Orsak till lysande batterilampa i en Saab 9000?

Slash Saabifierad
8 augusti 2010 · 2 026 Inlägg

Vad kan dom olika orsakerna vara till att batterilampan lyser i en Saab 9000?
Om generatorn är dålig, dåligt spänd fläkt/generatorrem eller dåligt batteri känner jag redan till men finns det andra orsaker?

Om generatorn är dålig, hur svårt är det att byta kol eller generatorn? då syftar jag på en Saab 9000 2.0i ifrån 1992 (gamla versionen).

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Drönirettab
8 augusti 2010 · 21 761 Inlägg

Ytterligare en orsak kan vara om kabeln mellan batterilampan och generatorns D+ är kortsluten, då lyser lampan.

Om generatorn är Bosch med inbyggd laddregulator så bör det inte vara svårt att byta kol eller regulator. smile

Slash Saabifierad
8 augusti 2010 · 2 026 Inlägg

Drönirettab skrev:
Ytterligare en orsak kan vara om kabeln mellan batterilampan och generatorns D+ är kortsluten, då lyser lampan.

Om generatorn är Bosch med inbyggd laddregulator så bör det inte vara svårt att byta kol eller regulator. smile

Tackar för svar. Om den kabeln är kortsluten, yttrar det sig på andra sätt? exempelvis att lamporna ej fungerar eller dylikt eller kan det enbart göra att batterilampan lyser?

Vad jag förstått så har Saab generatorn mot torpedväggen, kan detta inte innebära att det blir lite krångligare att greja med generatorn eller är det lika enkelt som en vanlig bil?

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
dan-kristian
8 augusti 2010 · 518 Inlägg

laddregulatorn byter du lätt,sitter med 2st skruv men är lite trångt,,ska du byta generator så skruvar du bort den genom högra hjulhuset.

Funkiee Saab älskare!
8 augusti 2010 · 4 597 Inlägg

om du kollar på din färddatorn under hastighetsmätaren, vad säger den att generatorn laddar? Men det vanligaste är nog att kolen är slut så du byter laddregulatorn på generatorn, och på din bil är det nog lättast att ta loss insuget och grejja ovanifrån, och ta loss insuget går på en 10 min. ca 6 bultar.

Lycka till smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Slash Saabifierad
8 augusti 2010 · 2 026 Inlägg

mtudiesel skrev:
laddregulatorn byter du lätt,sitter med 2st skruv men är lite trångt,,ska du byta generator så skruvar du bort den genom högra hjulhuset.

Låter intressant om man klarar att byta laddregulatorn utan så mycket strul men att plocka i hjulhuset verkar lite bökigt hmm Kanske en enkel uppbyggnad?

Funkiee skrev:
om du kollar på din färddatorn under hastighetsmätaren, vad säger den att generatorn laddar? Men det vanligaste är nog att kolen är slut så du byter laddregulatorn på generatorn, och på din bil är det nog lättast att ta loss insuget och grejja ovanifrån, och ta loss insuget går på en 10 min. ca 6 bultar.

Lycka till smile

Jag går i tankarna att köpa en 9000 med detta problem. Har alla 9000 färddator? hur ändrar man för att se laddningen? vad skall den ligga på för att vara korrekt? är det bara plocka bort insuget som en vanlig sak och sedan sätta dit eller kan det uppstå problem genom att ta bort det? har aldrig grejat med en Saab förut, enbart kört en 9-5:a så detta är främmande teknologi för mig big_smile

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Funkiee Saab älskare!
9 augusti 2010 · 4 597 Inlägg

Då tycker jag du går i rätt tankar smile Nästan alla har, men från -92 och upp så har alla det. Under klockan som sitter till höger om ratten på instrumentpanelen (Finns två typer av klockor, digital och analog.) Är det den analoga har du 2 knappar, R och INFO. Har du den digitala har du 3 knappar ovanför dessa 2 knappar.) Tryck på info så kommer det ändra information i datorn som är placerad under hastighetsmätaren. Tryck på info tills du ser laddningen. Går ej och missa smile Om allt är skysst borde det ligga runt 14 volt, men det är inte konstigt om den ligger runt 13.7 volt heller.

Det är bara att plocka bort insuget, kolla bara så du inte tappar bort de gummirören som förbinder det övre och den undre delen av insugsdelen smile du ser när du får loss den övre delen.

Vanliga fel att den inte laddar är:
*Voltregulatorn som sitter på generatorn med de två skruvarna.
*B+ kablen som har blivit gammal, vilket gör att man får en rätt stor förlust.
*Någon jordkabel som inte har bra kontakt. (Mindre troligt då den jordas i motorn)

B+ kabeln är dock lite jobbigare och byta, men har du möjlighet att byta den, så byt den när du endå har insuget nere. Den går från generatorn till en skarv till startmotorn och sedan vidare upp till batteriet.

http://kjelectronic.com/laddning.html

Jätte bra sida för lite felsökning samt byte av B+ kabeln smile

Mvh Patrik

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang