Hur lär man sig att mecka?

Danyeal
23 augusti 2010 · 420 Inlägg

Hey

Jag har funderat länge på att köpa in en bil och börja mecka. Det är många som säger börja med en volvo 850, 240, eftersom dom är så billiga och det finns så många månag delar man kan köpa till billigt. osv. Mitt första problem är, jag är totalt nollställd när det gäller att bygga / modda en bil. Nu frågar jag er hur ni har gått tillväga för att kunna mecka och modda era bilar. Finns det några böcker ni rekommenderar eller någon 1års utbildning man kan gå på för att lära sig grunderna och börja, eller bör man hitta någon i samma område och hänga på i garaget och bli upplärd? Ja, precis vad som helst. Vad är den bästa metoden egentligen enligt er och er erfarenhet.

Uppskattar alla hjälpsamma svar smile

MVH - Dany

R.I.P Gabriel Brorson 1987-2010
Aga_Diff Bärs!
23 augusti 2010 · 3 456 Inlägg

Beror ju lite på vad du vill göra, men köp valfri bil, en Haynes bok, verktyg & sätt igång! smile

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
henke_92 TBM NINJA
23 augusti 2010 · 917 Inlägg

kom på en ide, utöva den med hjälp av garaget eller kompisarna smile man läär sig nästa bara genom att prova har jag upptäckt, jag börja med mopeder, grund å botten samma som bilar, rullar och har motor

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
PoulZen
23 augusti 2010 · 772 Inlägg

Kom fram till först vad du vill göra. Vill du "styla" en bil, sätta kjolpaket och vinge och sänka och grejer, eller vill du göra bilen så nära nyskick som möjligt. Eller en blandning?

Fundera lite på det först.
Och vill du sen styla den helst, så ska du försöka hitta en bil som är i så bra skick som möjligt, för att slippa laga rost och byta en massa saker på den.

Vill du mer lära dig hur en bil är uppbyggd och börja meka med motordelar osv, så är det bästa
att köpa en billig bil, och börja plocka ner del för del. Ta gärna hjälp av en kompis som kan förklara
för dig vad varje del är för något om du inte vet det.

Du lär dig mer på att plocka ner bilen själv än att gå en utbildning.
Men Haynes böcker är bra läsning som Aga_Diff skrev.

Senast redigerat av PoulZen (23 augusti 2010)

Danyeal
23 augusti 2010 · 420 Inlägg

PoulZen skrev:
Kom fram till först vad du vill göra. Vill du "styla" en bil, sätta kjolpaket och vinge och sänka och grejer, eller vill du göra bilen så nära nyskick som möjligt. Eller en blandning?

Fundera lite på det först.
Och vill du sen styla den helst, så ska du försöka hitta en bil som är i så bra skick som möjligt, för att slippa laga rost och byta en massa saker på den.

Vill du mer lära dig hur en bil är uppbyggd och börja meka med motordelar osv, så är det bästa
att köpa en billig bil, och börja plocka ner del för del. Ta gärna hjälp av en kompis som kan förklara
för dig vad varje del är för något om du inte vet det.

Du lär dig mer på att plocka ner bilen själv än att gå en utbildning.
Men Haynes böcker är bra läsning som Aga_Diff skrev.

det är precis det jag är ute efter! vill först och främst lära mig hur en bil är uppbygd, vilka delar det finns, och sen börja med styling smile. .. Vilka är de här haynes böckerna alla talar om ? vart kan man få tag på de ?

Tusen tack för svaren grabbar smile uppskattat som fan

R.I.P Gabriel Brorson 1987-2010
Danyeal
23 augusti 2010 · 420 Inlägg

henke_92 skrev:
kom på en ide, utöva den med hjälp av garaget eller kompisarna smile man läär sig nästa bara genom att prova har jag upptäckt, jag börja med mopeder, grund å botten samma som bilar, rullar och har motor

hahah, använde bara min moped i ett år eller så,  o har inte så många kompisar som håller på o mecka med grejer, utan 90% sitter hemma med chips-tuttar och spelar world of warcraft lol

R.I.P Gabriel Brorson 1987-2010
Danyeal
23 augusti 2010 · 420 Inlägg

Aga_Diff skrev:
Beror ju lite på vad du vill göra, men köp valfri bil, en Haynes bok, verktyg & sätt igång! smile

mm dom böckerna har  man hört talas om big_smile men hur bra är dom egentligen

R.I.P Gabriel Brorson 1987-2010
Helvete_racing Arg Snickare
23 augusti 2010 · 875 Inlägg

Haynes böckerna finns att köpa på typ mekonomen, biltema etc..
Det finns en bok för varje bil kan man säga. (äldre bilar) Volvo 740 skulle jag börja meka om jag var dig.

Börja med att fösöka byta kamrem. bara en sån sak kan vara knepigt för en nybörjare, men det går om man vill.  så får du lära dig nolla motorn, ställa kammen rätt. kan du det så vet man grunden för hur en motor fungerar.

detta är lite krångligare på en 850 eftersom det är 2 kamaxlar. så börja pilla med en 740, och sedan avancerar du till kanske en 850 smile

jag bytte motor + växellåda i min bil. och jag var inget proffs. Fick hjälp av kompisar och man lär sig med tiden.


lycka till!

Danyeal
23 augusti 2010 · 420 Inlägg

volvo_r-optik skrev:
Haynes böckerna finns att köpa på typ mekonomen, biltema etc..
Det finns en bok för varje bil kan man säga. (äldre bilar) Volvo 740 skulle jag börja meka om jag var dig.

Börja med att fösöka byta kamrem. bara en sån sak kan vara knepigt för en nybörjare, men det går om man vill.  så får du lära dig nolla motorn, ställa kammen rätt. kan du det så vet man grunden för hur en motor fungerar.

detta är lite krångligare på en 850 eftersom det är 2 kamaxlar. så börja pilla med en 740, och sedan avancerar du till kanske en 850 smile

jag bytte motor + växellåda i min bil. och jag var inget proffs. Fick hjälp av kompisar och man lär sig med tiden.


lycka till!

Ahh tack så otroligt mycket för hjälpen haha nu fick jag 2 uppdrag utav dig också smile. Men ska jag läsa böckerna först och sen börja mecka eller ha med boken och mecka samtidigt?

tack ännu en gång :-)

R.I.P Gabriel Brorson 1987-2010
Fiesta_Racing Ford fantast
23 augusti 2010 · 1 607 Inlägg

annas är det att plocka ner en sak på bilen och sätta ihop den igen. typ frambromsarna eller något. du märker nog om du missat något smile om det ligger kvar saker på marken/golvet smile

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den
Helvete_racing Arg Snickare
23 augusti 2010 · 875 Inlägg

Danyeal skrev:

volvo_r-optik skrev:
Haynes böckerna finns att köpa på typ mekonomen, biltema etc..
Det finns en bok för varje bil kan man säga. (äldre bilar) Volvo 740 skulle jag börja meka om jag var dig.

Börja med att fösöka byta kamrem. bara en sån sak kan vara knepigt för en nybörjare, men det går om man vill.  så får du lära dig nolla motorn, ställa kammen rätt. kan du det så vet man grunden för hur en motor fungerar.

detta är lite krångligare på en 850 eftersom det är 2 kamaxlar. så börja pilla med en 740, och sedan avancerar du till kanske en 850 smile

jag bytte motor + växellåda i min bil. och jag var inget proffs. Fick hjälp av kompisar och man lär sig med tiden.


lycka till!

Ahh tack så otroligt mycket för hjälpen haha nu fick jag 2 uppdrag utav dig också smile. Men ska jag läsa böckerna först och sen börja mecka eller ha med boken och mecka samtidigt?

tack ännu en gång :-)

ja det skadar nog inte att läsa på innan man börjar, men att ha boken med sig i garaget är bra.
jag har dock aldrig använt någon, allt passar oftast bara på ett sett. lite foton när man plockar ner saker brukar hjälpa. skriva namn på slangar så man vet vart dom ska sitta. men detta slipper man ju göra om man har en haynes bok.

Blomsterberg plattsättare!
23 augusti 2010 · 804 Inlägg

plockar du med lite vad som helst så ser du ju hur det sitter från början så är det bara att sätta dit grejerna så det satt och det har jag lärt mig mycket på att göra utan någon bok fast det underlättarn givetvis med bok så slipper du leta efter lite allt möjligt t.e.x så letade jag efter spännigen vart handbromsen satt på min s60 och det som hjälpte mig då utan bok va helt enkelt google fast det visade sig att den satt för bra mot vad man kunde tro smile

Man är inte full förrän man ligger på golvet och måste hålla i sig!!
Medlem
www.pro-racing.se
Hedning Fd Bannad
23 augusti 2010 · 657 Inlägg

Köp en billig bil. Dom brukar ha en tendens att gå sönder ofta och vill man köra så blir man tvungen att lära sig.

Märkesbög
Saabarn_Eric
23 augusti 2010 · 265 Inlägg

Danyeal skrev:

henke_92 skrev:
kom på en ide, utöva den med hjälp av garaget eller kompisarna smile man läär sig nästa bara genom att prova har jag upptäckt, jag börja med mopeder, grund å botten samma som bilar, rullar och har motor

hahah, använde bara min moped i ett år eller så,  o har inte så många kompisar som håller på o mecka med grejer, utan 90% sitter hemma med chips-tuttar och spelar world of warcraft lol

HAHA låter som mitt gammla umgänge de^^ big_smile

Rise and rise again, until lambs become lions!
Danyeal
23 augusti 2010 · 420 Inlägg

Tusen tack grabbar, har bestämt mig för att köpa haynes bok och läsa ut dom sedan få tag på en volvo och ett garage där jag kan leka runt i smile Tusen tack verkligen smile Sköt om er o kör försiktigt *wink* wink peace out!

R.I.P Gabriel Brorson 1987-2010
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang