Tennspackla eller glasfiber vid igen-läggning av fd. dörrlister?

Biemer
29 juli 2010 · 110 Inlägg

Nu gör jag en egen tråd här för de är så delade meningar jag fått höra förut.
Jag ska alltså lägga igen spåren för dörrlisterna, 1cm djup ungefär, ska jag glasfibra eller tennspackla?
Tacksam för hjälp smile Mvh Markus.

Rspeter Audi A5 quattro driver.
29 juli 2010 · 2 203 Inlägg

Svetsa på en tunn plåtremsa över sen slipa o spackla.

Iam2fast4U
29 juli 2010 · 1 534 Inlägg

som inlägg ovan, svetsat dit en remsa sen tennspacklat sen haft på spackel osv

BMW E34 "538" (1990)
schnauz
30 juli 2010 · 1 758 Inlägg

Finns bara ett sätt egentligen: svetsa igen och tennspackla.
1 cm är på tok för mycket för att lägga igen med spackel, framför allt på en dörr som utsätts för så mycket vibrationer och smällar. Spricker garanterat förr eller senare. Plus att det är ett helvete att lägga så tjockt eftersom det mer än gärna sjunker och har sig.
Spackel bör man aldrig lägga mer än en eller möjligen två millimeter.
Glasfiberspackel hör överhuvudtaget inte hemma på bilplåt, det har man till plastbåtar och sånt trams.

Biemer
1 augusti 2010 · 110 Inlägg

Okej det låter bra. Men ska jag helsvetsa eller ska jag bara lägga kortare svetsar med mellanrum?
Kommer inte plåten att slå sig? Mvh Markus.

sir_daniel www.kudoz.se
2 augusti 2010 · 3 802 Inlägg

en punkt i taget o kyl med tryckluft så minskar du risken att det slår sig

Mercedes GL550 "Gangster mercan" (2008)
Jaguar Xj6 serie 2 "Bus katten" (1977)
Jaguar Xj6 4.2L LWB "Gammeljaggan" (1977)
schnauz
2 augusti 2010 · 1 758 Inlägg

Som sir_daniel säger!
Bland det viktigaste när man svetsar är att helt enkelt inse att det tar tid! Börja med att punkta fast biten där du vill ha den (och kolla noggrant längs med hela biten att den verkligen sitter som den ska). Sen lägger du en punkt i taget. Börja t.ex. i ena ytterkanten, sen lägger du en i andra ytterkanten, följt av en i mitten, sedan en mellan mitten och ena ytterkanten och sen en mellan mitten och andra ytterkanten.
Efter några punkter får man vänta en liten stund så det får svalna lite (brukar vara lagom att vänta tills man kan ta på plåten med handen utan att bränna sig). Eventuellt kan man som sir_daniel säger använda tryckluft etc. för att kyla mellan punkterna.
Tricket är alltså att lägga punkterna "lagom" långt ifrån varandra så man håller temperaturen jämn och inte för hög. För mycket värme på för liten yta så slår det sig. Så man får liksom hoppa fram och tillbaks och lägga en punkt här och en punkt där tills man svetsat hela skarven.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang