Sharky skrev:
Jag är inte negativ per se - men jag har mer än 25 år som ingenjör bakom mig och då tenderar man att bli formell och fyrkantig. (titta på min avatar......) Du får ursäkta detta, jag är ytterst positiv till allt som är tekniskt kul men i din första post så skrev du tydligt att du ville veta, jag citerar "Allt från delar till bes uppskattas
OBS Forumet handlar inte om jag ska göra det utan hur.". Detta tolkar jag som att du vill veta hur man skall besikta och det är det jag försöker reda ut.
Vi tar det en gång till.
I denna tråd:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245Står följande:
Vid SFROs möte med ASB och VV 20070921 förtydligades att motorn bara får ändras/modifieras i den grad som krävs för att få ned den i nya bilen. Det kan till exempel handla om modifierat oljetråg, insugs och avgas/grenrör. I vissa fall också flytt av tändfördelare men det är mer osäkert. Inga tillsatskomponenter tillåts – man får alltså inte trimma, montera turbo, kompressor eller liknande. Inte heller byta insprutningen mot en eftermarknadsinsprutning.Har du fått annan information från endera SFRO eller från ASBs tekniska avdelning så är jag glad om du kan ange denna källa så att vi har möjlighet att undersöka detta närmare. Om annat än det som SFRO själva skriver gäller (det är det jag citerar från tråd "6245" - det är alltså text direkt från SFRO och inget som är omskrivet, se även
http://www.sfro.com) - så är det av yttersta vikt för SFRO att få en möjlighet att titta närmare på detta. Det kan vara på sin plats att påpeka att inte alla besiktningsmän har koll på vad som gäller.
Jag är ytterst glad om du dessutom håller isär vad som är lagligt i lagens mening och vad man de facto kan lyckas komma igenom med. Stansa nya motornummer etc är identitetsförfalskning men är det snyggt gjort så kan man komma igenom med det. Två helt olika saker alltså.
Om vi nu vänder på myntet och diskuterar vad du kan lyckas komma igenom med så bör du vara uppmärksam på att B204FT har ett speciellt sprut med bla reglering på EGT och att en vaken besiktning kräver att få se att det sitter rätt sprut på fordonet när du försöker typa om bilen. Jag har själv hjälpt att konvertera två stycken Volvo 240 med B230FT motorer och i båda fallen krävde ASB att få se alla boxar. Få tag på ett sådant komplett fungerande sprut är minst lika svårt som att komma över en komplett B204FT motor.
Förutom detta besiktningstrassel så har du även problemet att om du nu inte hittar B204FT boxar så måste du skaffa boxar som går att chippa för turbo. Det är helt andra tändlägen på en B234 Turbo än på en B230FT eftersom dom har helt olika förbränningshastigheter så för en B234 Turbo krävs det att få tag på, rätt sällsynta, tändchip för 16V turbo. Man bör även notera att en 16V turbo är väldigt känslig på bränsle. En 8V rödblocksturbo kan man köra med 10% för mycket soppa utan att tappa effekt men en 16V turbo dör direkt.
Jag vet av egen erfarenhet både hur kul , och hur dyrt, det är med en 16V rödblocks turbomotor och vill man så vill man. Har man begränsad ekonomi och vill slippa trassel så är den väg jag rekommenderar att byta till en B230FT. I detta bör man även väga in hur man skall använda bilen. Är den en daily driver som man måste ha för att ta sig till jobbet varje dag så bör man fundera ordentligt innan man sätter igång. Är det en busbil så så kan man ofta tänka lite annorlunda.
Mvh
Göran
Martinelloo skrev:
För det första så känns det som att du inte följer trådens spår(Det är inte frågan om jag ska utan hur) och sen verkar du väldigt negativ, tack för svaren men gärna med lösningar också inte bara problemet.
Så här har jag hört det hela med bes.
Du får inte turbokonvertera en b234f eftersom den motorn inte finns org.(det skulle alltså höja effekten för mycket för att vara godkänt) men B204(740 16v import) får man konvertera eftersom dom byggdes som både och. Vill jag då ha en turbo på min så måste jag stansa in b204 eftersom det är den enda lösningen då jag inte vill köpa ett 2 liters block(vilket är det enda som skiljer sig mellan b234 - b204)
Efter detta så åker man till volvo eller sbp och säger att man har bytt motor till en b204ft, så tittar dom så att det är riktigt gjort och sedan får man papper på den motorn som du måste ha när du ska REGBES.
Mvh