Varför gör man såhär? [Hjul & vinklar]

Koniiz
22 augusti 2010 · 118 Inlägg

Som topic,

http://i38.tinypic.com/faoqys.jpg


Varför har man en sån vinkel på hjulen? Det är väl knappast original? Vad är det man ändrar/gör för att kunna få en sån vinkel? Vet inte om det är original, men såg ut att vara lite väl vid vinkel för att kunna vara det, men vad vet jag!

Tacksam för svar. Vill lära mig så mycket som möjligt. smile

/Mvh

Alla ska haft en volvo 740 en gång i livet.
För då kommer man till himlen.
För då har man haft sitt helvete här i livet.
TireSlayer Tvivlare
22 augusti 2010 · 2 266 Inlägg

bilden ljuger lite för dig här, men denna bilen är ombyggd för att få mer styrvinkel = bredare sladdar. Du hittar mer info om just denna bilen på http://www.lundgrenracing.se/.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Koniiz
22 augusti 2010 · 118 Inlägg

MantaRobin skrev:
bilden ljuger lite för dig här, men denna bilen är ombyggd för att få mer styrvinkel = bredare sladdar. Du hittar mer info om just denna bilen på http://www.lundgrenracing.se/.

Hittade bara bilder på deras kärror, ska det finnas nån mer info eller är det bara det?

Alla ska haft en volvo 740 en gång i livet.
För då kommer man till himlen.
För då har man haft sitt helvete här i livet.
TireSlayer Tvivlare
22 augusti 2010 · 2 266 Inlägg

Såg också de nu, trodde där var mer info om bilen där. Kan inte för mitt liv hitta den här på g.org heller.. :S

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Koniiz
23 augusti 2010 · 118 Inlägg

Ingen annan som kan förklara lite mer utförligt på de frågorna som jag skrev? smile

Alla ska haft en volvo 740 en gång i livet.
För då kommer man till himlen.
För då har man haft sitt helvete här i livet.
weian Concordia res parvae crescent
23 augusti 2010 · 924 Inlägg

han har ju byggt om bilen till bakhjulsdrift, fö han byggde bilen fö att kunna drifta.

bilar mä rwd har mer styrvinkel än bilar mä fwd. ganska enkelt förklarat, rwd-bilar har ju inga drivaxlar som sabbar styrvinkeln.

kolla på gamla mercor mä fullt rattutslag så får du se väldiga styrvinklar.
men sen så har ja nog läst nånstans att man kan bygga om lite runt spindelleden fö att få mer styrvinkel.
finns säkert fler sätt att fixa de på.

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se
Volvo V40 T4 "SilverPilen" (2003)
Koniiz
23 augusti 2010 · 118 Inlägg

weian skrev:
han har ju byggt om bilen till bakhjulsdrift, fö han byggde bilen fö att kunna drifta.

bilar mä rwd har mer styrvinkel än bilar mä fwd. ganska enkelt förklarat, rwd-bilar har ju inga drivaxlar som sabbar styrvinkeln.

kolla på gamla mercor mä fullt rattutslag så får du se väldiga styrvinklar.
men sen så har ja nog läst nånstans att man kan bygga om lite runt spindelleden fö att få mer styrvinkel.
finns säkert fler sätt att fixa de på.

Jo, vet det, läste nåt nummer av Bilsport för några veckor sen lite snabbt där denna SAAB var med! Men har aldrig tänkt på att andra bakhjulsdrivna bilar haft sån styrvinkel..

Hur då bygga om spindelleden? Och varför skulle drivaxlarna sabba styrvinkeln?

Alla ska haft en volvo 740 en gång i livet.
För då kommer man till himlen.
För då har man haft sitt helvete här i livet.
Stefan Varberg Supraman
23 augusti 2010 · 2 300 Inlägg

Koniiz skrev:

weian skrev:
han har ju byggt om bilen till bakhjulsdrift, fö han byggde bilen fö att kunna drifta.

bilar mä rwd har mer styrvinkel än bilar mä fwd. ganska enkelt förklarat, rwd-bilar har ju inga drivaxlar som sabbar styrvinkeln.

kolla på gamla mercor mä fullt rattutslag så får du se väldiga styrvinklar.
men sen så har ja nog läst nånstans att man kan bygga om lite runt spindelleden fö att få mer styrvinkel.
finns säkert fler sätt att fixa de på.

Jo, vet det, läste nåt nummer av Bilsport för några veckor sen lite snabbt där denna SAAB var med! Men har aldrig tänkt på att andra bakhjulsdrivna bilar haft sån styrvinkel..

Hur då bygga om spindelleden? Och varför skulle drivaxlarna sabba styrvinkeln?

En drivaxeln med knut har en begränsad vinkel och går man över den beroende på vad för knut det är så kan den fastna eller helt enkelt gå av.
Vinklarna uppkommer p,g,a av hur hjulupphängningen är konstruerad och det är castervinkeln som får hjulet att få en kraftig positiv cambervinkel när man vrider på hjulet.

Många vinklar men hoppas att det är begripligt.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Koniiz
23 augusti 2010 · 118 Inlägg

Stefan Varberg skrev:

Koniiz skrev:

weian skrev:
han har ju byggt om bilen till bakhjulsdrift, fö han byggde bilen fö att kunna drifta.

bilar mä rwd har mer styrvinkel än bilar mä fwd. ganska enkelt förklarat, rwd-bilar har ju inga drivaxlar som sabbar styrvinkeln.

kolla på gamla mercor mä fullt rattutslag så får du se väldiga styrvinklar.
men sen så har ja nog läst nånstans att man kan bygga om lite runt spindelleden fö att få mer styrvinkel.
finns säkert fler sätt att fixa de på.

Jo, vet det, läste nåt nummer av Bilsport för några veckor sen lite snabbt där denna SAAB var med! Men har aldrig tänkt på att andra bakhjulsdrivna bilar haft sån styrvinkel..

Hur då bygga om spindelleden? Och varför skulle drivaxlarna sabba styrvinkeln?

En drivaxeln med knut har en begränsad vinkel och går man över den beroende på vad för knut det är så kan den fastna eller helt enkelt gå av.
Vinklarna uppkommer p,g,a av hur hjulupphängningen är konstruerad och det är castervinkeln som får hjulet att få en kraftig positiv cambervinkel när man vrider på hjulet.

Många vinklar men hoppas att det är begripligt.

Vart sitter denna knut? Och hur skulle man kunna gå över den begränsade vinkeln? Är det ens möjligt?
Vad gör castervinkeln? Och varför vill man ha en såpass kraftig cambervinkel som SAABen på bilden har? smile

Många frågor på en gång men hoppas du har tålamod nog att svara på dom.

Alla ska haft en volvo 740 en gång i livet.
För då kommer man till himlen.
För då har man haft sitt helvete här i livet.
weian Concordia res parvae crescent
23 augusti 2010 · 924 Inlägg

om du kollar under på framaxeln på en framhjulsdriven bil så ser du en grov pinne som går från motorn/växellådan ut till centrum av hjulen. det är drivaxeln!
i varje ände av den så ser du en gummidamask, inuti den så sitter drivknuten.

tack vare att drivaxeln sitter där å knuten inte kan vridas hur mycke som helst så gör det att man inte kan få lika stor styrvinkel som på en bakhjulsdriven bil, fö där sitter ju drivaxlarna på bakhjulen, där dom inte stör svängradien.

om man har en bil som man ska drifta mä så vill man ha ganska mycke styrvinkel så man kan slänga ut röven mer i svängarna å ändå kunna få tillbaka den.
å som vi kom överens om tidigare så va saaben byggd fö drifting smile

ja e inte jätte hajj på datorer men om nån skulle kunna slänga upp lite bilder mä fina pilar å sånt som förklarar de olika hjulvinklarna så blir de lite bättre än om man ska göra de mä text.

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se
Volvo V40 T4 "SilverPilen" (2003)
Koniiz
23 augusti 2010 · 118 Inlägg

weian skrev:
om du kollar under på framaxeln på en framhjulsdriven bil så ser du en grov pinne som går från motorn/växellådan ut till centrum av hjulen. det är drivaxeln!
i varje ände av den så ser du en gummidamask, inuti den så sitter drivknuten.

tack vare att drivaxeln sitter där å knuten inte kan vridas hur mycke som helst så gör det att man inte kan få lika stor styrvinkel som på en bakhjulsdriven bil, fö där sitter ju drivaxlarna på bakhjulen, där dom inte stör svängradien.

om man har en bil som man ska drifta mä så vill man ha ganska mycke styrvinkel så man kan slänga ut röven mer i svängarna å ändå kunna få tillbaka den.
å som vi kom överens om tidigare så va saaben byggd fö drifting smile

ja e inte jätte hajj på datorer men om nån skulle kunna slänga upp lite bilder mä fina pilar å sånt som förklarar de olika hjulvinklarna så blir de lite bättre än om man ska göra de mä text.

Så om jag förstått allt rätt så..

Om man skulle ha sån där, (eller försöka få) en sån vinkel på en framhjulsdriven bil så skulle drivaxlarna åka ut ifrån växellådan/motorn? Och drivknuten sitter invid hjulet med en damask över sig och klarar inte av att vrida sig så mycket?

Alla ska haft en volvo 740 en gång i livet.
För då kommer man till himlen.
För då har man haft sitt helvete här i livet.
KHRacing
23 augusti 2010 ·

Koniiz skrev:
Så om jag förstått allt rätt så..

Om man skulle ha sån där, (eller försöka få) en sån vinkel på en framhjulsdriven bil så skulle drivaxlarna åka ut ifrån växellådan/motorn? Och drivknuten sitter invid hjulet med en damask över sig och klarar inte av att vrida sig så mycket?

Japps.
helt rätt.

jag har tagit bort mina drivaxlar fram på min evo, men har kvar den dåliga styrvinkeln då jag ej hunnit bygga om detta ännu.

kommer till vintern, minst 54 grader.

dundersmurfen smurfidunder
23 augusti 2010 · 327 Inlägg

hjulet lutar bakåt/utåt för att det är vridet så mycket att man "ser" castervinkeln på hjulet. när hjulen står rakt fram så lutar dom inåt (negativ camber) tanken är att man ska få hjulen att ligga an mot asfalten bättre när bilen kränger. om bilen är sne i en kurvtagning så vill man ju ha hjulen snea i förhållande till bilen så att dom är när asfalten så mycket som möjligt.

caster är samma princip som håller ordning på hjulen på kundvagnarna. finessen att hjulen ställer sig rakt på en bil när man släpper ratten.

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk
Koniiz
23 augusti 2010 · 118 Inlägg

dundersmurfen skrev:
hjulet lutar bakåt/utåt för att det är vridet så mycket att man "ser" castervinkeln på hjulet. när hjulen står rakt fram så lutar dom inåt (negativ camber) tanken är att man ska få hjulen att ligga an mot asfalten bättre när bilen kränger. om bilen är sne i en kurvtagning så vill man ju ha hjulen snea i förhållande till bilen så att dom är när asfalten så mycket som möjligt.

caster är samma princip som håller ordning på hjulen på kundvagnarna. finessen att hjulen ställer sig rakt på en bil när man släpper ratten.

Så, den vinkeln ser så brutal ut bara för att hjulen är vinklade såpass mycket?

Vad tjänar man på att ha negativ camber annars?

Alla ska haft en volvo 740 en gång i livet.
För då kommer man till himlen.
För då har man haft sitt helvete här i livet.
PMPerformance
23 augusti 2010 · 2 266 Inlägg

När man lutar ut hjulet så där så får man även hjälp att lättare häva sladden istället för att snurra runt, därför mercor typ w124 karossen är så lättsladdade då man vrider tills hjulet står som på bilden och sen rätar den upp sig utan problem,
negativ camber ger bra väghållning i kurvorna men bilen blir spårigare speciellt om man har breda däck

svetsdiff !!!
dundersmurfen smurfidunder
23 augusti 2010 · 327 Inlägg

Koniiz skrev:
Så, den vinkeln ser så brutal ut bara för att hjulen är svängda såpass mycket?

mm justde

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk
twin_cam Smålänning
23 augusti 2010 · 7 877 Inlägg

Jag har sån vinkel på min bil big_smile

740 äger när det gäller att backa med släp wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang