Ni med VARNINGAR här på Gorg!

NVH
9 augusti 2010 · 9 Inlägg

Vad händer med de personer( som vi redan tidigare konstaterat) obetänksamt diskriminerar, och  framför fördomsfulla "sanningar" om en kategori som  vaxar on och vaxar of på ett gemensamt bilmärke, vaxar on och vaxar of person av samma kön, eller tillhör minoriteten som vaxar bikinilinje. Steget till diskriminering av etnisk grupp med alla samlade begrepp " blattebil, pizzabil, slembil, hallickbil, taikon, tattare och turkar" frodas i tråden "slanguttryck". Ord som betyder ful, fet, ickepåsättbar, bredarslad, lättbestigen kärring är många och fantasifulla. Detta tolererar vi för att vi tror att humorn gör det tillåtet att överskrida gränsen. Om jag som är finne hävdar att alla vi finska brudar kör bil som krattor pga höga pumps med tubsockor, ofta berusade av pissljummen koskenkorva och uttalar bilmärket "Peugeåt", då är det okej? Jag är finska. Hur skall en moderator dela ut dessa varningar, allting handlar ju om tolerans, egna fördomar och det egna ursprunget. Om man varnas genom att man blir anmäld för "opassande" inlägg, vad blir straffet och har en moderator någon att bolla med eller kommunicerar ni med den "misstänkte"? Hur länge är man avstängd och vem bestämmer längden på straffet????? Bara nyfikan :-)

Hamilton
9 augusti 2010 · 8 864 Inlägg

NVH skrev:
Vad händer med de personer( som vi redan tidigare konstaterat) obetänksamt diskriminerar, och  framför fördomsfulla "sanningar" om en kategori som  vaxar on och vaxar of på ett gemensamt bilmärke, vaxar on och vaxar of person av samma kön, eller tillhör minoriteten som vaxar bikinilinje. Steget till diskriminering av etnisk grupp med alla samlade begrepp " blattebil, pizzabil, slembil, hallickbil, taikon, tattare och turkar" frodas i tråden "slanguttryck". Ord som betyder ful, fet, ickepåsättbar, bredarslad, lättbestigen kärring är många och fantasifulla. Detta tolererar vi för att vi tror att humorn gör det tillåtet att överskrida gränsen. Om jag som är finne hävdar att alla vi finska brudar kör bil som krattor pga höga pumps med tubsockor, ofta berusade av pissljummen koskenkorva och uttalar bilmärket "Peugeåt", då är det okej? Jag är finska. Hur skall en moderator dela ut dessa varningar, allting handlar ju om tolerans, egna fördomar och det egna ursprunget. Om man varnas genom att man blir anmäld för "opassande" inlägg, vad blir straffet och har en moderator någon att bolla med eller kommunicerar ni med den "misstänkte"? Hur länge är man avstängd och vem bestämmer längden på straffet????? Bara nyfikan :-)

Om du läser alla inläggen i tråden så hittar du svaret.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
NVH
10 augusti 2010 · 9 Inlägg

Jaha jasså, jag tycker mig ha läst svaren av olika moderatorer och fått var och ens personliga uppfattning. Min fråga handlade mer om att det måste vara extremt svårt att dra gränser mellan "tuffa" skämt och ren hets mot folkgrupp. Jag har absolut inte riktat någon kritik mot någon av Er moderatorer, tvärtom, men det känns som om alla har en extremt defensiv hållning och uppfattar frågor som "ifrågasättande" eller kritik, inte de enkla frågor utan underton vi faktiskt ställer. Det kan väl inte föreligga en konflikt mellan vanliga medlemmar och de "utsedda" moderatorerna. Jag trodde vi delade ett gemensamt intresse och att samtliga medlemmar oavsett funktion bär ansvar för det han eller hon skriver t ex i bloggar och på öppna forum. Om moderatorerna inte har en specialutbildning av "kritisk granskning av text" utan avsätter fritid för att bygga upp en välfungerande site, kanske det krävs att ni hjälper varandra och även i fall av övertramp tar ansvar för ett avstängande eller en varning om regler överskrides. Jag är inte orolig för min egen del, men blir lite besviken på svaret. Jag har givetvis läst tråden men kan inte påstå att någon gemensam "policy" framträder speciellt tydligt. Strunt samma.
:-)

Att ropa skeppohoj leder oftast till att man ensam får ro båten, medan den som ligger i lä, sällan blir blåst"

Senast redigerat av NVH (10 augusti 2010)

Muttley
10 augusti 2010 ·

Jag anser att ni kan låsa tråden för de är hetsjakt på hamilton. Helt fel tycker jag då han inte ska få nått skit. Han stänger faktiskt trådar som inte har nån nytta.
Nu har hjag ingen aning om iphone tråden, men liksom


Vem ska ha den nya iphone??

jag

och jag


sen ska jag med ha en.

jag ska med ha...


lite ironi med. men de känns liksom rätt dumt och starta trådar om vem ska ha.

NVH
10 augusti 2010 · 9 Inlägg

]Jaha jasså, jag tycker mig ha läst svaren av olika moderatorer och fått var och ens personliga uppfattning. Min fråga handlade mer om att det måste vara extremt svårt att dra gränser mellan "tuffa" skämt och ren hets mot folkgrupp. Jag har absolut inte riktat någon kritik mot någon av Er moderatorer, tvärtom, men det känns som om alla har en extremt defensiv hållning och uppfattar frågor som "ifrågasättande" eller kritik, inte de enkla frågor utan underton vi faktiskt ställer. Det kan väl inte föreligga en konflikt mellan vanliga medlemmar och de "utsedda" moderatorerna. Jag trodde vi delade ett gemensamt intresse och att samtliga medlemmar oavsett funktion bär ansvar för det han eller hon skriver t ex i bloggar och på öppna forum. Om moderatorerna inte har en specialutbildning av "kritisk granskning av text" utan avsätter fritid för att bygga upp en välfungerande site, kanske det krävs att ni hjälper varandra och även i fall av övertramp tar ansvar för ett avstängande eller en varning om regler överskrides. Jag är inte orolig för min egen del, men blir lite besviken på svaret. Jag har givetvis läst tråden men kan inte påstå att någon gemensam "policy" framträder speciellt tydligt. Strunt samma.
Att ropa skeppohoj leder oftast till att man ensam får ro båten, medan den som ligger i lä, sällan blir blåst" :-). Jag är inte ute efter att klaga eller kritisera någon alls- alla frågor som ställs behöver inte vara provokativa eller ifrågasättande- Kolla tråden "slanguttryck", skratta åt orden, men sätt dessa i relation till de regler ni har som grund för bedömning av texter.... Ett bra förslag är att redovisa ( utan att avslöja vem) antalet varningar och orsak till bestraffning. Vi andra lär oss.... Inga hard feelings

Livserfarenhet är för en 20-åring summan av de samlade misstag man lyckats begå under denna korta tid ( Oscar Wilde )

SatansWrath Byggd för metaldecibel o kärnkraftsmäll
10 augusti 2010 · 661 Inlägg

Jag fick min varning och ett halvargt mejl för jag tyckte en viss man som kunde prata med hästar....nä men i tråden häst o ryttare på 70väg så var det ett jävla tradande om ingenting, så jag trodde vi kunde få slut på tradandet i den tråden med att välja skriva en vetenskaplig text om cyanid, och avsluta var god o svälj.

Ja så fick jag min varning, annars tycker jag det är rätt lugnt här med varningar osv.

Consider the god we could be without the grace
Once and for all
Diminish the sub principle and leave it's toxic trace
Once and for all !
Ford Mustang Mach 1 "Trinity" (2003)
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
10 augusti 2010 · 1 874 Inlägg

Skulle sälja lite prylar. Skrev ett blogginlägg och uppmanade alla till att köpa... hade nog missat en rätt viktig punkt i hela bloggsystemet här på Garaget! wink

Alecci
10 augusti 2010 · 2 014 Inlägg

NVH skrev:
Vad händer med de personer( som vi redan tidigare konstaterat) obetänksamt diskriminerar, och  framför fördomsfulla "sanningar" om en kategori som  vaxar on och vaxar of på ett gemensamt bilmärke, vaxar on och vaxar of person av samma kön, eller tillhör minoriteten som vaxar bikinilinje. Steget till diskriminering av etnisk grupp med alla samlade begrepp " blattebil, pizzabil, slembil, hallickbil, taikon, tattare och turkar" frodas i tråden "slanguttryck". Ord som betyder ful, fet, ickepåsättbar, bredarslad, lättbestigen kärring är många och fantasifulla. Detta tolererar vi för att vi tror att humorn gör det tillåtet att överskrida gränsen. Om jag som är finne hävdar att alla vi finska brudar kör bil som krattor pga höga pumps med tubsockor, ofta berusade av pissljummen koskenkorva och uttalar bilmärket "Peugeåt", då är det okej? Jag är finska. Hur skall en moderator dela ut dessa varningar, allting handlar ju om tolerans, egna fördomar och det egna ursprunget. Om man varnas genom att man blir anmäld för "opassande" inlägg, vad blir straffet och har en moderator någon att bolla med eller kommunicerar ni med den "misstänkte"? Hur länge är man avstängd och vem bestämmer längden på straffet????? Bara nyfikan :-)

NVH skrev:
Jaha jasså, jag tycker mig ha läst svaren av olika moderatorer och fått var och ens personliga uppfattning. Min fråga handlade mer om att det måste vara extremt svårt att dra gränser mellan "tuffa" skämt och ren hets mot folkgrupp. Jag har absolut inte riktat någon kritik mot någon av Er moderatorer, tvärtom, men det känns som om alla har en extremt defensiv hållning och uppfattar frågor som "ifrågasättande" eller kritik, inte de enkla frågor utan underton vi faktiskt ställer. Det kan väl inte föreligga en konflikt mellan vanliga medlemmar och de "utsedda" moderatorerna. Jag trodde vi delade ett gemensamt intresse och att samtliga medlemmar oavsett funktion bär ansvar för det han eller hon skriver t ex i bloggar och på öppna forum. Om moderatorerna inte har en specialutbildning av "kritisk granskning av text" utan avsätter fritid för att bygga upp en välfungerande site, kanske det krävs att ni hjälper varandra och även i fall av övertramp tar ansvar för ett avstängande eller en varning om regler överskrides. Jag är inte orolig för min egen del, men blir lite besviken på svaret. Jag har givetvis läst tråden men kan inte påstå att någon gemensam "policy" framträder speciellt tydligt. Strunt samma.
:-)

Att ropa skeppohoj leder oftast till att man ensam får ro båten, medan den som ligger i lä, sällan blir blåst"

Ganska långa och röriga inlägg (försök gärna med styckeindelning nästa gång), men jag ska försöka mig på ett svar i alla fall, även om jag liksom Hamilton anser att de flesta svaren på dina frågor står att finna tidigare i tråden.

Ibland är det lätt och ibland är det svårt att avgöra huruvida en användares skriverier på forumet innebär ett regelövertramp, liksom hur svårt detta regelövertramp är och vilka de lämpliga konsekvenserna borde bli. Det finns fall där bilden är kristallklar och ärendet inte lämnar mycket att filosofera kring, men det finns naturligtvis fall där man är tveksam, för att inte rent ut säga helt villrådig.

När moderatorer är osäkra på korrekt handlingsförfarande tas ärendet ofta upp med andra som ingår i administrationen; vi har en egen forumsdel som inte är synlig eller tillgänlig för vanliga medlemmar. Där inne diskuteras naturligtvis allmän sajt-/forumspolicy, men i förekommande fall också enskilda trådar, enskilda inlägg och/eller enskilda medlemmar. Vi diskuterar även typer av modereringsåtgärder samt påföljder vid regelbrott.

Naturligtvis är målet att hålla en så jämn policy som möjligt när vi modererar forumen, men eftersom vi som sagt är individer så kommer det alltid att finnas en viss diskrepans mellan de åtgärder vi vidtar - i synnerhet i de fall där regelbrotten inte är solklara och det är just en personlig bedömning som krävs. Vi moderatorer ska främst vara objektiva och vår största stöttepelare är - som tidigare sagts - gällande regelverk. Detta går lite grand stick i stäv med att vi ska lägga diverse egna värderingar i andra användares skriverier. Vi kan inte gärna surfa runt och bli kränkta å andra personers vägnar när vi finner en användares uttalanden på gränsen till olämpliga.

Samtliga här på forumet har ansvar för vad de skriver i sina bloggar och inlägg, något alla borde veta men få ibland verkar förstå. Jag kan här passa på att påpeka att vi har ytterligare medel till hands utöver tillsägningar, varningar och avstängningar om situationen så skulle kräva det - polisanmälningar.

Jag brukar ofta försöka poängtera att den största hjälpen vi i administrationen kan få när det gäller moderering av forumen kommer just från er forumsanvändare. Framförallt hjälper det oss mest om alla håller sig till reglerna, men då det realistiskt sett är en utopi kan man i alla fall hoppas på att vi får hjälp med att uppmärksamma regelbrotten. De okvädingsord du tog upp tidigare kan kännas stötande för en person men inte för en annan. I de fall vi moderatorer själva inte upptäcker detta eller helt enkelt gör en felbedömning av överträdelsens art och/eller tyngd är det meningen att forumsanvändarna själva ska göra bruk av rapporteringsfunktionen.

Därtill finns - som jag tidigare nämnt - möjligheten att arbeta för förändringar i regelverket om användarna anser att det brister i någon aspekt. Sådan kritik ska naturligtvis framföras på ett konstruktivt sett för att ens tas på allvar. I sista änden är det alltid Chrizz som avgör vad som gäller och inte gäller, men det betyder ingalunda detsamma som att han är döv och/eller oförstående inför användarnas åsikter och idéer.

Ibland får man som moderator känslan av användarna förväntar sig att vi ska vara rent mekaniska i vår moderering - allt ska åtgärdas direkt, inga felbedömningar får förekomma och full konsekvens både i fråga om moderering och påföljder ska vara självklart. Ta ett tag och filosofera om hur forumet hade sett ut om modereringen hade skötts av en bot eller liknande och fundera på om det är något du skulle vilja ha?

Jag skulle för den delen vara mycket intresserad av att se dig (eller någon annan användare för delen) ge svar på dina egna frågeställningar.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Bjare
10 augusti 2010 · 945 Inlägg

Väldigt bra inlägg Alecci! Det gjorde du bra och lämnade samtidigt en god portion kvalitè.
Självklart är detta ingen tråd som kommer vara öppen i evighet men tror det är bra att den finns.

Den kommer säkerligen göra väldigt stor nytta för användare som söker eller blir länkade hit.

Om jag får tid på mig så kommer jag gärna med ett inlägg i ditt utförande inom kort som svar.
Misstänker också att vi drar detta mot sitt avslut och skulle gärna vilja gräva fram 'guldet' till dess.

Det är nyttigt att veta vad som sker bakom stängda dörrar och hur man är observerad.
Speciellt i vilken form. Tydligen i en väldigt ordentlig form nu när du nämner ert privata forum. Bra!

Vi utmärkande användare med synpunkter borde lämna sin egen story hur vi hade drivit det hela.
Vilka åtgärder vi hade valt och hur vi hade resonerat kring det. Samtidigt som man varit införstådd.

Volkswagen Passat 1.8t "Höghus-edition" (2000)
NVH
11 augusti 2010 · 9 Inlägg

Alecci!
Jag har en gång tidigare ställt en "moderator fråga".
Fick initialt ett kort, ganska avvisande svar av moderator X. Då jag inte kände mig nöjd, omformulerade jag mig.
Du gav mig då ett svar, välformulerat, pedagogiskt upplagt ( med styckesindelning), jag fick välmotiverade och högst proffesionell hjälp av dig, TACK!.
Utan minsta spår av ironi eller skämt, Du är utmärkt som moderator.
Jag engagerar mig inte i dessa ärenden för att leta konflikt.
Är seriös engagerad och intresserad och jag ger er allt mitt stöd för det ideella arbete ni gör och har aldrig haft någon känsla av att ni skulle "leta" fel , eller "gärna fälla".
Dessutom träffade du min svaga punkt i en kort sammanfattning.
Du tyckte mina inlägg var röriga.
Du har helt rätt. Jag skall skärpa mig.

Jag jobbar med att korta ner meningar, associera mindre och ta "mindre" plats.

Jag instämmer i det du på slutet antydde, om jag som en del i ett system kritiserar en del eller delar av systemet ,då  kan jag inte ta ett steg tillbaka och betrakta problemet utifrån. Då blir det " gnäll".

Om jag känner mig som en kugge i ett större hjul, ha ha (över 20 i alla fall), bör jag samtidigt framföra tänbara lösningar.

Att ha en del av ert "moderator-forum" öppet för oss användare, ge oss en inblick i vad problemen hanlar om, kanske ger det er ett beslutsunderlag som underlättar.
För övrigt har många forum satt gränsen vid "polisanmälan" ( ex www. doktorsguiden.se) där patienter, ibland i rätt hårda ordalag kritiserar sina doktorer, samt poänger diverse färdigheter.
Nu handler det om personer som skall kritiseras, inte bilar, och gränsen till förtal/ärekränkning kan tas upp av den som blir utsatt. Alternativt så silas de värsta påhoppen bort innan publicering.

Om vi bryter mot lagen skall det givetvis polisanmälas. Vi kan ju inte ha en "egen" lagstiftning på garaget som kanske innebär en mer tolerant syn på viss tydligt lagreglerade samhällsbrott.

Bör inefatta misstankar om stöld, häleri, etc. Detta förutom personangrepp och dy.

Tack Alecci, du kan dina saker, antar att du skriver och formulerar dig i ditt civila jobb, jurist eller journalist?
Jag är bara en gammal rostig "Lada" årgång -62 från Finland. Har dock passerat besiktningarna och har av medlidande ( tror jag) höga placeringar på den andra "siten" jag nämner ovan.
Hoppas detta var mer lättläst Alecci!

Senast redigerat av NVH (11 augusti 2010)

Panzar_Audi
11 augusti 2010 · 820 Inlägg

Jag gillar att moderatorerna går ut och möter "allmänheten", sen om man tycker dom gör fel ibland osv spelar ingen roll smile. Om man tar t.ex politiker, hur ofta tycker man inte dom gör fel? och hur ofta möter dom "allmänheten" på ett bra sätt? wink

Om man säger
Andreas 940 -utan 940
14 augusti 2010 · 1 728 Inlägg

Mickeus skrev:
varför ska alla vara på modarna? jag tycker dom gör ett bra jobb om någon bryter reglerna så är det självklart att dom låser trådarna eller ger ut varningar.. jag förstår inte hur folk orkar hålla på så mycket om det? tex andreas 940 , du är inte mod eller admin och du har nästan garanterat inte gått igenom alla regler så jag förstår inte varför du inte bara kan släppa det?
och nu handlar denna tråden om hur folk har fått sina varningar inte hur admin låser trådar..

Mvh/ M

Jag hade bara tråkigt och kände att jag behövde få ur mig det jag retat mig på en längre tid, jag har insett att det är lönlöst att säga vad man tycker då de ansvariga håller varandra om ryggen och inte är intresserade av medlemmarnas åsikter.

On topic: Jag fick en varning när jag kallade en annan medlem för "tönt" trots att det var absolut befogat.
Jag blev avstängd samt att hela tråden raderades när en person ville ha tips på namn till sin nystartade solfilmsmonteringsfirma, firman fanns i Kristianstad så jag föreslog "Kristianstad knulltejp".
Jag vet inte vem det var som bannade mig men jag skickade ett mail till en admin och fick kontot upplåst samma dag.

Alecci
14 augusti 2010 · 2 014 Inlägg

Ursäkta att jag inte svarat tidigare, har varit lite disträ på sistone av olika orsaker...

Bjare skrev:
Väldigt bra inlägg Alecci! Det gjorde du bra och lämnade samtidigt en god portion kvalitè.
Självklart är detta ingen tråd som kommer vara öppen i evighet men tror det är bra att den finns.

Den kommer säkerligen göra väldigt stor nytta för användare som söker eller blir länkade hit.

Om jag får tid på mig så kommer jag gärna med ett inlägg i ditt utförande inom kort som svar.
Misstänker också att vi drar detta mot sitt avslut och skulle gärna vilja gräva fram 'guldet' till dess.

Det är nyttigt att veta vad som sker bakom stängda dörrar och hur man är observerad.
Speciellt i vilken form. Tydligen i en väldigt ordentlig form nu när du nämner ert privata forum. Bra!

Vi utmärkande användare med synpunkter borde lämna sin egen story hur vi hade drivit det hela.
Vilka åtgärder vi hade valt och hur vi hade resonerat kring det. Samtidigt som man varit införstådd.

Allting som hjälper användarna på forumet att åstadkomma en så nyttig och trivsam miljö som möjligt ligger i mitt intresse. Jag hoppas att eventuella svar från administrationen här i tråden kan göra någon nytta både nu och i framtiden.

Naturligtvis diskuteras inte alla ärenden i moderatorernas forumsavdelning. De personer Chrizz anlitar som moderatorer/administratörer väljs ut just eftersom de visar prov på eget tänkande, integritet, sunt förnuft, osv. Det är lite grand det som ligger till grund för vår personliga bedömning i diverse olika ärenden. En person jag via forumet "käftat" med en dag kanske jag ska moderera en annan dag och då gäller det både att inte vara personlig och ändå bedöma ärendet som någorlunda unikt och därefter fatta beslut om rättvisa - och helst - konsekventa åtgärder. Ett av de kriterier som finns för att ingå i administrationen är just att man ska kunna fatta självständiga beslut så ofta som det är rimligtvis möjligt. Inte mycket skulle hända här i form av moderering om varenda liten fråga tvunget skulle tas upp för diskussion i "vår" avdelning.

Något jag tror att många missar är att vi som ingår i administrationen inte enbart är moderatorer/administratörer; vi skriver även på forumet i form av vanliga användare. Det som fick mig att vilja vara en del av Garagets stab var just att jag trivdes så bra här som användare att jag gärna ville lämna mitt eget bidrag till att det fortsatte vara trivsamt och utvecklande, både för sajten själv och dess användare.

Synpunkter på både forumet och sajten är nästintill alltid bra så länge de uttrycks på rätt sätt - och som jag nämn tidigare - uttrycks i form av konstruktiv kritik.

NVH skrev:
Alecci!
Jag har en gång tidigare ställt en "moderator fråga".
Fick initialt ett kort, ganska avvisande svar av moderator X. Då jag inte kände mig nöjd, omformulerade jag mig.
Du gav mig då ett svar, välformulerat, pedagogiskt upplagt ( med styckesindelning), jag fick välmotiverade och högst proffesionell hjälp av dig, TACK!.
Utan minsta spår av ironi eller skämt, Du är utmärkt som moderator.
Jag engagerar mig inte i dessa ärenden för att leta konflikt.
Är seriös engagerad och intresserad och jag ger er allt mitt stöd för det ideella arbete ni gör och har aldrig haft någon känsla av att ni skulle "leta" fel , eller "gärna fälla".
Dessutom träffade du min svaga punkt i en kort sammanfattning.
Du tyckte mina inlägg var röriga.
Du har helt rätt. Jag skall skärpa mig.

Jag jobbar med att korta ner meningar, associera mindre och ta "mindre" plats.

Jag instämmer i det du på slutet antydde, om jag som en del i ett system kritiserar en del eller delar av systemet ,då  kan jag inte ta ett steg tillbaka och betrakta problemet utifrån. Då blir det " gnäll".

Om jag känner mig som en kugge i ett större hjul, ha ha (över 20 i alla fall), bör jag samtidigt framföra tänbara lösningar.

Att ha en del av ert "moderator-forum" öppet för oss användare, ge oss en inblick i vad problemen hanlar om, kanske ger det er ett beslutsunderlag som underlättar.
För övrigt har många forum satt gränsen vid "polisanmälan" ( ex www. doktorsguiden.se) där patienter, ibland i rätt hårda ordalag kritiserar sina doktorer, samt poänger diverse färdigheter.
Nu handler det om personer som skall kritiseras, inte bilar, och gränsen till förtal/ärekränkning kan tas upp av den som blir utsatt. Alternativt så silas de värsta påhoppen bort innan publicering.

Om vi bryter mot lagen skall det givetvis polisanmälas. Vi kan ju inte ha en "egen" lagstiftning på garaget som kanske innebär en mer tolerant syn på viss tydligt lagreglerade samhällsbrott.

Bör inefatta misstankar om stöld, häleri, etc. Detta förutom personangrepp och dy.

Tack Alecci, du kan dina saker, antar att du skriver och formulerar dig i ditt civila jobb, jurist eller journalist?
Jag är bara en gammal rostig "Lada" årgång -62 från Finland. Har dock passerat besiktningarna och har av medlidande ( tror jag) höga placeringar på den andra "siten" jag nämner ovan.
Hoppas detta var mer lättläst Alecci!

Det är förvisso inte min sak att ikläda mig rollen som lärare i bruket av svenska språket här, men du tog åt dig kritiken bra och anpassade dig därefter. Thumbs up!

Jag tror inte att jag är vare sig bättre eller sämre som moderator än någon annan som ingår i administrationen här, faktum är att allihop är bra på det de gör och ska göra (att upprätthålla gällande regelverk), och att jag kanske ibland uppfattas som "vettig" har nog mer med min diskutabelt språkliga begåvning att göra än mina åtgärder som moderator/administratör. Det betyder inte per automatik att jag fattar en större andel rätta beslut gällande modereringen på forumet. Alla har sina brister, även jag.

Alla användare på forumet är kuggar i ett maskineri. Utan användare, inget forum - helt enkelt. Ingen bör glömma att det trots allt är användarna som gör sajten till vad den är, både på gott och ont, och jag är tämligen förvissad om att vi moderatorer skulle ha det jäkligt tråkigt om vi var de enda som hängde här. Alla som är aktiva på sajten är delaktiga på sitt sätt i hur allting är och hur det kommer att bli.

Problemet med att ha en helt öppen moderatorsavdelning vore i första hand att användare genom uppvisande av allmän opinion skulle kunna påverka modereringsarbetet på ett sätt som står i strid med gällande regler. Även om den allmänna opinionen på forumet alltid är av intresse kan den av naturliga skäl inte alltid vara allena rådande. Användarna på forumet har redan en fullt fungerande ventil för sina tycken och tänkanden i form av forumsdelen för Tips, förslag & åsikter. Att ha en fullt öppen avdelning där moderering alltid diskuteras till leda vore inte rättvist mot vare sig de ämnen, moderatorer eller individuella användarna som avhandlas i respektive frågor.

Polisanmälan är naturligtvis en form av "sista utväg", men det kanske kan vara klokt att hålla i minnet att den åtgärden finns att ta till i extrema fall. Vanligtvis fungerar tillsägelser eller varningar väldigt bra, och annars brukar en avstängning lösa det mesta av det som återstår.

Att Garaget ska följa gällande svensk lagstiftning är självförstått enligt mitt sätt att se det, det är på ett sätt en grundläggande beståndsdel i att sajten ens existerar i sin nuvarande form. Det är bland annat därför vi inte kan tillåta annonsering om streetrace, etc. Om vi ska vara en lagenlig sajt kan vi inte lika gärna tillåta, uppmuntra till eller främja brott mot svensk lagstiftning - vart åt än våra högst personliga åsikter må luta - eftersom det, förutom att det skulle vara olagligt, även skulle innebära hyckleri.

Lite OfT, men precis som det står i min presentation är jag av årsgång -80 och före detta IT-ekonom/lastbilschaufför, även om jag måhända låter som en politiker av värsta, lismande sort ibland när jag skriver på forumet.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Hedning Fd Bannad
25 augusti 2010 · 657 Inlägg

Den första dök väll upp under någon "nissan är skit" argumentation, och den andra dök upp när nån mupp klagade på att bli anklagad för inavlad get.

jag tyckte att jag hade rätt iaf. Jag har nämligen aldrig fel. en gång trodde jag att jag hade fel, men då hade jag fel.

Märkesbög
Tomten88
25 augusti 2010 · 103 Inlägg

Jag blev först avstängd en månad och nu en varning efteråt p.g.a Spam/massutskick..

Handlade om en träff för att få dit så mycke folk/bilar som möjligt, även från andra regioner då de oftast inte kollar just i den forums delen får våran region smile

Saab_Diana
25 augusti 2010 · 401 Inlägg

Ofta är det så att många kommer undan med vad som helst och när man rättar till dom klagas det hos mod och så vips har man sig en varning.

Saab 9-5 "AERO" (2001)
BMW 535 "i" (2012)
Saab 9-5 "2.0" (2000)
loow Jävel
21 september 2010 · 2 018 Inlägg

Jag fick en varning för att ha postat en olämplig länk. Men det var ett år sen typ, och varningen är borta nu smile

You got to risk it, to get the biscuit :)
skruttan Klassvärd/fram matare
16 december 2010 · 215 Inlägg

Andreas 940 skrev:

Sharky skrev:
Jag har också låst sådana trådar och Chrizz har rättat mig och öppnat dom igen. Vi moderatorer är inte "kloka och perfekta" på något extremt sätt och det går nog alldeles utmärkt att gräva fram exempel där vi har gjort fel på ett eller annat sätt.
Vilken "felprocent" tycker ni att vi moderatorer skall få ha? 1%, 5% 10%? Jag har tex redan denna morgon gjort ca 10 actions i forumet. Har ni sett dom? Där har en del i problematiken, vi gör många actions som ingen ser därför att dom inte retar upp någon.

När det gäller varningar - förstår ni inte varför ni har blivit varnade, tala då om det genast och vänta inte ett halvår för att sedan klaga i den här tråden. Att här berätta varför ni blivit varnade, ok, men blir det alltför mycket gnäll om gamla varningar där ni givetvis var helt oskyldiga så kommer vi att tröttna och låsa tråden.


/Göran

Självklart kan alla göra fel, jag tror tom. att jag själv hade fel en gång, minns inte vad det var. smile
Det är så verkligheten ser ut; gör man som man ska får man ingen kritik men gör man nåt dumt får man veta det. Detta gäller på såväl arbetsplatser som i internetforum. wink

Det jag menade var att Hamilton i stor utsträckning låter sitt humör styra så vilken sida han vaknar på kan avgöra om en medlem bara får en varning eller blir avstängd och så ska det inte vara.

Men så får det ju faktiskt vara att hans humör ska få styra vad som blir varningar eller inte..
Då kanske Chrizz ska fundera på att ta bort honom faktiskt.. för precis som allt annat i samhället drar man alla över samma kam, alltså gör en Moderator fel så gör alla fel ungefär lite så..
men tycker du o dom andra som skrivit här inkl Chrizz varit väldigt sakliga men Hamilton låtit som du säger humöret styra o hans egen åsikt.. som Moderator får man inte ha en egen åsikt om man propagerar för när man för tala som Moderator..

Sorry Chrizz.. men var tvungen att belysa detta..

Mattss0n LTJD
16 mars 2011 · 192 Inlägg

Är man för ärlig så får man en varning, punkt.

Flyger just nu:
SAAB 9000 AERO
SAAB SONETT III - 71
SAAB 900 CABRIOLET
Saab 900 Cabriolet "Aero Wannabe" (1994)
Saab Sonett III "4000 mil" (1971)
Phed
16 mars 2011 · 242 Inlägg

Anledningen till min varning är för att jag är så fruktansvärt dryg.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang