S60 2,4T går slött?

Bazibaz
26 augusti 2010 · 52 Inlägg

hej! min S60 2,4T går jäkligt slött fram till ungefär 4k varv.. är de då turbon kickar in? eller é den paj?

Volvo S60 "Kristina" (2002)
Quantic
26 augusti 2010 · 645 Inlägg

Bazibaz skrev:
hej! min S60 2,4T går jäkligt slött fram till ungefär 4k varv.. är de då turbon kickar in? eller é den paj?

2,4t är ju ingen fulltrycksturbo så om du letar efter turbokick så har du fel bil. Min hade automat och när den växlade ner vid kickdown så skutta den iväg rätt bra ändå tycker jag. Men som sagt så har du mer ett jämnt ös på 2,4t jämfört med t.ex 2,5t.

Brådhis * Voff voff *
26 augusti 2010 · 10 293 Inlägg

Dansken- skrev:
magnetventilen till turbon är ofta paj på dem och då blir bilen lite slöare.

Precis! I synnerhet när bilen är slö på låga varv och sedan kommer igång så finns det all anledning att byta ut magnetventilen! Tror faktiskt jag fått lov att byta den på alla 2,4T jag haft...

Undrar hur många där ute som kör med en för slö bil i onödan?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Bazibaz
26 augusti 2010 · 52 Inlägg

e de någon man fixxar själv eller behövs de lämnas in för? och var hitta man isåfall en sån magnetventil?smile

Volvo S60 "Kristina" (2002)
yoppe
26 augusti 2010 · 388 Inlägg

Bazibaz skrev:
e de någon man fixxar själv eller behövs de lämnas in för? och var hitta man isåfall en sån magnetventil?smile

Det fixar du enkelt själv inköpes på volvo pris runt 500-600kr.
Magnetventilen sitter på sidan av luftburken (den sidan mot motorn) den är svart eller grå storlek ungefär som en halv tändsticksask det går 3 slangar och ett kontaktstycke till den,bara att byta steg för steg.

valkyrios
26 augusti 2010 · 16 Inlägg

de är lätt att byta ut den den sitter vid luftburken och har tre slang anslutningar

Bazibaz
26 augusti 2010 · 52 Inlägg

kanon! tack så jätte mkt:)

Volvo S60 "Kristina" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang