Service kost och intervall audi rs4 2005-

volvo242tic
5 augusti 2010 · 1 Inlägg

hej!

fundarer på at köpa mig en rs4 2005->

pris och försäkring på bilen är ok tyckar jag..
men, hur mycket måsta man räkna med i service kost per år på en bil av denna typ?
hur ofta är det service på dom?

har sök runt lite, utan at hitta svar..

Kenneth

Volvo S60 "S60R-Pluss" (2001)
Danne_gg KTH Ingenjör;)
5 augusti 2010 · 391 Inlägg

Du kan ju köra en RS4 på longlife service och byta olja var 2500mil.... MEN är bilen körd så eller att du kör så kommer den aldrig gå att sälja igen... räkna med oljebyten 500-1000mil på en sån maskin... och v8 dricker många liter olja så det kostar ju lite mera än på en vanlig bil.. sen är det väll "vanlig" service var 2500mil typ... men ring till olika audi verkstäder för priser och vad dom gör med bilen!

Four rings to rule them all!
Turbomotor volvolover
5 augusti 2010 · 667 Inlägg

jag har hört att det är ganska dyrt faktist, men sen om deet är sant lr inte vet jag inte.
iaf så tror ja de kosta de ca 30 000 för kamremsbyte big_smile men ja kan ha hört fel tongue

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
Danne_gg KTH Ingenjör;)
5 augusti 2010 · 391 Inlägg

rs4an har väll ändå kedja?

Four rings to rule them all!
Hilden
6 augusti 2010 · 178 Inlägg

Är det FSIn så har du kedja. Har sett på många amerikanska forum att dom å andra sidan sotar igen = rengöring i nästan samma prisklass som gamla rembytet...men vet inte om det beror på att jänkarna har sämre soppa eller om det är ett verkligt problem här åxå.

Annars är det väl som på min. Bara olja o div filter med intervaller efter eget samvete, bromsvätska vartannat år och stift ngn gång ibland antar jag på bensinarna. Behöver inte bli spec dyrt om du inte vill betala en handlare för att montera luft o pollenfilter och annat du själv kan göra på 5min till halva priset. Räkna med ett par 3 tusen för normal oljeservice beroende på verkstad. Kanske halva priset eller ännu mindre om du gör det själv.

Audi RS5 (2011)
JaggaChafen Tesla Senior Technician
6 augusti 2010 · 2 307 Inlägg

50,000 i året hade jag räknat med minst iaf. garanterat går den sönder nån gång ibland me

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Sharky
6 augusti 2010 · 10 287 Inlägg

Jag åkte Audi A8 i tre år och totalade 25.000 i service inklusive kamremsbyte (gamla komplicerade 4 ventils V8:an). Då hade jag en garagepolare som är Audi företagsmek så jag pröjsade vl ca 50% av vad en normal verkstad skulle ta. Så 50tkr på tre år skulle jag säga, dvs ca 17 tkr per år eller nåt sånt.

Fast det räcker ju med att EN sak går sönder och att det är "fel" sak så ryker 50tkr direkt "poff".

Jag bytte på tre år:
- kamrem, spännare, vattenpump
- totalt två oljebyten
- Luft och kupeflter.
- skivor fram
- belägg runt om en gång
- TRE gånger bytte jag ABS givare fram (systemfel på skiten)
- drivknutar fram (billigare om man vet att det samma som Passat diesel)
- Alla drivaxeldamasker fram
- Ett xenon fram
- CD växlare
- Tömma hela kupen på vatten sedan kondensevakueringen geggade igen (gjorde detta själv - helvete vad mattor. Standardfel)
- Bärgare en gång eftersom strömfördelningen vid höger framhjul ärgar sönder (batteri bak. Systemfel)

/Göran

JaggaChafen skrev:
50,000 i året hade jag räknat med minst iaf. garanterat går den sönder nån gång ibland me

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang