungerade bilen som den ska. Me jag märkte att jag glömde koppla i tändspolen till 1ans cylinder sen jag kollade stiftet sist. Kopplade in den och då gick den hur fint som hellst i typ 10sek, sen dog den bara och går inte att starta alls.

Lite senare la jag märke till att soppapumpen inte brummade innan man startar.
Säkringen var hel.

Mätte ström vid sista kopplingen innan de går ner i bränsletanken och där är det också ström.

Alltså måste felet ligga i tanken, men nu är det fredag och det ska festas så det får man titta på senare.

Men det är skumt att pumpen helt plötsligt dör.

leo_m83
25 maj 2008 ·

du anar inte vilka fel en s13 kan komma upp med wink

Bebbo Kocken
26 maj 2008 · 487 Inlägg

leo_m83 skrev:
du anar inte vilka fel en s13 kan komma upp med wink

hehe, ja jag har börjat märka det! taskigt nu när man har löst ett problem så bara uppstår ett annat.

men det här med soppa pumpen har jag inte lyckats lösa. Det finns ingen ström vid kontakten precis innan soppa pumpen, ingen ström vid säkringen till soppapumpen men det finns på 2 stift till pumpens relä.

Vilket jag tycker är väldigt skumt då strömmen ska passera säkringen först och sen till reläet. I allafall om man kollar verkstadsmanualen. För de som har tillgång till den har jag kollat på kopplingsschemat på sidan "EF & EC - 102".

nån som har nå idéer?

ihrfors
31 juli 2010 · 25 Inlägg

har du fått igång bilen ?
För har samma problem jag med kablarna från lmm, och min varvar inte heller över 2000 varv.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang