Lackera baklysen. Hur gör jag?

Leo86
28 juli 2010 · 1 468 Inlägg

Jag har en volvo 745a och en golf 2a som jag vill lacka lysena på för att det ska se bättre ut då iaf 745an har juh fått avgaser på lyset så det högra är nästan vitt i dagsläget.

Vad gör jag?

Från punkt A - Ö

Vad bör jag tänka på?

Vad ska jag använda för lack?

Räcker det med klarlack från mekonomen eller biltema?

Mvh//Leo86

Jonbe
29 juli 2010 · 315 Inlägg

Gissar på att du menar att du ska klarlacka dom så att dom ska se ut som "nya" ?  Isf släng iväg ett PM till mig så gör jag en liten "guide" till dig smile

Volvo XC70 "Civilaren" (2001)
JimmyAndersson
29 juli 2010 · 1 679 Inlägg

jag har hört att det går väldigt bra att våtslipa baklysena med fint sandpapper för att sedan lägga på klarlack smile
Hört likabra att polera också smile
har även sett hyffsade resultat genom att lägga dom i oljebad smile
Men jag skulle iaf våtslipa och sen klarlacka smile

Jonbe
29 juli 2010 · 315 Inlägg

gör en guide här då smile

Du behöver:

Våtslipspapper (finns på biltema, funkar kalas)
Kloss (funkar bäst till "platta" bakljus eller liknande)
Klarlack (köp på krauta, heter gloss någonting där. använder den själv och den funkar skit bra!)
Skål/gb låda till vattnet
Vatten roll

Steg noll: Maskera de du inte vill ha klarlack på.
Steg ett: Riv/skär bort så mkt slippapper du anser att du behöver.
Steg två: Blött ner slippappret väl, dränk det i skålen/gb lådan.
Steg tre: Slippa ner det önskade föremålet så att missfärgningen inte är kvar. (OBS! Du behöver inte ta i för kung och fosterland!) Ytan ska bli matt till utseendet, efter att du torkat av det. Se till att ta på ALL yta som du vill ha klarlack på! Se till att pappret/föremålet alltid är blött, annars så repar du föremålet och det kan bli fult efter du lagt på klarlack.
Steg fyra: Torka av föremålet. Här ser du om du har missat någonstans, antingen så ser du att det fortfarande är kvar lite klarlack (det glänser) eller om du har missat något annat.
Steg fyra och en halv: Ta och våtslippa det du har missat.
Steg fem: Lacka, på burken brukar det stå allt du behöver veta om torktid m.m. Men ett tips är att du håller ca 30cm ifrån när du lägger på klarlacken. (med den klarlacken som jag har från krauta, så "kryper" lacken ihop och förseglar sig med tiden) Ta tunna korta lager med klarlack, hellre lite för lite än för mycket så att du får rinningar. 
Steg sex: Vänta tills det har torkat och se hur det har blivit. Om du får en massa rinningar, vänligen se steg ett.

Det är iaf så här jag har gjort och det har blivit kalas bra! Se till att du har en yta där du kan ha grejerna ostört så att det inte kommer en massa insekter och annan skit på det. Ett tips till är att alltid försöka sikta på att ha burken så rak som möjligt. så kan du hänga upp sakerna så underlättar det.

En liten och smidig guide smile

Volvo XC70 "Civilaren" (2001)
Leo86
31 juli 2010 · 1 468 Inlägg

Okej. här blir det att slipa med lite papper sen lacka big_smile. TACK spec för guiden och även det tips som JimmyAndersson sa. måste beprövas. åter kommer med ett par bilder på resultat när jag fått det gjort smile

Dubs I got Dubs!
1 augusti 2010 · 2 423 Inlägg

2ooSX skrev:

JimmyAndersson skrev:
jag har hört att det går väldigt bra att våtslipa baklysena med fint sandpapper för att sedan lägga på klarlack smile
Hört likabra att polera också smile
har även sett hyffsade resultat genom att lägga dom i oljebad smile
Men jag skulle iaf våtslipa och sen klarlacka smile

Bör polera om man våtslipat..iaf som de ser ut på den länken ja skicka, dom blir ju ganska matta och repiga när man våtslipar..sen polerar man bort det smile

Ursäkta, men varför yttra sig om något man inte kan?

Man slipar ner det för att få bort oxid och att klarlacken ska få fäste!

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
Leo86
1 augusti 2010 · 1 468 Inlägg

hihi pratade med min morbror som har varit motivlackerare i snart 30 år. han sa att om det är ytligt ska man endast polera o sen klarlacka. har det gått in i glaset så ska man våtslipa polera och lackera. har det gått genom glaset sås ska man köpa nya eller bättre beggade o ge sig på dom ist. vet inte vad ni har för erfarenhet. men så har dom gjort i över 30 år iaf där han jobbar och dom resultaten är ruskigt snygga.

Mina hade avgaserna dock trängt rakt genom så blir o köpa andra för mig smile

Leo86
1 augusti 2010 · 1 468 Inlägg

2ooSX skrev:

Leo86 skrev:
hihi pratade med min morbror som har varit motivlackerare i snart 30 år. han sa att om det är ytligt ska man endast polera o sen klarlacka. har det gått in i glaset så ska man våtslipa polera och lackera. har det gått genom glaset sås ska man köpa nya eller bättre beggade o ge sig på dom ist. vet inte vad ni har för erfarenhet. men så har dom gjort i över 30 år iaf där han jobbar och dom resultaten är ruskigt snygga.

Mina hade avgaserna dock trängt rakt genom så blir o köpa andra för mig smile

Men dom kan ju ignenting? tongue så dom ska väl inte yttra sig? hehe tongue (ironi) Håller med din morbror jag.

Den som inte kan något eller har testat med misslyckat försök och vill säga så som dom SKULLE gjort. skriv helst inte alls. Bättre o ta reda på riktig fakta liksom tongue.

Undra hur mycket ironi det var egentligen roll

144-raggarn
24 augusti 2010 · 59 Inlägg

tja big_smile slipa med 1200 våtslip och sen gnugga utav F*n med autosol smile funkar utmärkt smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang